Joop Drechsel is sinds 2002 CEO van BCD Group. BCD Group werd in 1975 opgericht door John Fentener van Vlissingen en is ondertussen een internationaal bedrijf waar 13.000 mensen werken en een jaaromzet van 25,4 miljard US Dollar. BCD Group bestaat uit drie dochterbedrijven, waarvan BCD Travel (zakenreizen) de grootste is, gevolgd door Travix en Park ’N Fly en twee joint ventures: Park Mobile International en AERTrade.

Joop: ‘Als kind zat ik regelmatig met mijn hand ergens tussen of liep met mijn hoofd tegen een deur. Ik kwam daarom veelvuldig in het ziekenhuis om gehecht te worden en ik vond dat een intrigerende en interessante wereld. Ik ben ook van kinds af aan een lezer. Ik kwam veel in bibliotheken en las veel over biologie en het menselijke lichaam. Als kind wilde ik dus arts worden.’

Maar het liep anders. Zo gaat dat vaak in het leven. Ik was op de middelbare school een gemiddelde leerling. In die tijd moest je ingeloot worden voor een studie Medicijnen en dat vereiste hoge cijfers. Bovendien kreeg ik in de vijfde klas van het vwo het vak economie. Als ik het allemaal afpel, was dat het enige vak op de middelbare school dat ik echt interessant vond en waar ik ook goed in was. Uiteindelijk ging ik Economie studeren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.’ 

Start bij Shell

‘Na mijn studie wilde ik maar één ding: werken bij een internationaal bedrijf. Ik wilde in het buitenland werken, het avontuur trok. Het was midden jaren 1970 en alle grote bedrijven waren multinationals. Het werd Shell. En het werd Zwolle, wat voor een Hagenaar toch wel een beetje buitenland was.

Ik ben lang bij Shell gebleven. Dat was in die tijd normaal: je was een Shellman of -vrouw en dat bleef je voor altijd. Maar ik was vanaf het begin geïnteresseerd in computers en toen internet kwam besefte ik al gauw wat dat voor veranderingen met zich mee zou brengen. Plotseling voelde ik me in een wat ouderwetse industrie zitten. Toen kreeg ik de kans om over te stappen naar KPN. Dat bedrijf was van een staatsbedrijf met een monopoliepositie verandert in een particulier bedrijf in een open markt. Er lagen enorme mogelijkheden voor KPN. Naast het feit dat het een telecombedrijf was, trok dat me het meeste aan. Het was echt een snoepwinkel, ik heb er een fantastische tijd gehad.’

Overstap naar BCD

‘Na KPN koos ik niet zozeer voor de reisbranche, als wel voor een familiebedrijf. Ik was opgegroeid in beursgenoteerde ondernemingen en had daar the good, the bad and the ugly gezien. Ik was gefascineerd door wat John Fentener van Vlissingen met BCD had opgebouwd en wilde graag één op één met deze smaakmaker en ondernemer werken.

Het ondernemerschap heeft altijd sterk in mijn bloed gezeten en ik ben altijd gericht geweest op het brengen van vernieuwing in een onderneming. Dat wilde ik ook weer bij BCD doen. BCD had toen nog niet zoveel expertise op online in huis en ik zag dat daar kansen lagen. Het pionieren wat ik bij KPN had gedaan, kon ik voortzetten bij BCD.

Ik houd van de dynamiek van de reisbranche. Mijn werk is nooit hetzelfde. En het is een concurrerende industrie, dat houd je wakker. Ik vind het ook leuk dat het een business is waar het geld niet over de schoenen loopt. De mensen in de reisbranche blijven down to earth en die waarde vind ik erg belangrijk.’ 

Veerkrachtige branche met groeipotentieel

‘De reisbranche is een veerkrachtige branche. We hebben al heel wat stormen doorstaan. Mensen die werken in de reisbranche zijn over het algemeen, meer dan in andere branches, bereid zich aan te passen en om een extra stap te zetten als dat nodig is. Dat komt vermoedelijk door de passie waarmee mensen in de reisbranche werken. Dat geeft de branche kracht.

