• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Waar destinatiemarketeers nu over praten: Emirates sloeg plank met Amsterdam mis

5 juli 2016 door Lobke Elbers

Vorige week lanceerde luchtvaartmaatschappij Emirates een nieuwe campagne voor Nederland, in Australië. Op die beelden zie je een persoon fietsend over de grachten in Amsterdam. Maar dat beeld, dat klopt helemaal niet!

Internet in de ban van destinatiemarketing

Afgelopen weken kwamen we op internet diverse media die over onderstaande fietsersfoto vielen, onder andere Het Parool en zelfs Vogue hebben er een item aan besteed. Het fenomeen was het Amsterdamse campagnebeeld van Emirates; dit is hoe Nederland in Australië gepromoot werd. Emirates heeft een campagne verspreid waarbij Nederlanders met helm over de grachten zoeven. Totale non-realiteit.

emirates actie 1

Onderstaand is het origineel van Getty, die dus overduidelijk is gephotoshopt om de campagne Australië-proof te maken. Want..

emirates actie 2

In Australië is het verplicht om als fietser een helm te dragen. Wie dat niet doet, kan een boete van omgerekend ruim 200 euro verwachten. Een reclame met iemand zonder helm zou dan ook een verkeerd beeld scheppen.

Maar ja, is het dan nog wel destinatiemarketing te noemen? Heel Nederland lacht erom.

Ook bij andere campagnes over Europa zijn verschillende mensen die zich uitlaten op social media omdat ze die Photoshop skills van campagnes voor Australië ontdekt hebben. Zo ook bij onderstaande foto.

De linker foto is afgekeurd door de Australische reclame codecommissie, want de fietser draagt wederom geen helm. emirates actie 3De bovenste campagnebeelden die door Emirates in Australië verspreid zijn, zijn totaal niet in overeenstemming met het beeld van wat Amsterdam Marketing zelf schetst. Zij kiezen, vanuit een zeer bewuste overtuiging om juist de grappige gebruiken te laten zien. Geen stockmateriaal, maar een weergave van de werkelijkheid. Zoals veel destinatiemarketing organisaties het graag zien en waar destinatiemarketingorganisaties ook graag over beschikken; authentieke content.

stuffdutch

Stockfoto’ s versus goed community management

De vraag is bij wie voortaan een dergelijke rol moet liggen om de juiste afspiegeling van de juiste steden en hun tradities (gewoonten, mensen, gebruiken) te laten zien. Het is vrij ouderwets om voor het promoten van een bepaalde bestemming stockfoto’s te gebruiken, terwijl er -meer dan ooit- bakken met waardevolle content online staan.

Stockfoto’ s voorrang op community management van DMO’s?

Maar – en dat is dan wel weer begrijpelijk- als grote organisatie (Emirates) wil je natuurlijk niet de reclame codes schenden in het land waar je adverteert. Maar moet je dan wel een onjuist beeld willen geven? Waarom dan niet een afbeelding van Amsterdam Beach, waar Amsterdam Marketing zelf als bestemming steeds vaker op inzet?

Zelf ben ik dan ook erg benieuwd of hier door Amsterdam Marketing of door NBTC Holland Marketing vervolgsuggesties voor gedaan worden, naar aanleiding van deze ‘misser’ van Emirates.

Gelukkig voor Nederland, Australiërs zijn ook niet dom en realiseren zich dat dit grachtenplaatje voor hen ‘geframed’ is. Framing kennen we vooral van traditionele nieuwsmedia, waar we gewend zijn dat een bericht een bepaalde weergave laat zien. Oftewel, een techniek die bestaat uit woorden en beelden zo te kiezen, dat daarbij impliciet een aantal aspecten van het beschrevene wordt uitgelicht. Maar door continue technologische innovatie (the video age) kan iedereen (live) verhalen en beelden uitzenden en ook voor toerisme kan dus deze traditionele manier van campagnes maken (heel hard photoshoppen) niet meer opgaan.

Je wordt er, via social media, gewoon keihard op terug gepakt, zo blijkt wel uit het voorbeeld van Emirates en de reacties die erover verschenen.

Community Management voorrang op Stockfoto’s!

Wanneer we kijken naar de wijze waarop Amsterdam Marketing zélf haar community management & content verspreiding doet, past de ‘gephotoshopte stockfoto met fietshelm’ (een totaal niet realistisch beeld van de weergave) eigenlijk ook best wel in een strategie. In een eerder artikel dat geschreven is in samenwerking met Colleen Geske (hoofd social media, Amsterdam Marketing), werd al uitgelegd dat de content die zij plaatsen vooral terugvertaald kan worden naar emoties. En het liefst een aantal combinaties daarvan.

emoties

Vanuit dit vliegwiel zijn er een aantal aannames gemaakt over goed werkende content;

  • Het is belangrijk om mensen in een prettige stemming te brengen door warme herinneringen in hun hoofd te prenten, een gevoel van thuiskomen te geven of een sprankje van inspiratie te bieden.
  • De emotie ‘verrassing’ (surprise) uit onderstaand vliegwiel van Plutchick is daarbij essentieel en haast nummer 1
  • Daarnaast volgen de emoties plezier, anticipatie en vertrouwen. Ook boosheid en wantrouwen zijn sterke emoties, die veel reacties oproepen in social media posts. H
  • Het is cruciaal om daar vervolgens als organisatie weer goed op te reageren.

De stockfoto heeft in ieder geval wel de publiciteit gehaald en de publieke buzz heeft ervoor gezorgd dat iedereen nu toch weet, dat in Amsterdam niet gefietst wordt met helm. Helaas is niet bekend hoe Emirates zelf heeft gereageerd op de social media madness van de campagne, die ook Nederland heeft bereikt.

Is het een goede ‘strategische’ keuze geweest van Emirates om Amsterdam met fietser mét helm op deze wijze te promoten? Of past hij in de categorie photo fake-outs?

Gerelateerde Berichten

  • Wereldklasse conferentie Social Media in Tourism naar Amsterdam #SoMeT15EU

    Social Media Tourism #SoMeT15EU komt naar Nederland! Het jaarlijkse event dat dit jaar plaatsvindt op…

  • SoMeT15EU: we kijken terug en kijken vooruit

    ''Een echt merk is individueel op een persoonlijk niveau," William Bakker - de laatste spreker…

  • Zoeken 3.0: integreer content en social channels

    Zoek 3.0 volgens Bill Hunt De eerste spreker op de Congresdag van de SES Amsterdam…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: Amsterdam, Emirates

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. JeroenVinkesteijn zegt

    5 juli 2016 om 17:12

    Lastig, lastig. Lokale wetgeving bepaald wat er getoond mag worden…Beter is heel het onderwerp niet in beeld brengen en creatief oplossen. de Photoshop optie is wel een erg slechte oplossing.
    Wel de fiets maar geen bestuurder is ook een optie: Google deed dit al 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=LSZPNwZex9s
    Alhoewel, de kids hebben hier wel veiligheidszitjes en helmen op.
    En…..deze fiets is overigens ook goed voor een bon in Nederland. Maar humor valt (deels) buiten de wet (vraag het Böhmermann).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb destinatiemarketing NHTV TUI Facebook hotels TripAdvisor Google Social Media Vakantiebeurs reizen travel Booking.com technologie instagram KLM mobiel onderzoek Expedia reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring