• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Sasja van As-Winters, ING: Het vliegticket wordt steeds kaler

20 november 2013 door Annelies Hulshof

Vliegtickets, regelmatig zien consumenten voorbij komen dat ze voor een enkele euro naar Londen kunnen vliegen. Niets lijkt minder waar, volgens Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening bij ING. Naast de aangeboden ticketprijs dien je als consument rekening te houden met extra kosten voor stoelreservering, eten en drinken aan boord en het mee laten vliegen van koffers. Wie daar geen rekening mee houdt, kan zich flink bekocht voelen.

Voor een dubbeltje op de eerste rang

“Het vliegticket wordt steeds kaler”, zegt Sasja van As-Winters van de ING. “Voor de consument is het echt een blokkendoos. Het is appels met peren vergelijken.” Mensen staan er nog niet zo bij stil dat het aanbod van vliegmaatschappijen is veranderd, meent Sasja. “De consument is de laatste jaren verwend geraakt. Ze zien een aanbieding: 19 euro vanaf Eindhoven naar Nice. Maar dat ze dan in de rij moeten staan om zo snel mogelijk het vliegtuig in te rennen, en dat ze aan boord moeten betalen voor eten en drinken – en straks misschien ook nog voor het toilet – dat hadden ze zich niet gerealiseerd. We willen ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

Maatschappijen moeten overleven

“Je kunt je afvragen of vliegtickets de afgelopen jaren niet te goedkoop zijn geweest”, stelt Sasja. “Vliegen is gemeengoed geworden. Er zijn nieuwe spelers gekomen; budgetmaatschappijen pikten een deel van het marktaandeel in, ook op de zakelijke markt. De gevestigde partijen hebben dat onderschat. Dat we nu voor steeds meer zaken apart moeten betalen, is geen vorm van consumentje pesten. Dat heeft puur een bedrijfseconomische reden; maatschappijen moeten overleven.”

Easyjet doet het goed

Tegen de verdrukking in maakte Easyjet in het afgelopen boekjaar 10 procent meer winst. De budgetmaatschappij vervoerde 60,8 miljoen passagiers, 4 procent meer dan vorig jaar. Gemiddeld was ruim 89 procent van de stoelen bezet, en verdiende Easyjet per stoel 7 procent meer. Intussen stapelt Alitalia verlies op verlies, en ook Air France-KLM moet personeel ontslaan.

Last minutes bestaan niet

Een belangrijke tip van Sasja voor de consument: boek vroeg. “In het van a naar b vliegen bestaan last minutes niet. Ook kan het de moeite lonen om vanaf verschillende locaties online naar vluchten te zoeken. De aanbieders onthouden namelijk het IP-adres van je computer en kunnen op basis van jouw zoekgedrag de prijzen variëren.” Luchtvaartmaatschappijen bestrijden dat laatste overigens. Zij zeggen dat ze werken met ‘yield management’, waarbij software voortdurend de prijs berekent voor een optimale bezetting van de stoelen per vlucht.

Lees het hele bericht op ING
Credits afbeelding: Ian Sane

Gerelateerde Berichten

  • CheapTickets voorziet vliegticket van energielabel

    Je kon er op wachten. Groen en milieubewust zijn, is hot. Sinds enkele dagen heeft…

  • Hotelboekingen via veilingsites steeds populairder

    Het aantal boekingen bij reisbureaus en hotelwebsites is in 2009 afgenomen, terwijl de hoeveelheid hotelboekingen…

  • Vaker mobiel, tijdens de inspiratie- én boekingsfase

    Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via…

Categorie: E-commerce Tags: #travel2020, ING, vliegtickets

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Airbnb KLM destinatiemarketing mobiel TUI Facebook hotels NHTV Expedia Google Booking.com travel Vakantiebeurs reviews instagram Social Media technologie reizen TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext