Vliegtickets, regelmatig zien consumenten voorbij komen dat ze voor een enkele euro naar Londen kunnen vliegen. Niets lijkt minder waar, volgens Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening bij ING. Naast de aangeboden ticketprijs dien je als consument rekening te houden met extra kosten voor stoelreservering, eten en drinken aan boord en het mee laten vliegen van koffers. Wie daar geen rekening mee houdt, kan zich flink bekocht voelen.

Voor een dubbeltje op de eerste rang

“Het vliegticket wordt steeds kaler”, zegt Sasja van As-Winters van de ING. “Voor de consument is het echt een blokkendoos. Het is appels met peren vergelijken.” Mensen staan er nog niet zo bij stil dat het aanbod van vliegmaatschappijen is veranderd, meent Sasja. “De consument is de laatste jaren verwend geraakt. Ze zien een aanbieding: 19 euro vanaf Eindhoven naar Nice. Maar dat ze dan in de rij moeten staan om zo snel mogelijk het vliegtuig in te rennen, en dat ze aan boord moeten betalen voor eten en drinken – en straks misschien ook nog voor het toilet – dat hadden ze zich niet gerealiseerd. We willen ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

Maatschappijen moeten overleven

“Je kunt je afvragen of vliegtickets de afgelopen jaren niet te goedkoop zijn geweest”, stelt Sasja. “Vliegen is gemeengoed geworden. Er zijn nieuwe spelers gekomen; budgetmaatschappijen pikten een deel van het marktaandeel in, ook op de zakelijke markt. De gevestigde partijen hebben dat onderschat. Dat we nu voor steeds meer zaken apart moeten betalen, is geen vorm van consumentje pesten. Dat heeft puur een bedrijfseconomische reden; maatschappijen moeten overleven.”

Easyjet doet het goed

Tegen de verdrukking in maakte Easyjet in het afgelopen boekjaar 10 procent meer winst. De budgetmaatschappij vervoerde 60,8 miljoen passagiers, 4 procent meer dan vorig jaar. Gemiddeld was ruim 89 procent van de stoelen bezet, en verdiende Easyjet per stoel 7 procent meer. Intussen stapelt Alitalia verlies op verlies, en ook Air France-KLM moet personeel ontslaan.

Last minutes bestaan niet

Een belangrijke tip van Sasja voor de consument: boek vroeg. “In het van a naar b vliegen bestaan last minutes niet. Ook kan het de moeite lonen om vanaf verschillende locaties online naar vluchten te zoeken. De aanbieders onthouden namelijk het IP-adres van je computer en kunnen op basis van jouw zoekgedrag de prijzen variëren.” Luchtvaartmaatschappijen bestrijden dat laatste overigens. Zij zeggen dat ze werken met ‘yield management’, waarbij software voortdurend de prijs berekent voor een optimale bezetting van de stoelen per vlucht.

Lees het hele bericht op ING
Credits afbeelding: Ian Sane