Ik bezocht het Phocuswright Europe congres half mei en keek reikhalzend uit naar het ‘legalisering’ debat. Kijkend naar de huidige markt, zijn het vaak de innovaties die verwachtingen van klanten bepalen. Als voorbeeld gaat dit blog over het effect van Airbnb en Google; klanten willen steeds sneller, makkelijker en goedkoper. Hoe bepalen deze partijen het gedrag en hoe bepaalt de Europese regelgeving hoe deze en andere bedrijven in travel & hospitality kunnen opereren?

In debat met Andrea Bertoli (lastminute.com) Michael Buller, Cristoph Klenner (European Technology & Travel Services Association), Michael Simon (Marriott International), Tobias Wann (@Leisure Group).

Frustratie over Google vanuit de travel industrie

Google is een grote speler in travel, Google is een grote innovator en tegelijkertijd is Google iets te machtig geworden in horizontal search (alle zoekopdrachten). Met een paar kleine aanpassingen kunnen we Google nog steeds toelaten om te blijven innoveren, zodat zij een rol blijven spelen in de travel vertical, maar er moet wel een gelijkwaardig level playingfield zijn zegt Cristoph Klenner (European Technology & Travel Service Association). ”Anders blijven alleen grote technologie bedrijven over en moeten de kleinere travel organisaties het wellicht betreuren.”

Op dit moment ligt er vanuit de travel industrie een pragmatisch voorstel bij de Europese Commissie over hoe de situatie met google houdbaar kan blijven. Daarbij moet Google de ruimte krijgen om te blijven innoveren, maar het level playingfield moet herontworpen worden.

Legalisering, helpt het überhaupt?

Een actuele discussie is de invloed van Google op de reisindustrie en de afhankelijkheid die vele reisorganisaties dagelijks in hun portemonnee voelen, door de grote bedragen die zij naar Google brengen om op de een of andere manier te adverteren met hun reisproducten.

Google of Facebook?

Reguleren van een bedrijf als Google duurt te lang. De innovaties gaan verder en voordat de Europese Commissie een oplossing heeft gevonden, dient het volgende probleem zich door innovatie alweer aan. De ontwikkelingen gaan dus sneller dan het oplossen van de afhankelijkheid, stemt het panel.

”Als het probleem met Google is opgelost, duikelt binnen 3 jaar Facebook wellicht op als grootste ‘probleem’ voor reisbedrijven. Als we naar de data kijken van de tijd die doorgebracht wordt op smartphones, dan is dat zoals de statistieken uitwijzen, voornamelijk op 1 app of website. Facebook verzamelt meer en meer data.”

Regulering werkt dus niet omdat innovatie sneller gaat dan bureaucratie, aldus Andrea Bertoli (lastminute.com) die zich voornamelijk zorgen maakt om de prijstransparantie in de hotelindustrie.

Tobias Wann (@leisure Group) ondersteunt deze gedachte: ”zodra er een mogelijke oplossing bedacht is voor het reguleren van de macht van Google in travel & hospitality, is de issue alweer naar een volgend niveau gestegen. Google heeft wat te verliezen. De grote OTA’s spenderen mega budgetten aan Google en Google wordt dus feitelijk gereguleerd door haar grootste klanten (OTA’s).”

De basis van het conflict vanuit de reisindustrie met Google is op dit moment volgens Michael Buller het feit dat er gepraat wordt over de definitie van één search engine en waaraan een search engine zou moeten voldoen. Maar dat lost het probleem van Google als machthebber niet op.

Facebook is daarentegen als het om legalisering en regulering gaat, redelijk nieuw in de industrie en wordt als platform nog weinig onderzocht. Het platform heeft wat dat betreft (nog) niets te verliezen. Maar hoe lang blijft dat zo gaan? Ook zij worden gevoed door hun adverteerders en grote klanten bepalen uiteindelijk ook hier de regulering van de macht die Facebook heeft binnen travel & hospitality.

