Eva Kiviranta van Visit Finland start haar sessie na de lunch om te vertellen over haar ervaringen met het werken met digitale beïnvloeders. Volgens Eva zijn we allemaal professionals en hoeft ze daarom ook niet uit te leggen waarom het voor de reisbranche belangrijk is om met bloggers te werken.

Het bepalen wie de beïnvloeders zijn

Het is wél goed om nog even stil te staan bij wie de bloggers en beïnvloeders nu precies zijn en nog belangrijker; hoe je het kaf van het koren scheidt. Nog steeds bestaat het beeld dat, wanneer we het over bloggers hebben, we spreken over 17-jarige meisjes die foto’s van haar outfit in de spiegel maken en online plaatsen. De werkelijkheid is heel anders. Veel professionele bloggers lijken tegenwoordig niet meer op typische blogs, maar steeds vaker hebben we het over online magazines en websites. Het belangrijkste om te onderkennen is dat het professionals zijn! Er zijn tienduizenden zo niet honderdduizenden blogs op het internet, terwijl er misschien maar één op de duizend geschikt is om mee samen te werken. Naar deze blogger ben je op zoek, volgens Eva.

Niet alleen bloggers zijn geschikt om mee samen te werken, ook ‘influencers’ kunnen vaak helpen het veranderen van een bepaald beeld van een land of bestemming. Met ‘influencers’ bedoelt Eva de mensen op Twitter, Instagram en YouTube, die via hun social media kanalen invloed kunnen uitoefenen op het publiek.

Hoe werk je goed samen met bloggers?

Sinds 2011 heeft Visit Finland onderzoek gedaan naar manieren om samen te werken met bloggers. Hierbij hebben ze bloggers op individuele trips gestuurd die aansloten bij het interesse gebied van de blogger en de bestemmingen die zij wilden promoten.

Op een later moment is er voor gekozen om enkele grotere campagnes te starten zoals bijvoorbeeld Outdoors Finland en Nordic Bloggers Experience. Tijdens de Outdoors Finland campagne, in augustus 2014, werden 27 bloggers op pad gestuurd om de outdoor activiteiten van Finland onder de aandacht te brengen. Deze 27 bloggers zorgden gezamenlijk voor een bereik van 3 miljoen accounts op Twitter, 100 blogposts en 16 video’s, die in sommige gevallen zelfs nog tijdens de reis geëdit en geupload zijn. Al deze content is ook na de campagne nog beschikbaar en wordt nog steeds bekeken en gedeeld. Over de Outdoors Finland campagne is ook een zeer interessante thesis geschreven die je gratis kunt downloaden.

Tijdens de Nordic Bloggers Experience (NBE) kunnen bloggers tijdens de Nordic Travel Fair MATKA deelnemen aan inspirerende sessies om hun kennis over bloggen te vergroten en in contact te komen met de reisindustrie. De NBE heeft in 2014 en 2015 plaatsgevonden en heeft 47 bloggers vanuit de hele wereld aangetrokken. Naar schatting zijn er alleen al via de blogs 2.5 miljoen volgers bereikt. Via Twitter zijn meer dan 5.200 tweets verstuurd, op Instagram werden 1.600 foto’s geplaatst en zijn er meer dan 100 blogposts over het event geschreven – in diverse talen. Hiervoor heeft Visit Finland nauw samengewerkt met Visit Helsinki en Messukeskus Convention Centre.

De reden waarom Visit Finland samenwerkt met bloggers is omdat in bijna iedere Finland-gerelateerde post er altijd wel iemand reageert dat ze vóór het lezen van de post niet eerder aan Finland als reisbestemming hadden gedacht. Visit Finland selecteerde daarom op basis van de belangrijke markten voor Finland bloggers per campagne om mee samen te werken.

Hoe kies je bloggers?

Eva vertelt dat ze bij Visit Finland het geluk hebben dat ze niet (meer) op zoek hoeft te gaan naar bloggers. Dit omdat bloggers zichzelf aanmelden. Erg fijn, maar dit betekent ook dat Eva 10 voorstellen per dag krijgt van bloggers die met Finland willen samenwerken. De kwaliteit van de voorstellen die zij ontvangt, lopen uiteen van verbluffende professionele voorstellen tot waardeloze troep.

Wanneer er een specifieke niche is die ze vanuit Visit Finland willen belichten, gaan ze zelf actief op zoek naar bloggers. Omdat het overgrote deel van de bloggers zichzelf aanmeldt bij Visit Finland, filtert Eva ze uit de vele aanvragen die per dag binnenkomen, in plaats van op zoek te gaan naar de beste blogs om mee samen te werken.

Enkele belangrijke criteria voor het selectieproces van een goede blog zijn:

  • Uitzoeken hoe lang ze al bestaan
  • Wie zijn de volgers van een blog? Zijn het (andere) bloggers?
  • Wie zijn de mensen die reacties plaatsen op de blog? Opnieuw kijk ik hier of het andere bloggers zijn
  • Wat zijn de sterke Social Media kanalen en hoe goed worden ze onderhouden? Wordt er regelmatig wat gepost?
  • Instagrammers en Vloggers zijn belangrijk voor Visit Finland, hier wordt dus extra goed naar gekeken.
  • Staan er typfouten in je voorstel of email?
  • Is de pitch goed voorbereid?
  • Past de blogger bij wat Visit Finland zoekt?
    Belangrijk hierbij is om te kijken of het publiek van de blog daar vandaan komt waar je graag mensen wilt bereiken.
  • SEO test: Google een blogpost en kijk of deze tevoorschijn komt op de eerste drie pagina’s in Google.
  • Wat is de algemene eerste indruk?
  • Welke verwachtingen hebben we naar elkaar toe?

TIP VOOR BLOGGERS! Deze post van Eva is een must read om te bepalen wat iemand als Eva van een reisblogger verwacht.

Wel of niet betalen van bloggers?

Eva geeft aan dat ze bereid is om een blogger te betalen voor een campagne, maar minder snel voor een (individuele) trip. Waarom? Omdat een campagne bepaalde doelstellingen en een thema heeft. Door een blogger naar Finland te halen en te betalen kun je ook duidelijke afspraken maken om er voor beide partijen zo veel mogelijk uit te halen. Wanneer je iemand betaalt, mag je ook verwachten dat deze zich voorbereid op de trip en het niet als een relaxte pleziertrip ziet.

Dat gezegd hebbende betekent het ook voor Eva dat ze meer tijd moet stoppen in dergelijke campagnes om er zo veel mogelijk uit te halen. Hiervoor schakelt ze dan een externe partij in. Deze partij moet voor de planning zorgen en dat het maximale effect van een campagne behaald wordt.

Wat is belangrijk om een trip tot een succes te maken?

Voor het opzetten en uitvoeren van een geslaagde trip is een aantal zaken erg belangrijk, zo vertelt Eva, namelijk:

  • Zorg dat je de blogger ontmoet
  • Zorg overal en altijd voor goed werkende WiFi
  • Programma moet binnen het budget passen
  • Zorg dat er genoeg vrije tijd is voor de blogger
  • Zorg dat er vertrouwen is tussen jou en de blogger. Je laat de blogger namelijk over jouw “product” schrijven in hun eigen tone-of-voice.
  • Zorgen dat je samen met het hele team betrokken bent bij een campagne of project.

Na de trip is het belangrijk om de referenties op te vragen van de posts en foto’s. Op die manier kunnen bloggers hun waarde bewijzen en kun je zien of ze ook daadwerkelijk de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Ook het delen van de content van de blogger is belangrijk. Hier ben je mogelijk 50% van de tijd mee bezig.