De reisbranche is ook gezegend met een enorm groeipotentieel, zeker als je wereldwijd kijkt. Grote delen van de wereld zijn nog niet begonnen met reizen of begint er net aan. Ik ben een optimistisch mens en geloof dat we ons verder zullen ontwikkelen en dat onze welvaart zal stijgen. De behoefte aan reizen zal wereldwijd de komende jaren toenemen.’

Snelheid van veranderingen

‘We leven in een tijd waarin veranderingen zich in een snel tempo opvolgen. De chiptechnologie die nu in een nieuwe auto zit, is een factor 1000 keer meer dan zeven jaar geleden. Wij zien de chiptechnologie, robotisering, 3D-printing en drones als verschillende technische componenten, maar we realiseren ons niet dat hele industrieën veranderen door die technologieën.’ 

Toch ben ik nooit zo geïnteresseerd geweest in techniek, ook al is dat wel belangrijk. Dat geldt ook voor het medium, of dat nu radiogolf, satelliet of een glasvezelkabel is. Het gaat mij altijd om de content, om wat er in de doos zit. Iedereen kan een website bouwen. Het gaat om de content van die website en of die content exclusief is. Dat is hij bijna nooit. Daarom is klantbeleving een belangrijk onderdeel van die content. De vraag is hoe je de content matcht met de klant, hoe je je pijlen richt op de consument en dat is één van de leukste kanten van ons vak.’ 

Digital en personal gaan in elkaar op

‘Het verschil tussen digital en personal is kleiner geworden. Met mijn haar is de kans klein, maar als ik vanavond om 22.00 uur bedenk dat ik shampoo nodig heb, dan bestel ik voor 24.00 uur bij bol.com een shampoo die ik de volgende dag in huis heb. Maar ik zou mijn koopimpuls net zo goed bevredigend kunnen hebben op een zaterdagmiddag in de stad door een winkel in te lopen. Zowel in de winkel als op de website kan ik te weten komen of die shampoo wel of niet goed is voor kort haar. De ervaring is op beide kanalen hetzelfde geworden.

Als klant heb ik ook hetzelfde verwachtingspatroon op beide kanalen. De customer intimacy die tot een koop leidt, moet in de winkel hetzelfde zijn als online.

Klicks en bricks zijn hetzelfde verhaal geworden. Het probleem van de retail is dat ze me nogal eens ‘nee’ verkopen. Als ik in een kledingzaak een broek wil hebben van een bepaald merk, dan gebeurt het nogal eens dat mijn maat er niet is. Terwijl die online gewoon te koop is. De winkelverkoper zou die broek online voor me moeten bestellen, zodat ik hem de volgende dag in huis heb, in plaats van te zeggen dat hij hem niet kan leveren. Online en retail moeten convergeren. Ze moeten in elkaar opgaan.’

Reiswinkels

‘Bij BCD hebben we gekozen voor online. Maar ik geloof nog steeds dat een reiswinkel een toegevoegde waarde heeft voor iemand die een grote reis gaat maken of op safari gaat. Waarbij het overigens niet zo kan zijn dat ik na een beetje Googelen op internet meer weet over de bestemming dan de reisverkoper in de winkel. Retail is achtergebleven en denkt vaak nog dat de clicks iets anders zijn dan de bricks. De winkelsluitingstijden zijn een mooi voorbeeld. Als ik op zaterdagavond om 22.00 uur tijd heb om mijn reis te regelen, dan moet dat toch kunnen? De retail schiet hier tekort.

Tegelijkertijd begrijp ik wel dat de reisadviseurs meer klanten in hun winkel zien dan een paar jaar geleden. Mensen hebben eindeloos lang op internet gesurfd en bedenken zich nu dat ze ook naar een winkel kunnen gaan, waar iemand dat voor hen doet tegen dezelfde prijs en waar ze er ook nog een kop koffie bij krijgen. We zien de beperkingen van internet ook wel weer. Ik vind overigens dat de digitale wereld hier wat laat liggen door de customer intimacy te laten ontbreken.’ 

Integratie van kanalen

‘Elk succesvol bedrijf maakt gebruik van alle kanalen en zorgt ervoor dat die kanalen op elkaar zijn afgestemd. Als ik op zoek ben naar een safarireis en ik kom online in contact met een reisadviseur dan kan hij mij wijzen op de winkel waar hij mij alles kan laten zien en kan hij mij uitnodigen om vanavond om 20.00 uur langs te komen.’

‘Vervolgens stuurt hij mij alvast wat zaken toe, om mijn aankoopimpuls aan te wakkeren en ik bereid ben om ’s avonds mijn reis bij hem te boeken. Zo schuift alles in elkaar. Dat is het multimediale waar het allang heen had moeten gaan en waar we uiteindelijk ook op uit zullen komen. Het vervelende is alleen dat het vrij veel slachtoffers eist. Als het niet goedschiks gaat, dan gaat het kwaadschiks. Je kunt wachten totdat de tsunami over je heen komt, maar je kunt ook alvast beginnen met het bouwen van een dijk of een boot.

De uitdaging waar we wereldwijd voor staan is om het steeds breder wordende spectrum te bedienen: van fax tot satelliet en van retail tot virtueel en IT. Als je dat wilt managen, dan moet je het hele spectrum begrijpen en niet slechts één onderdeel. Het gaan om het verbinden van de verschillende onderdelen, want die verbinding maakt het hele spectrum. Dat is in onze branche lastig, omdat een deel van die onderdelen vast staan, zoals hotels die nu eenmaal op een bepaalde plek staan en vliegtuigen die we nu eenmaal moeten gebruiken om van X naar Y te komen. De hardware in onze industrie beperkt ons in de vernieuwing.’ 

Elke dag leren

‘De technologische veranderingen gaan zo snel dat wij dat als mens nauwelijks kunnen bijhouden. Dat betekent dat we op een heel andere manier naar onderwijs en leren moeten kijken.

‘Een leven lang leren is iets dat we allemaal moeten willen en we zouden het tot ons doel moeten maken om elke dag iets te leren. Zoals ons lichaam zich elke maand voor 70% vernieuwt, zouden we dat ook met onze geest moeten doen.

In de wereld van vandaag is specifieke kennis minder belangrijk, want die is overal en altijd beschikbaar. Intelligente mensen zijn in staat om relevante kennis snel op te slaan en die ook weer snel te verliezen als het niet meer nodig is. Voordeel is dat je hoofd dan weer ruimte heeft voor nieuwe dingen. De vaardigheid en de flexibiliteit om nieuwe patronen te zien en te weten hoe je het pad moet belopen om ergens te komen, dat is kennis die relevant en belangrijk is. Ook is taalkundige intelligentie belangrijker dan de kwantitatief analytische functie in onze hersenen. Computers en mobiele telefoons rekenen iets in luttele seconden uit, waar wij als mens dertig jaar mee aan het rekenen zijn.’ 

Dromen en doen

‘Droom is een mooi woord. Ik ben al mijn hele leven een dromer. Dromen zijn de inspiratie voor creatieve ideeën en vernieuwing. Maar je moet dromen wel combineren met doen. Ik heb bijna elke dag een nieuwe droom en ik vind het heerlijk om de meeste van die dromen ook uit te voeren. Dat is wat ondernemerschap is. Je inspireert mensen niet door te vertellen wat ze moeten doen, maar door de droom te delen. En ze te laten zien hoe ze die waar kunnen maken. Dat is wat ik hier bij BCD met veel plezier doe en nog een tijdje wil blijven doen.’

Dit interview is gehouden door Els Holsappel en verscheen eerder in het Reiswerk Webmagazine van oktober 2016 over de travel planner.