Op 30 mei jl. is het eerste Reiswerk Studentencongres van start gegaan. Ongeveer 50 tot 75 excellente studenten uit het hoger toeristisch onderwijs maakten in Portugal kennis met de carriere mogelijkheden in de reisbranche. Het studentencongres ‘Discover your future career’ had als doel de beste afstudeerders van 2012 te enthousiasmeren voor de reisbranche. Docent Travel Industry, Marco van Leeuwen van NHTV, was een van de initiatiefnemers van dit congres. Nieuwsgierig als ik ben wil ik hier het fijne over weten.

Klinkt als een leuk initiatief, was hier echt behoefte aan en waarom Portugal?

Het idee om voor studenten een Reiscongres te organiseren wat een afgeleide is van het ANVR Reiscongres leefde al langer bij mij. Na wat bezielende gesprekken met Rian Verkooijen van Reiswerk zijn we dit idee verder gaan uitwerken. Insteek was; “Hoe kan je excellente studenten die carriere willen maken boeien, binden en behouden voor de reisbranche?”. Dus hoe kan je onderwijs en het werkveld nog dichter bij elkaar brengen en hoe kan je je ‘meest excellente’ eens goed belonen. Dit alles paste perfect in de arbeidsmarktstrategie zoals Reiswerk deze heeft uitgewerkt.

Welke professionals waren er aanwezig, en wat was in het kort hun boodschap?

Sebastian Labrie en Luc de Nijs verzorgden een workshop Media Awareness – hoe om te gaan met media in tijden van crisis en/ of calamiteiten en hoe zorgvuldig en doordacht je dit moet aanpakken. Imagoschade aan je bedrijf is gebeurd voor je het door hebt! Joost Romeijn, CEO van Sundio – die zich in een collegetour-setting door de studenten het hemd van het lijf liet vragen. Verder participeerden; Annemiek van Dam en Anne Marije Docter, beiden product manager bij resp. Stip Reizen en Golftime Travel – namen de studenten mee in de laatste ontwikkelingen en veranderende wereld van productmanagement. Koen Kouwenberg First Officer Boeing 767 en 737 die deze functie combineert met een kantoorfunctie bij ArkeFly als Manager Flight Operations. Zijn boodschap naar de studenten was volg je passie, maak de juiste keuzes en maak je dromen waar om in de reisbranche te werken. Daarnaast verzorgde Wendela van der Meijden, HR Manager van OAD & Globe een powerpitch hoe te solliciteren & netwerken in dereisbranche. Als coaches (consultants voor de studenten die 24/7 door het programma heen het Game aanstuurden) acteerden; Maarten Jeuring (DFDS Seaways), Stefan de Groot (Kuoni), Carlyn Nooy (BCD Travel) en Soraya Govers (Elizawashere.nl).

De Reiswerk College Tour was met Joost Romeijn. Welke vragen aan hem zijn bij jou blijven hangen?

Joost Romeijn was de keynote speaker en werd door Sebastian Labrie (van BNN 3opreis) als dagvoorzitter en de studenten flink aan de tand gevoeld. Natuurlijk werd er terug gegrepen naar hoe hij in 1991 begon en uitgroeide tot CEO van Sundio. Hij gaf de studenten mee om als ondernemer alleen verantwoorde risico’s te nemen maar vooral te geloven in je eigen idee. Het hebben en tonen van ondernemerschap, het hebben van goede plannen en deze doorzetten, en je talent, inzicht en ervaring goed inzetten. Daarnaast vond Joost het belangrijk dat je al tijdens je studie nadenkt over het opbouwen van een CV. Bij-of zomerbanen, het uitoefenen van bestuursfuncties van studie- of sportverenigingen zich vormend voor de student. Ook stipte hij aan dat de reisbranche steeds verder professionaliseert en dat er daarom ook steeds meer academische kennis wordt gevraagd. Op de vraag van de studenten in hoeverre duurzaamheid belangrijk is in de bedrijfsvoering van Sundio gaf hij aan dat dat volgens hem één van de belangrijkste uitdagingen is waar we mondiaal voor staan. Als hij ooit meer tijd en ruimte zou krijgen, zou hij hierin meer willen betekenen.

Wat vonden de studenten van dit congres, hebben zij een goed beeld gekregen, willen zij ook daadwerkelijk in de reisbranche gaan werken?

Vooraf waren de studenten door de deelnemende onderwijsinstellingen geselecteerd dmv. CV + motivatiebrief en check op cijferlijst. Eén van de selectiecriteria vooraf was minimaal een 7,5 voor de stage bij een reisbedrijf, goede cijferlijst en de wil en motivatie om in de reisbranche te gaan werken. Door deze selectie vooraf werden een vijftigtal uiterst gemotiveerde en zeer bezielende studenten bijeen gebracht.

Marco, hoe zien de studenten de toekomst van het reisbureau? Zijn er van deze groep nog mensen die op deze manier reizen willen verkopen?

Studenten zien niet eens meer het reisbureau als een voor hun nuttig kanaal. Ze kennen het, ze weten ervan en snappen dat het een distributiekanaal is maar bezien het als van nauwelijks toegevoegde waarde. Het is iets wat ze van hun ouders kennen! Toen Joost Romeijn aangaf dat er nog een terugloop in het aantal winkels gaat plaats vinden, reageerden studenten dan ook begripvol en vonden ze dit logisch. Hun oriëntatie is vooral online en als een distributiekanaal (zowel offline als online) voor hen geen toegevoegde waarde laat zien dan zijn ze weg. Wat natuurlijk ook duidelijk is dat deze studenten voor zichzelf geen toekomst zien op het reisbureau. Misschien wel in de aansturing van een ketenorganisatie op afdeling marketing en communicatie maar absoluut niet in een verkopende rol op het reisbureau. Wat opviel tijdens het congres is dat studenten vooral ‘ondernemend’ bezig willen zijn. Zij zien voor zichzelf online kansen en innovaties. Willen zingevend in hun werk bezig zijn en online en 2.0 tools zijn hierin een vast onderdeel. Ze zitten vol met ideeën, zijn nog duidelijk aan het zoeken naar wat hun bijdrage kan zijn en zijn druk bezig om hun netwerk (online en offline) op te bouwen. Ze snappen als geen ander dat het consumentengedrag danig aan het veranderen is en dat technologische en mobiele ontwikkelingen hierin een aanjager zijn.

Een succes dus :-)! Krijgt dit nog een vervolg?

Zeker! En zelfs nog meer dan verwacht. Goede exposure in diverse media. Frank Oostdam die laaiend enthousiast was. Deelnemende studenten die nog steeds volop via de Linkedin groep contact hebben en netwerken. Young Skal heeft meteen deze studenten uitgenodigd voor een hun 1e meeting en netwerkborrel in Bunnik, welke dus ook direct goed gebruikt werd door de deelnemende studenten. Al met al stond er een dijk van een programma en hiermee is een nieuwe traditie geboren om ieder jaar een Reiswerk Studenten Congres te houden om ‘excellente studenten’ blijvend te boeien, binden en te behouden voor een carriere in de reisbranche.

Bedankt Marco, voor je verhaal. Ik denk dat dit een fantastisch initiatief is en wat mooi om te zien dat iedereen hier zo enthousiast over is, en met name de studenten. Zijn er soortgelijk initiatieven in bijvoorbeeld de hospitality en zo nee, zou die ook zoiets kunnen doen? En zo ja, hoe is dat ervaren? Lees ook het verslag dat Reiswerk gemaakt heeft.