Voor het online boeken van een campingvakantie in Frankrijk, wenden consumenten zich massaal tot de ANWB. In het meest recente onderzoek van WUA! legt een kwart van de respondenten de vakantieplannen vast bij de ANWB. Vrij Uit en Suncamp volgen op enige afstand. Verder opvallend: zonder Google en andermans reviews zijn mensen radeloos.

Enorme verschillen in voorkeur

De stijgende lijn van de ANWB over de afgelopen metingen eindigt op het hoogst haalbare punt. Na een zevende plek in september 2011 en een derde in mei 2012, vinden we ANWB.nl nu bovenaan de ranglijst. Omdat de ANWB nog ruimte voor verbetering heeft op het gebied van vindbaarheid, zijn de verschillen in eindscore in de top van klassement klein. Enigszins misleidend wellicht, want de voorkeur van de respondenten toont een glashelder beeld.

Na twee uur oriënteren boekt 25% van de respondenten de gezochte campingvakantie het liefst op ANWB.nl. De aanbieder scoort een 8 op het onderdeel Vertrouwen, wat ook door vijwel alle respondenten als beslissende factor wordt genoemd. Suncamp.nl en VrijUit.nl kijken wat voorkeur betreft met respectievelijk 10% en 5% tegen behoorlijke achterstanden aan.

Verdwaald zonder Google

Zou het gebruik van zoekmachines verboden zijn geweest, dan waren veel respondenten radeloos geweest. De meeste websites waren zonder Google door niemand bezocht. Mede hierdoor valt de gemiddelde vindbaarheid per website laag uit en is de voorkeur van de respondenten sterk verdeeld over het veld. Alleen de ANWB (64%) en Vrij Uit (45%) worden vaak bezocht door het direct intikken van het webadres. Een direct verband is moeilijk aan te tonen, maar gezien de hoge noteringen van ANWB.nl en VrijUit.nl lijkt het voordeel van direct bezoek duidelijk. De zoekresultaten van Google vormen immers een tussenstap waarin een directe strijd met de concurrentie moet worden gevoerd.

 

Het belang van reviews en beeldmateriaal

Ook reviews door andere consumenten lijken zwaar mee te wegen in het oriëntatieproces richting een campingvakantie. Vonden we eerder al het vermelden waard dat 25% van respondenten reviews gebruikt voor het kiezen van een prepaid aanbieder, voor het zoeken van een camping luistert maar liefst 52,5% naar andermans ervaringen.

Ondanks het feit dat beeldmateriaal bijzonder belangrijk blijkt in onderzoeken binnen de travelbranche, weten slechts drie websites hoger dan een 7 te scoren op dit onderdeel. YellohVillage.nl, in de eindstand slechts een middenmoter, behaalt hier met een 9,2 alweer de derde nummer 1 positie op rij.

Waar is Vacanceselect gebleven?

De oplettende lezer zal opmerken dat Vacanceselect van de eerste naar de achtste plek op de ranglijst daalde. De winnaar van de vorige meting ziet de online vindbaarheid dalen van 32,5% naar 22,5%. Alle bezoekers besluiten na de eerste indruk wel om door te gaan op de website, maar delen vervolgens significant lagere waarderingen uit dan hun voorgangers in mei. Het cijfer voor Gebruiksvriendelijkheid daalde van 7,4 naar 6,3 en dat voor Vormgeving zelfs van 7,0 naar 5,5. Geen van de respondenten wijst Vacanceselect deze keer aan als favoriete aanbieder.

Over het onderzoek

De WUA! Web Performance Scan:

  •  40 respondenten tussen de 20 en 65 jaar namen deel.
  •  Ze zochten 2 uur lang online naar een camping in Frankrijk voor het gezin.
  •  Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen.
  •  Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.
  •  WUA! hield vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken.

Credits afbeelding: Zigazou78 (cc)