Op het weblog van Max Management stond onlangs een post over de toekomst van de reisbranche en de vier fasen van online travel. Het artikel is van Tim Hughes, commercieel directeur van Orbitz  en Hotelclub.com. Tim Hughes heeft de geschiedenis en de toekomst van “online travel” opgedeeld in vier periodes.

1. Eerste fase
De eerste fase was van 1995 tot 2003 waarin de consument goed wist waarheen hij wilde en op internet de goedkoopste prijs opzocht. Vooral prijs was het zoekcriterium bij uitstek. Ofwel dit was de tijd van “massa is kassa”.

2. Tweede fase
In de tweede fase, van 2000 tot 2006, begint de reiziger een beperkt advies van de reisverkoper in te winnen. De klant stelt zich open voor suggesties om een voordelige vakantie te boeken.

3. Derde fase
In de derde periode, van 2005 tot nu, stelt de reiziger zich voor alles open. Hij laat zich adviseren en beïnvloeden door “inhoud”. Voor het eerst speelt prijs niet meer de hoofdrol, maar wel wat andere reizigers van een bestemming of hotel vonden, wat er te beleven valt, etc. De Travel 2.0 fase waar er de laatste tijd zoveel over wordt gepraat.

4. Vierde fase
Volgens Tim Hughes komt de vierde fase er vanaf 2009. Een fase waarin de reiziger een beetje verloren loopt in het overaanbod van informatie en aanbiedingen. Websites met duizenden hotels, sociale netwerken met honderden vrienden en duizenden aanbevelingen, een constante stroom van aanbiedingen via e-mail, rss en sms, … maken het de consument onmogelijk om een relaxte keuze te maken. In dit tijdperk keert de consument terug naar vaste waarden, naar merken die zijn vertrouwen op lange termijn genieten.

Ik deel in deze zeker zijn mening. Op marketingfacts heb ik bijna al een jaar geleden de opkomst van de Personal Travel Agent besproken en dit is zeker een groeimarkt. Door alle nieuwe initiatieven ziet de consument echt de bomen door het bos niet meer en is het zoeken en vergelijken een ondoenlijke zaak aan het worden. De consument zal zoekmoe worden en zal voor zijn tijdswinst zeker toegevoegde waarde vinden bij een Personal Travel Agent die zijn wensen en persoonlijke situatie kent en de reizen voor hem zoekt of boekt.