Wij verkopen onze vacatures voor animatiewerk op campings in Frankrijk en Italië met de slogan ‘de zomer van je leven!. Immers, voor jonge mensen is het vaak één van de eerste buitenlandse baantjes en we weten uit eigen ervaring hoe leuk (en soms ook niet leuk) dat kan zijn. De campingbaas is niet leuk, je voelt je eenzaam, je beheerst de taal toch onvoldoende, etcetera. Er zijn vaak genoeg zaken waardoor je in de zomer over een portie doorzettingsvermogen en relativering moet beschikken om het de volle twee maanden vol te houden.

Toch weten we ook dat mensen na de zomer vaak alleen het ‘leuke’ van de zomer onthouden. We houden elk jaar na zomer een reünie en zien dan vaak alleen maar stralende gezichten die zeggen: “Ik heb er zoveel van geleerd!” en “Fijn dat jullie mij toen even door het dode punt hebben geholpen.” Dit maakt mijn medewerkers op kantoor vaak weer gelukkig en zo hebben wij weer de energie om het volgende jaar weer nieuwe mensen te werven voor de volgende zomer.

Maar elk jaar is het ook voor ons lastiger om goede mensen te werven. We kwamen erachter dat we redelijk in een nichemarkt opereren. Immers, je moet acht of negen weken beschikbaar zijn, je moet het wel leuk vinden om met kinderen te werken, je moet van ‘la vie au camping’ houden en je moet de voorgaande zin begrijpen en een mondje Frans spreken, anders heb je in Frankrijk niet veel te zoeken.

Toch lukt het ons inmiddels goed om rond de 200 medewerkers per jaar te vinden. Hoe we dit doen? Vooral door de medewerker niet als medewerker te zien, maar als ambassadeur van onze organisatie Team4Animation. Drie jaar geleden kwamen we tot de conclusie dat het AdWords budget schrikbarend steeg en dat we dit spelletje met onze concurrenten niet konden en wilden meespelen. We moesten iets anders bedenken.

Tot dan toe kon je in de wintermaanden een aantal AdWords campagnes opzetten en daarna de website z’n werk laten doen. Hoe anders is dat nu. Dit zagen we drie jaar geleden gebeuren en daarom besloten we om tijdens het seizoen van 2014 volop in te zetten op content en social. Dit betekende dat we op kantoor meer moesten vertellen. Medewerkers moesten zelf een blog schrijven. Hoewel het eerst nog met wantrouwen werd ontvangen, ontstond na een tijdje zelfs een wedstrijd wie de meeste likes en views had gekregen.

Maar het grootste succes zat in onze eigen community van Team4Animation medewerkers. We hadden in maart 2014 besloten een blog in te bouwen in onze site, waar we de animateurs en animatrices een podium zouden geven om voorafgaand en tijdens de zomer verslag te doen van hun ervaringen op de camping. De voorzichtige doelstelling was om tussen de 8 en 12 bloggers te vinden die minimaal 3 blogs zouden schrijven. Hiermee zouden we – samen met de blogs vanuit kantoor geschreven – op zo’n 60 unieke verhalen komen.

Tijdens ons eerste trainingsweekend introduceerden wij het blog en vroegen we wie het leuk zou vinden om mee te doen. We waren totaal verrast, want na één trainingsweekend hadden we al meer dan 8 bloggers gevonden die ook direct na het weekend allemaal hun verhaal deden online en dit deelden op social media.

Uiteindelijk hebben in de zomer van 2014 meer dan 20 animateurs die voor ons werkten geblogd en zijn er in totaal zo’n 100 blogs geschreven. Hierin werd alles verteld en bleef niets onbelicht. Dus ook de minder leuke aspecten kwamen aan bod.

We hebben slechts één keer moeten ingrijpen op de content, omdat we vonden dat het niet door de beugel kon wat er stond. Terwijl veel mensen mij hadden gewaarschuwd dat wanneer je de content open zet, er geen controle meer is. Niets was minder waar. De controle kan prima gedaan worden en werd door ons uitgevoerd door een community manager die parttime tijdens de zomer zorgde voor redactie en aansturing.

Vanuit dit eerste jaar zijn we dit seizoen verder gegaan met ons blog. Uiteraard hebben we op alle trainingsweekenden weer verteld dat we bloggers (en inmiddels ook vloggers) zochten en we kwamen op een totaal van 35 actieve bloggers. Deze hebben tot nu toe zo’n 200 verhalen geschreven. Mooie verhalen, zielige verhalen, geweldige verhalen, saaie verhalen. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: het is een eerlijk verhaal. En dat wordt gelezen. Niet alleen door het thuisfront, maar ook door potentiële nieuwe medewerkers.

Want we merkten dit jaar al tijdens de werving en selectie dat de content van 2014 zijn werk bleef doen. Op de vraag: “hoe heb je ons gevonden?” antwoordden steeds meer mensen dat ze een blog van iemand hadden gevolgd. Nog mooier werd het tijdens deze zomer toen een Michelle, animatrice op de camping en tevens blogger werd aangesproken door een kindje. “Ik las dat je Nederland een beetje mist, dus we hebben knakworsten voor je meegenomen.” Hoe mooi is dat? Daarmee was onze missie eigenlijk al geslaagd.

knakworsten

Tot slot nog even de cijfers. Tot drie jaar geleden zakte ons site bezoek tijdens de zomer altijd in als een pudding. Immers, ons werving en selectie seizoen loopt globaal van oktober tot en met juni. Het site bezoek is tijdens de maanden juli en augustus hoger dan tijdens ons werving en selectie seizoen. Dit komt vooral doordat we nog meer de unieke verhalen delen via social media. Waar we gemiddeld in de maanden oktober tot juni zo’n 300 tot 400 site bezoeken per dag hebben, schoot dit in juli en augustus dit jaar, door naar 500 en 600 site bezoeken met uitschieters naar 800. Het blog onderdeel op onze site is in de periode 1 juli tot 20 augustus zo’n 25.000 keer bekeken, voornamelijk met als traffic bron Facebook.

Één blog heeft helemaal voor veel aandacht gezorgd. Het blog met als titel:Top 10 irritaties als animateur, die voor meer dan 3000 gebruikers zorgde en meer dan 34.000 views had op Facebook, terwijl een normaal bericht tussen de 1000 en 2000 views krijgt.

bereik op facebook

Wat leren we uit deze informatie? Het bevestigt dat op dit moment de bewering content = king inderdaad klopt en je beter kunt zorgen dat je marketingafdeling niet zendt, maar faciliteiten biedt aan je community van medewerkers of klanten. Bovendien moet je deze strategie als bedrijf volledig omarmen. Laat het los dat je de regie wilt houden. In ons geval kunnen de medewerkers veel beter het verhaal vertellen dan dat wij dat kunnen.

Betekent dit dan het einde van betaalde kanalen? Zeker niet! Je zult zeker AdWords en Facebook Ads nodig hebben om het bereik van te begroten, maar het is voor mij in ieder geval een fijne gedachte dat we niet meer afhankelijk zijn van deze kanalen.