Home sharing rentals of hotels?

Een andere discussie is de macht van Airbnb en de invloed op de hotelsector. Regulering van Airbnb is al tijden een hot topic, maar in feite brengt Airbnb geen nieuwe inzichten met zich mee die we nog niet kenden volgens de experts in het panel.

Airbnb of hotels?

Michael Simon van Marriott Hotels zegt dat door Airbnb, de peer to peer markt een verdienmodel is geworden dat aan terrein wint en disruptie teweeg brengt op diverse gebieden. Maar, realistisch als hij is, geeft hij ook toe dat concurrentie de markt drijft. Volgens Simon wordt de hotelindustrie niet bedreigd door die concurrentie, maar door de veranderingen in generaties waarbij meer en meer generatie Y en millennials bepalen waar de markt behoefte aan heeft. En dat is zeker in het voordeel van de peer to peer markt in travel & hospitality wanneer we het hebben over leisure travel. Binnen business travel is het peer-to-peer huren nog wat lastiger, maar het wordt wel steeds makkelijker gemaakt, zegt ook de managing director EMEA van Airbnb in dit interview over de toekomstplannen van Airbnb.

De markt reguleert door de behoeften van diverse generaties zichzelf. Het legaliseren van die homestay markt zit hem vooral in het stellen van eisen rondom veiligheid en zekerheid waaraan ook budget hotels moeten voldoen, zegt Simon. Als het waar is wat de onderzoeken uitwijzen – de helft van de Airbnb aanbieders voldoet niet aan de norm hiervan – spreken we van een onevenwichtig level playingfield, zegt Simon.

Home sharing is al 100 jaar oud

”De regulering en legalisering van homestays en de sharing economy gaat vooral over regelgeving in diverse steden, aangewakkerd door Airbnb en niet over de eisen aan gebouwen.” Het principe van home rentals is al meer dan 100 jaar oud, het was al groot voordat Airbnb de markt betrad en dat zal ook zo blijven stelt Tobias Wann (@Leisure Group). ”Regelgeving waar hotels het op gooien gaat over gebouwen die moeten voldoen aan eisen en wetten. De discussie met Airbnb gaat helemaal niet over het feit dat mensen huizen bouwen die niet voldoen aan de wet en die vervolgens verhuren.”

”De hotelindustrie gebruikt de veiligheid als excuus in eigen voordeel. Aanbieders (zowel professionele aanbieders als burgers) betalen belasting en ook vergunningen zijn nodig en worden gebruikt. De shortstay markt is jarenlang opgebouwd en zijn een belangrijke aanbieder geworden in de leisure industrie.”

Volgens Michael Buller wordt deze markt ook alleen nog maar groter, vooral wanneer we kijken naar deze industrie als werkveld met veel potentie.

De klant empowered

Wat zeggen nu deze beweringen en ontwikkelingen? Dat samenwerking en integratie op het gebied van innovatie meer dan ooit tot toegevoegde waarde leiden voor de klant. Reizigers willen verrast en ondersteund worden, zijn graag lui en houden van makkelijke, toegankelijke reisproducten.

Het boekingsproces moet betrouwbaar zijn. En innovatie van grote partijen op dit gebied gaat door technologie een steeds grotere rol spelen. Innovatie gaat sneller dan wetten en aanpassingen op de wetten die gemaakt worden. Als je mee wilt spelen in die dynamische reisbranche moet je zelf als reisorganisatie ook snel en flexibel zijn; snel in handelen en in leren maar ook kijken naar mensen (klanten) en dan vooral de mensen binnen generatie Y en millennials. Innovatie en disruptie wordt door de Europese Commissie niet direct afgestraft en als dit al gebeurt, dan is dit vaak al te laat of blijken de regels toch moeilijk te handhaven. Innovatie wordt volgens het panel vooral afgestraft door klanten zelf, maar die lijken er helemaal in op te gaan.