Elke aanbieder wil het: gevonden en gelezen worden door bezoekers. Bezoekers die dan vervolgens verleid worden tot conversie. Elke aanbieder wil ook gelezen en gevonden worden door Google, bovenaan de SERP verschijnen en van daaruit een hoge ctr (click through ratio) realiseren.

Google, het is bekend, wil haar gebruikers hoogwaardige zoekresultaten bieden. Daarom stelt Google steeds meer eisen aan de content die op websites verschijnt: Op de webmaster supportsite van Google staat:

“Maak een site die informatie bevat waar de mensen wat aan hebben en schrijf pagina’s waarin die informatie op een heldere en correcte wijze wordt weergegeven”.

Dit alles zelfs op straffe van uitsluiting als je de regels overtreedt:

Google is daarmee misschien wel je belangrijkste  lezer geworden. Met als gevolg dat bloggen, destinatiemarketing en contentmarketing een grote vlucht nemen.

In dit artikel voor elke aanbieder zes stappen op weg naar hoogwaardige content.

Stap 1: Wie bent u?

Een bezoeker gastvrij ontvangen op een website is echte interesse tonen in de bezoeker, en niet WELKOM plaatsen op de homepage. Interesse begint met het stellen van de juiste vraag, in ‘real life’ en online.
Vele travelsites vragen (impliciet) aan de bezoeker: Waar wilt u heen? Een duidelijke vraag voor de weter.

homepage vakanteexperts
Homepage VakantieExperts

Holland International schrijft: “Wij begrijpen waar u heen wilt” maar de keuze voor een rondreis lijkt hier niet te combineren met een zonvakantie en daar heb ik nu juist zo’n zin in.

Holland International

Big data analyse zal de vragen van bezoekers gaan voorspellen maar in de praktijk is dat nog niet zo makkelijk. Denk ook aan de ‘shitstorm’ die ING vorige week over zich heen kreeg.

Wat nu als de website opent met de vraag: wie bent u? Gevolgd door de vraag: Wat zoekt u op onze site? Vervolgens een te overzien aantal keuzes. De zoeker die niet weet wat hij zoekt, krijgt een ‘zoek verder-optie’ geboden. En ter afsluiting een Vertel Mij- button om de keuzes te versturen.

Een voorzichtig begin op een specialist reseller site voor reizen naar Bali
Een voorzichtig begin op een specialist reseller site voor reizen naar Bali

In de financiële wereld, evenals de travel branche een van de grote branches online, zijn er ook pogingen te zien om de bezoeker direct interessante (relevante) content te bieden: bijvoorbeeld op Invitas.nl.

voorbeeld 3

Stap 2: Ben de expert

De bezoeker die heeft aangeven wie hij is (alleenstaande man, moeder van een gezin, etc.) en laat weten wat hij zoekt, verwacht unieke en (zoals ook Google eist) authentieke informatie. Hoe kom je nu aan die unieke authentieke informatie? Een aantal suggesties:

– Verzamel (nieuwe) informatie vanuit de gedachte dat jouw organisatie de deskundige over het onderwerp is. Wees het slimste jongetje van de klas die alles weet en bovendien aan geeft waar de bezoeker nog meer complete informatie kan vinden. De teksten mogen best lang zijn als het leesbare en originele verhalen zijn.

– Werk samen met lokale helden (bijv. Guided by a local) of reisgidsaanbieders ( bijv. 100%Travel). In de hotelbranche wordt lokale content ingezet om uit de ‘discount-trap’ te komen. Elke vestiging binnen de hotelketen krijgt dan zijn eigen micro-site met lokale informatie over de omgeving, menu’s met volop lokale gerechten en medewerkers die actief tips geven over lokale attracties. De sites hebben tot zichtbare conversiestijging geleid volgens een artikel in Adweek.

Stap 3: Profiteer van de SEO regels

Schrijf en herschrijf de informatieve teksten zodat zij voldoen aan de seo-eisen. Gebruik daarbij alinea’s, opsommingen, heldere (sub)titels die ook overeenkomen met de zoekopdrachten die Google Analytics uit het websitebezoek genereert. Want wat goed is voor Google is ook goed voor de bezoeker, en andersom.

De USP's van Expedia, geformuleerd als voordelen voor de klant
De USP’s van Expedia, geformuleerd als voordelen voor de klant

Om de bezoeker te inspireren is (bewegend) beeld van belang. Google houdt daarentegen van tekst, dus schrijf bij elk beeld een duidelijke toelichting waar ook weer de gewenste (zoek)woorden in terugkomen. En de gouden Amazon truc: ‘andere bezoekers keken ook naar…’ werkt nog steeds inspirerend

Stap 4: Hoor de reiziger

Betrek de klant en bezoeker bij het maken van inspirerende content door actief reviews, verhalen en beelden, te werven. Deze persoonlijke informatie is de kracht van social travel initiatieven als AirBnB en Favoroute.com. En ook hier geldt dat vooral de jongere reiziger bij voorkeur vertrouwt op user generated content.

Afgelopen maandag is Dr. Elisa Kupers aan de RUG gepromoveerd op ‘Sociallly situated learning in individual music lessons’. Als een leerling mag aangeven wat ze zelf denkt beter te kunnen doen, de muziek mooier te laten klinken, dan houdt het kind de lessen vol. Een wijze les, niet alleen toepasbaar voor muzieklessen maar voor motiveren van mensen in het algemeen. De mens wil gehoord worden.

Motiveer de reiziger om zijn ervaringen te vertellen ook door te vragen wat er beter kan, hoe de organisatie nog beter de klant van dienst kan zijn.

Stap 5: Kijk naar het medium

We zijn druk met responsive design, maar evenzo belangrijk is responsive content. Informatie die leesbaar en toegankelijk is op desktop, tablet en het mobiel. En bedenk daarbij wat welke bezoeker op welk scherm wil lezen en bekijken,  daar gaat het om bij responsive content.

Voorbeeld van Travel Island, een responsive ecommerce theme
Voorbeeld van Travel Island, een responsive ecommerce theme

Zoals we weten zijn bezoekers actief op sociale media en ook Google snuffelt daar graag rond. Verspreid daarom op originele wijze ook op die sociale media waar de doelgroep zich thuis voelt (delen van) de gemaakte content.

Stap 6: Het is nog niet af

Testen, volgen, monitoren en verbeteren van de content houdt de site levensvatbaar voor bezoekers en voor Google. Zij zullen dan ook een volgende keer de site weten te vinden en de content lezen.

Content, blogs, contentmarketing, het is nooit maar dan ook nooit af. Het lijkt wel het Nieuws.