De term influencers kennen we tegenwoordig allemaal. Misschien volg je er een paar of werk je zelfs met ze samen. En waar de een influencers ziet als iets positiefs, door het grote bereik en de manier waarop ze een product promoten. Kan de ander het juist zien als iets opdringerigs en te geforceerd. Steeds meer bedrijven maken daarom gebruik van User Generated Content (UGC). Maar wat is nu precies het verschil?

Bij Influencer Marketing wordt de content gecreëerd door professionele influencers. Deze personen hebben vaak een aanzienlijke volgersbasis en worden betaald om producten of diensten te promoten. Dit is niet het geval bij User Generated Content. Hier wordt de content gecreëerd door gebruikers, klanten of fans van het merk. Dit kan variëren van foto’s en video’s tot reviews en opmerkingen. Als bedrijf zet je influencers in om het bereik van je merk te vergroten, het publiek te beïnvloeden en vertrouwen op te bouwen door de aanbevelingen van de influencer. Maar met UCG is juist het doel om de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten en de authenticiteit van het merk te benadrukken door de stemmen van de gebruikers te laten horen. De content zal dus minder professioneel overkomen, maar is daardoor juist geloofwaardig.

UGC creators

TRAVELNEXT was onlangs aanwezig bij het Google x Red Online Marketing event in Amsterdam. Een van de sprekers was Carolien Spoor, een bekende actrice, content creator en ondernemer, die afgelopen najaar de SHOUTOUT ACADEMY heeft opgericht. Dit bedrijf heeft zijn krachten gebundeld met de SHOUTOUT AGENCY. Doel van deze agency? ‘UGC creators verbinden met nationale en internationale merken, zodat zij hun creatieve talent kunnen delen en samen kunnen werken aan creative en conversie gerichte campagnes.’

Authentiek

Carolien: “In Amerika en Duitsland is de UGC-markt al een stuk groter. Dus kwamen we op het idee om een academy op te richten, waarbij we mensen opleiden tot UGC-creator. Het voordeel is dat je geen groot bereik hoeft te hebben op social media als je een UGC’er wil worden. Influencers maken content om te plaatsen op hun eigen kanaal, terwijl UGC’ers creatieve content maken voor de kanalen van het bedrijf zelf. Veel bedrijven zijn tegenwoordig op zoek naar authentieke content, die ze constant kunnen blijven plaatsen op hun eigen kanalen. Dat kost ontzettend veel tijd en moeite. Door UGC’ers in te zetten heb je continu organische en authentieke content die je kan inzetten als advertentie op YouTube of via Google Ads.”

Maak het niet té perfect

Volgens Carolien slaan reviews en testimonials van UGC’ers veel beter aan, omdat het veel minder als verkooppraatje voelt voor de potentiële klant. Het zijn mensen die zelf niet bekend zijn en ook geen groot aantal volgers hebben en daardoor dichterbij de doelgroep staan. “Wat we ook merken is dat de content niet té perfect moet zijn omdat de eindgebruiker zich daar niet in kan herkennen. Als de content te gepolijst is, komt het weer over als een commercial. We zien dan dat mensen minder welwillend zijn om een product af te nemen. Hoe meer een eindgebruiker zich kan verplaatsen in de content, hoe hoger de conversie.”

User Generated Content
Carolien Spoor.

Waarom zou ik UGC inzetten?

Ten opzichte van traditionele marketing kan je 31% meer inhaken op trends. Carolien: “Wat we zien is dat bedrijven dicht op een trend willen zitten die ze bijvoorbeeld hebben gezien op TikTok of Instagram. Met UGC’ers kunnen we nog dezelfde dag content creëren die meeliften met die trend. Daarnaast zien we dat de engagement enorm hoog is, tot wel 92%, met UGC Marketing. Je brengt een bepaald gevoel over omdat de content veel herkenbaarder is voor de potentiële klant.”

De toekomst

Het gebruik van UGC wordt steeds populairder, ook in de Benelux. In Amerika zijn er al heel veel merken die op dit moment alleen nog maar gebruikmaken van User Generated Content. Er worden ook steeds meer UGC platformen opgericht, waar mensen zich kunnen aanmelden en content kunnen creëren voor bedrijven die daar hun opdrachten op plaatsen. Carolien: “Er zijn ook steeds meer UGC Trips, heel interessant voor de reisbranche natuurlijk. Je kan dan op een authentieke manier je bestemming, hotel of restaurant onder de aandacht brengen.”

SHOUTOUT ACADEMY

Carolien heeft de SHOUTOUT ACADEMY opgericht om mensen die een passie voor content hebben op te leiden tot UGC’ers. “We zien veel mensen die graag mooie content willen creëren en daarmee hun geld willen verdienen, maar het wel heel spannend vinden om zelf in beeld te komen. Het mooie aan UGC content is dat er veel vormen van zijn. Het is dus soms helemaal niet noodzakelijk om zelf in beeld te komen. Je kan bijvoorbeeld ook de omgeving filmen en daar een voice-over onder zetten. Met de academy geven we de handvatten die je helpen om je creatieve vaardigheden te ontwikkelen, je niche te vinden en te begrijpen hoe je jouw content kunt laten opvallen in de competitieve wereld van UGC.”

Maak jij al gebruik van UGC?