Vind jij het ook zo interessant om te weten wat online marketeers zoal doen door de dag heen? Wij volgen in de rubriek ‘een kijkje in het leven van…’ online marketeers van verschillende bedrijven zodat we eindelijk eens te weten komen wat ze doen, wat hen goed maakt, waar ze trots op zijn en wat hun grootste leerpunten zijn! Dit keer nemen we een kijkje in het leven van Annemarie van Strien, Online Marketeer België bij Sundio.

Hoe ben je als online marketeer bij Sundio terecht gekomen?

“In mijn vorige functie als accountmanager binnen een IT bedrijf kwam ik steeds meer in aanraking met websitemanagement en Google AdWords, omdat er geen marketeer was. Ik merkte dat ik deze rol steeds leuker begon te vinden en koos ervoor om precies te gaan doen waarvoor ik gestudeerd had: marketing in de toeristische sector. Op het juiste moment kwam op een vacaturebank de functie voor online marketeer België bij Sundio Group voorbij en de keuze was snel gemaakt! Het online marketing team van Sundio zit op het kantoor in Rotterdam en ze waren op zoek naar iemand die vanaf deze plek de online activiteiten voor Sunweb en Skikot in België wilde gaan oppakken. Op deze manier kon er optimaal gebruik worden gemaakt van de kennis die zich in Nederland al bevond. Die uitdaging sprak me erg aan, zeker met het gegeven in het achterhoofd dat Sunweb op de Belgische markt nog minder bekend was dan in Nederland en dat er een mooie groei mogelijk was. Nu, 2 jaar later, zijn die groeimogelijkheden zeker bevestigd!”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit?

“Vanwege de diversiteit in mijn functie bestaat er voor mij eigenlijk geen gemiddelde werkdag. Verspreid over de week houd ik me bezig met SEA, SEO, affiliate marketing, websitemanagement, projectmanagement, mobile, social media… De werkdag begint wel altijd met een kop koffie tijdens het lezen van de e-mail, vervolgens ga ik aan de slag met de taken die ik voor die dag gepland heb of bepaal ik de prioriteiten. Eén keer in de week werk ik op het kantoor in Antwerpen, om ook meetings met mijn Belgische collega’s te kunnen houden en voldoende feeling te houden met de Belgische markttrends.

Ik werk tijdens kantooruren van maandag t/m vrijdag, maar ik kan het soms niet laten om buiten werktijden even de Facebookpagina van Sunweb.be of de boekingscijfers te checken…”

Wat maakt jou een goede affiliate marketeer?

“In mijn ogen gaat een goede affiliate marketeer verder dan het uitzetten van acties en het keuren van boekingen. Ik vind het zelf belangrijk om een goede band op te bouwen met de affiliates die waarde toevoegen aan onze campagnes. Zo heb ik persoonlijk contact met een aantal affiliates die conversies realiseren voor Sunweb en samen bespreken we hoe we nog meer uit de samenwerking kunnen halen. Ik merk dat ik daardoor niet alleen zelf plezier krijg in affiliate marketing, maar dat de affiliates het ook leuk vinden om voor Sunweb aan de slag te gaan. Het is ook belangrijk om echt iets te doen met de feedback die je van affiliates krijgt. Zo hebben we vorig seizoen ons commissiemodel veranderd en dat heeft zeker positief uitgepakt voor ons programma.”

Op welk deel van je werk ben je het meest trots?

“Op dit moment ben ik met twee projecten bezig waar ik zeker trots op ga zijn. Zo komt er voor Sunweb.be zeer binnenkort een loyalty programma live en zijn we druk bezig met het ontwikkelen van een responsive design. Er is in België nog geen andere reisorganisatie met een mobiele en tabletvariant van de website, dus daarin zullen we de eerste zijn.

Verder hebben we de afgelopen winterseizoenen een volledig redesign van Skikot opgeleverd, deze website is compleet opnieuw vormgegeven en er zijn nieuwe functionaliteiten bijgekomen. Ook voor seizoen 2014 zijn er weer vernieuwende plannen!

Daarnaast zijn er verschillende campagnes waar ik met een goed gevoel op terugkijk. Door de goede en snelle samenwerking binnen ons team in België zijn we ook in staat om vlot acties te lanceren.”

Welke campagne had je zelf graag bedacht?

“In de reiswereld weet je dat er veel draait om goede informatievoorziening richting de klant, zodat deze niet voor vervelende verrassingen komt te staan op bestemming. Is de bestemming net zo mooi als op de foto’s, is de accommodatie inderdaad 5 sterren waard en voldoet alles aan de verwachtingen? Zekerheid, daar draait het om. Booking.com speelde hier pas op een ludieke manier op in, met de campagne “Booking.yeah”. Toen het filmpje gelanceerd werd, was het al snel een hit op social media. Het schetst precies die emoties die de vakantieganger doormaakt bij aankomst op bestemming en de waarden van Booking.com worden hier op een humoristische, maar treffende manier aan gekoppeld. Heel slim om zo op de emotie in te spelen!”

Welke fout maak je nooit meer?

“Er zijn verschillende momenten waarop je denkt: dat zou ik de volgende keer anders doen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met planning en communicatie. Dat zijn niet per definitie fouten, maar momenten waar je van leert voor een volgend project of een nieuwe campagne. In het begin moet je een organisatie en de werkwijzen nog leren kennen en op den duur ontwikkel je een manier van werken die voor jou het beste werkt en je zoveel mogelijk controle over de situatie geeft. Ik vertrouw in ieder geval nu op mijn eigen gevoel en verstand!”

Hoe zie je de toekomst van affiliate marketing in de reis- en gastvrijheidbranche?

“In België liggen er nog volop mogelijkheden in affiliate marketing voor de reissector. Vorig jaar hebben sommige affiliates te maken gehad met tegenslagen door het reisbureaudecreet, waardoor zij hun activiteiten moesten staken. Dit probleem is nu van de baan, waardoor ze weer met goede moed er tegenaan kunnen gaan. Er is op dit moment in België een handjevol affiliates die echt waarde toevoegen voor reisorganisaties als Sunweb.be. Dit zijn niet alleen de vergelijkers, maar ook sites die verschillende reisorganisaties beschrijven, acties communiceren of inspiratie bieden op hun website of door middel van mailings. Deze websites spelen zeker een rol in de customer journey, de klant bekijkt immers steeds meer websites voordat hij uiteindelijk zijn reis boekt. Hier kunnen affiliates goed op inspelen, door goede en relevante content te bieden die de consument helpt in deze keuze.”

Tot slot: welke tip wil je ons niet onthouden?

“Houd als online marketeer altijd zoveel mogelijk rekening met de online mix: ieder kanaal speelt zijn eigen rol in de customer journey en door hier goed op in te spelen, zet je een zo optimaal mogelijke cross mediale strategie in. Weeg de kanalen qua ROI tegen elkaar af en bepaal doorlopend aan welk kanaal je meer of minder budget toewijst. Zo haal je het beste uit je campagnes!”

Redactie: Hartstikke leuk om eens een dagje in het leven als Online Marketeer bij Sundio mee te maken, Annemarie! Veel succes in de toekomst en we blijven je volgen!