Op vrijdag 9 maart 2012 heeft Edial Dekker (Gidsy) een lezing gegeven op het eTravel podium over de niet gebruikte capaciteit van het reizen: hoe met elkaar verbonden mensen de wereld (anders) beleven.

Voordat Edial meer over Gidsy verteld gaat hij in op bepaalde veranderingen en trends in de economie:  Zoals de slechtste herstelling van de economie sinds de jaren ’30, de wereld verliest zijn natuurlijke resources en globalisatie bereikt zijn peakpunt.

Collaboration consumption movement
“Access rather than ownership” is gaande. Men wil graag meer toegang tot iets in plaats van eigendom. Het Betahaus in Berlijn is hiervoor een goed voorbeeld. Men kan lid worden en vervolgens krijgt men toegang tot middelen en kennis. Twee auteurs beschrijven goed de gaande ontwikkelingen in de digitale economie. Dit zijn Douglas Rushkoff en Kevin Kelly. In de huidige tijd zal men zich meer moeten focussen met de beschikbare middelen dingen te verbeteren en dit kan ook worden bereikt door nieuwe distributiekanalen. Veel Start-up bedrijven zoeken deze insteek. Getaround is een voorbeeld. Hoe vaak maak je gebruik van je auto? 80% van de tijd gebruik je niet jou auto. Op Getaround kun je op korte termijn een auto regelen.

Hedendaags heerst meer en meer een “collaboration consumption movement”. Men gaat dingen en kennis online delen. Andere voorbeelden zijn: airbnb als marktplaats voor accommodatieruimte en frents voor allerlei soorten dingen.

Gidsy – a community driven marketplace for unique things to do
Gidsy is “a community driven marketplace for unique things to do”, een marktplaats voor bijzondere authentieke activiteiten in bepaalde steden ter wereld. Momenteel is Gidsy actief in de steden: Amsterdam, Londen, Berlijn, New York, Los Angeles en San Francisco. Internet biedt toegang tot dingen die anders moeilijk te verkrijgen zijn, voornamelijk ook op belevenis vlak. Hier speelt Gidsy op in met een aantal bijzondere en toffe touren, zoals bijvoorbeeld: Policetour Redlight District 1980 tour (een van de populairste touren), NYC Chinatown Dumpling Tour en een tour, waar men meer te weten krijgt over het rivier Spree in Berlijn.

Meetup kan worden gezien als soortgelijk concept maar Edial geeft aan dat het Meetup concept ouder is en onpersoonlijk. Daarom kiest Gidsy ook voor een persoonlijk concept met een persoonlijke benadering. De organisator van een evenement plaats een advertentie, Gidsy handelt de boeking, de betaling en de klantenservice af. Gidsy krijgt 10% van elke boeking.

Het persoonlijke concept werft zijn vruchten af: Een dame uit Taiwan, die een periode in Berlijn verblijft heeft inmiddels al 15 activiteiten in Berlijn geboekt en het aantal vaste klanten stijgt. Gidsy belaadt ook het marketing aan de organisatoren. Ze zoeken de insteek in “word of mouth” en Gidsy wil het ook voor de organisatoren mogelijk maken een goed inkomen met het aanbieden van de activiteiten te creëren. Diegene die activiteiten op Gidsy willen aanbieden worden wel voorafgaand gescreend.

Succesfactoren van Gidsy
Zoals Edial aangeeft groeit Gidsy in alle steden en Berlijn is tot op heden de sterkste markt omdat Gidsy daar ook november 2011 gestart is. Het succes van Gisdy zal te verklaren zijn, omdat ze alles zo simpel mogelijk willen aanbieden, zich op het product focussen in plaats van partnerships, geen afhandeling via tussenpersonen, veel transparantie aanbieden voor de organisator (o.a. toegang tot statistieken), veel contact met de community en ze ook sterk bezig zijn op maatschappelijk vlak. Dit zal uiteindelijk tot boekingen voeren.

De Gidsy toekomst
In een persoonlijk gesprek geeft Edial aan dat een eerste Meet-up evenement voor Gidsy organisatoren in Berlijn op de planning staat. Dit zal eigenlijk ook een netwerk-, kennisuitwisseling- en talentontwikkeling evenement worden, waar men ook op zoek is naar inspirerende sprekers en een band wil opbouwen met zijn community. Men wil ook kijken wat offline activiteiten voor Gidsy kunnen zijn (bijvoorbeeld als winkelconcept) om Gidsy te marketen. Edial geeft ook aan dat investeerders zoals Ashton Kutcher een goede advies- en inspiratiebron zijn en dat de media een immense verspreidingskracht bieden. Er wordt gewerkt aan een mobiele website. Men wil ook meer individuele touren en/of activiteiten aanbieden op de Gidsy platform.

Leuke weetjes
Het team van Gidsy bestaat uit 9 mensen, men wil investeren in goede mensen en Gidsy wil graag uitbreiden in de hele wereld. De naam Gidsy is afgeleid van de Engelse term “gids” en het “y” zorgt voor de trendy en internationale “touch”. In een eerdere interview beschreef Floris Dekker Gidsy als de Lonely Planet 2.0. Een leuk synoniem!
Mijn dank nogmaals aan Edial Dekker, dat hij voor zijn presentatie even de tijd had genomen voor een interview. 

Credits headerafbeelding: Niels Koopmans