• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Een nieuwe website? Case van het Austrian National Tourist Board #DTIC2015 liveblog

19 november 2015 door Tessa Irani - de Rouw

Austrian National Tourist Board, de DMO van Oostenrijk was niet voor het eerst op het DTIC event (de Digital Tourism Innovation Campus) in Barcelona. Tijdens deze sessie en alle andere sessies die wij vandaag en morgen live mee volgen, doen we verslag van de mooiste destinatiemarketing cases die bruikbaar zijn voor alle travel marketeers.

Destinatiemarketing en de ontwikkeling van een nieuwe website

Vorig jaar sprak Daniel Steiner over het enorme project om de website opnieuw ontwikkelen en wat er achter de schermen allemaal moet gebeuren. Dit jaar zijn ze weer terug en vertellen Daniel Steiner & Elisabeth Harzhauser over hoe dit project in zijn werk is gegaan en welke uitdagingen zij voor de kiezen hebben gekregen.

We hebben het over een enorm project; onze ‘project mountain’, de Großglockner, de hoogste berg in Oostenrijk.

Maar het voelde meer als de Mount Everest! – Daniel Steiner

Volgens de DMO was er heel veel mis met de oude website: het design was ‘old fashioned’, je werd overspoeld met content, en dan in kleine foto’s. Maar dat was niet eens alles, de website was totaal niet responsive. Ongeveer 40 à 50% van het websitebezoek komt van mobiel verkeer en dat zorgde daarom dus voor veel problemen.

Doelen nieuwe website

  • Een responsive website, de bezoekers moeten op elk device alles uit de website kunnen halen.
  • De focus op doelgroep, meerwaarde creëren voor de bezoeker door als een bezoeker te denken bij het ontwikkelen van een nieuwe website.
  • Meer interactie en engagement, het verhogen van de time-on-site. Het bereik is geen prioriteit, dat kun je tegenwoordig ook kopen.
  • Een nieuw wireframe waar de content perfect in past.

Hoe begin je zo’n groot project?

  1. Betrek de bezoekers – Oostenrijk heeft dat gedaan door een enquête op de website te plaatsen om te kijken waar de bezoekers tegenaan liepen. Daar kwam uit dat bezoekers meer duidelijkheid en structuur wilden.
  2. Analyses van de content, op kwaliteit en kwantiteit. Dat werd gedaan door tools als Google Analytics en door de content te testen op taalkundigheid en of de informatie compleet was.
  3. Bepaal je target group. De DMO van Oostenrijk wilde heel duidelijk de target group als echte personen zien en hebben gekozen om drie persona’s te creëren.
  4. Het veranderen van de omgeving. In plaats van een template, maakt de DMO nu gebruik van een aanpasbare omgeving. Reden hiervoor was om een variërende lay-out op de website te creëren.

Blog DTIC - Oostenrijk - target group

Testen, testen, testen

Eén van de belangrijkste aspecten bij deze ontwikkeling was het testen. Om echt in de huid van de bezoeker te kruipen en de website zo goed mogelijk aan te sluiten op bezoeker, heeft de DMO drie soorten testen toegepast:

  • Kliktesting – het testen op wireframes door scenario’s te beschrijven waar bezoekers op zoeken. Een voorbeeld van zo’n scenario was als volgt:
    Een bezoeker komt op de website om meer te leren over Oostenrijks eten en wijnen. De vraag werd gesteld “Waar vind je deze informatie op de website?” En vervolgens kwam er een wireframe met vier mogelijke opties waar deze informatie gevonden zou moeten worden. Uit deze resultaten kun je de content en navigatie aanpassen.
  • Testen op navigatie – heel gericht zoeken welke woorden leiden tot de beste resultaten, in verschillende talen.
  • Testen in laboratoria – de DMO heeft drie personen gekozen die op de gecreëerde persona’s lijken en gekeken hoe zij zich gedroegen op de website. Waar kijken ze naar en hoe zoeken ze? Eén van de beste manieren om te testen.

Blog DTIC - Oostenrijk - testing

Challenges

  • De verandering van een ‘old fashioned’ design naar een state-of-the-art design vroeg om veel nieuwe fotomateriaal en dat duurde langer dan verwacht.
  • De DMO wilde de nieuwsbrief op hetzelfde moment lanceren als de nieuwe website. En twee grote projecten tegelijk was erg moeilijk.
  • Een enorme groei van de 404 (Page Not Found) pagina’s. De DMO wist dat het zou gaan gebeuren, maar alsnog bleek het een grotere uitdaging dan gedacht.

Resultaten nieuwe website

  • 10% minder bezoekers op de website. Geen goede outcome, maar het wordt geaccepteerd door de groei van de time on site.
  • Time on site groeide met 50%.
  • Bouncerate is gedaald met 61%.

Blog DTIC - Oostenrijk - results

Er is veel meer interactie en engagement op de website. En dat was één van de doelen.

What’s next for the Austrian National Tourist Board?

Een hele nieuwe website in het Chinees om deze markt aan te trekken. De uitdaging is enorm, aangezien je met een totaal andere wereld te maken hebt. Bij een Chinese website kun je niet gebruik maken van de Europese standaarden, maar alles moet veranderen. Een nieuwe website beginnen van scratch vormt de nieuwe uitdaging.

Gerelateerde Berichten

  • Antwerpen: digital ready & a mobile first destination #DTIC2015

    TravelNext mocht het DTIC2015 event via een livestream bijwonen en daar hebben we weer interessante…

  • Transformaties in destinatiemarketing #DTIC2015

    De aftrap van #DTIC2015 op vrijdag 20 november: Digital Tourism Think Tank vertelt over het model…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

  • Antwerpen: digital ready & a mobile first destination #DTIC2015

    TravelNext mocht het DTIC2015 event via een livestream bijwonen en daar hebben we weer interessante…

  • Transformaties in destinatiemarketing #DTIC2015

    De aftrap van #DTIC2015 op vrijdag 20 november: Digital Tourism Think Tank vertelt over het model…

  • Tips en trends om bezoekers op jouw website te houden #etravelsummit

    Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks…

Categorie: Digital Tourism Innovation Campus Barcelona, Travel Events Tags: Austria, Austrian National Tourist Board, DMO, dtic2015, Oostenrijk

Over Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Vakantiebeurs Expedia Airbnb reviews mobiel reizen TUI KLM TripAdvisor Facebook travel Booking.com destinatiemarketing Google hotels instagram technologie Social Media NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext