Naar aanleiding van een mooi artikel op TravelNext heeft Marenna van Reijsen op #etravel13 in haar presentatie uitgelegd wat de online reisbranche van de traditionele reisbranche kan leren en andersom.

Offline en online travel trends

Als offline trend noemt Marenna de opkomst van de reisadviseur. De reiziger wil graag met de reisadviseur aan tafel zitten om alle onderdelen van de reis goed te bespreken. Een online travel trend is zeker de sociale reiziger. KLM speelt hier met de site travelpredictions slim op in. Op de site kun je met je facebook profiel inloggen en vervolgens biedt KLM jou inspiratie met wie en waar je naartoe zou kunnen reizen. Het is een soort van reisvoorspellingstool. De uitkomsten kun je vervolgens via social media kanalen met je vrienden delen.

Gastvrijheid (offline) = Usability (online)

Gastvrijheid in de hospitality branche kun je eigenlijk gelijkzetten met de usability op de travel website. Wie dit goed toepast is booking.com maar er wordt volgens Marenna nog te vaak vanuit de aanbod kant gedacht en er wordt te weinig gekeken naar de behoeftes van de reiziger.

De offline travel agent & de sociale reiziger

Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van de offline travel agent: Die helpt beslissen, geeft aandacht, biedt een betrouwbaar aanbod, gemak en oprechtheid. De sociale reiziger zoekt naar inspiratie, aandacht, een groots netwerk, gemak, vertrouwen en oprechtheid. De sociale reiziger haalt zijn of haar informatie dan ook voornamelijk uit het eigen netwerk.

Meer voorbeelden uit de praktijk

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen waarbij de gebruiksvriendelijkheid iets beter zou kunnen. Bij Holland International kan bijvoorbeeld meer uitleg geboden worden wat nu de verschillende reiscategorieën betekenen, dit is niet meteen duidelijk. D-Reizen past dit al beter toe, Kras.nl die vraagt, waar vaar ik heen? Wat wil ik doen? OadXL scoort qua usability hoog, maar wie nu echt op een grappige manier de website bezoeker weet te inspireren is VakantieXperts.

Het optimale travelplatform

Maar een optimaal platform heeft nog geen enkele partij uit de reisbranche, zo zou die er volgens Marenna uit moeten zien:

  • persoonlijke pagina met persoonlijk advies
  • gemaakt voor de diverse doelgroepen
  • voldoen aan gemak, herkenning en oprechtheid
  • groots netwerk aan verbonden
  • optimaliseert voor mobiele apparaten

Een mooi voorbeeld uit de muziekbranche is bijvoorbeeld spotify. Alles is bereikbaar, persoonlijk en ook te koppelen aan social media.

Zien jullie hier punten terug die jullie wel in toekomst mee zullen nemen voor de eigen organisatie?