Consumenten nemen meer en meer de leiding in hun eigen koopproces en de traditionele boekingsfunnel in de reisbranche is achterhaald. De onderzoeks- en boekingsfase zijn tegenwoordig maar een fractie van de volledige ‘customer journey’. Dit geeft ons echter wel de kans toekomstige klanten in elke stap van hun aankoop digitaal te begroeten. En via het visuele platform Pinterest kun je op belangrijke momenten in deze koopcyclus strategisch inspringen.

Na de online Pinterest cursus voor travel die we exclusief voor TravelNext met veel plezier maakten, starten we met Dream.Pin.Go. en lanceren we dit jaar de eerste website met Pinterest tips specifiek gericht op de reisbranche. In wekelijkse artikelen, nieuwsbrieven en een online video cursus die in juni dit jaar zal lanceren, delen we onze jarenlange ervaring met het inzetten van Pinterest voor de toeristische sector. In dit blog koppelen we een goede Pinterest strategie aan actiepunten voor travelprofessionals:

Geen sociaal netwerk, maar een visuele bladwijzer

Hoewel Pinterest vaak gecategoriseerd wordt als een sociaal netwerk, moet het eigenlijk meer als een visuele zoekmachine of -bladwijzer worden beschouwd. Georganiseerd in zelf-gecategoriseerde ‘borden’ worden beelden van over het hele internet ‘gepind’. Deze inhoud is vervolgens zichtbaar voor andere gebruikers en kan worden gedeeld of weer als bladwijzer worden bewaard met slechts een klik.

Destinatiemarketing is altijd al sterk visueel geweest en bij het gebruik van platforms als Pinterest bewijst dat nuttig te zijn. Visuele inhoud maakt dromen tastbaar: je kunt jezelf al bijna voorstellen op een bepaalde bestemming, waarbij je de bezienswaardigheden van een stad opneemt en geniet van de lokale keuken en attracties – allemaal zaken die eindigen op de reisplanning van consumenten.”

Een kijkje in de toekomst

Buiten het feit dat Pinterest verkeer naar een website kan leiden, geeft het daarnaast een unieke kijk in de reisaspiraties van consumenten. Pins op Pinterest geven namelijk niet het huidige moment weer, maar de toekomst; een aspiratie. Hier ligt een grote mogelijkheid om een verbinding aan te gaan met aankomende reizigers op belangrijke momenten in hun koopcyclus.”

pinterest-toerisme-1

Fase 1 – Dromen

Het ultieme moment van invloed op potentiële reizigers ligt in dat korte, kritieke moment als een bestemming in overweging wordt genomen. Ideeën kunnen overal vandaan komen: tv-reclames, films, reisblogs of een vriend die met enthousiaste verhalen thuiskomt. Maar deze ‘droom’ is waar de potentiële klant zich door de koopcirkel begint te bewegen.

Deze fase was voor de komst van sociale media vaak uit ons zicht, maar met name op Pinterest kunnen we tegenwoordig letterlijk zien als een consument een bestemming of activiteit (via een pin) aan hun lijstje met mogelijkheden toevoegt.

Actiepunt: Welke visuele, inspirerende en wellicht opvallende content deel je op dit moment via sociale media? Is dit te bewerken tot aantrekkelijke pins (verticaal formaat)? Welke borden zou je kunnen opzetten die aansluiten bij deze fase? (‘bucket list’, ‘mooiste natuur in…’, etc.). Speel in op emotie.

Fase 2 – Plannen

De reiziger wordt iets bewuster en kiest een bestemming. Nu wordt gezocht naar aanbevelingen en krijgt de reisplanning meer vorm. Er zijn veel vragen waarop antwoorden gezocht worden.

Actiepunt: Naast algemene reisborden, biedt je Pinterest account ook specifieke informatie aan? (‘roadtrip door…’, ‘een weekend in…’, etc.) Laat je ook zien voor welk type reiziger een bepaalde bestemming geschikt is? (familie, soloreizigers, etc.). Speel in op zowel emotie als het rationele.

Fase 3 – Boeken

”De reiziger staat op het punt te gaan boeken. Eerst zullen vluchten, dan verblijf en vervolgens de activiteiten geregeld worden. Daarnaast zijn reizigers actief op zoek naar iemand die de ervaringen die ze willen hebben aanbiedt en boeken ze sneller als ze zich veilig voelen.

pinterest-toerisme-3

Actiepunt: Heb je een Pinterest bord met je meest recente aanbiedingen/speciale acties? Reageer je snel op eventuele vragen? Zijn pins gelinkt naar pagina’s op je website die duidelijk antwoord op vragen geven en makkelijk te navigeren zijn?”

Fase 4 – Ervaren

De reiziger gaat op pad en checkt regelmatig sociale updates op meegenomen telefoon of tablet. Ervaringen die deze reiziger opdoet kunnen later ook weer inspiratie voor de volgende reizigers zijn!

Actiepunt: Denk erover na hoe je ervaringen van reizigers kunt verzamelen, bijvoorbeeld door middel van een wedstrijd waarbij foto’s van reizigers op Pinterest geplaatst worden. Je kunt ook samenwerken met influencers: laat ze bijvoorbeeld een gastbord aanmaken, zodat consumenten digitaal kunnen ‘meereizen’ met deze persoon en ze vragen kunnen stellen terwijl ze onderweg zijn.

Fase 5 – Delen

Reizigers beleven graag hun ervaringen opnieuw met vrienden en familie, maar delen ook graag hun kennis met onbekenden door middel van reviews en tips.

Actiepunt: Maak ex-reizigers ‘storytellers’ en help ze hun reizen te documenteren op Pinterest, door hen te laten gast-pinnen of door een foto album met user-generated content aan te leggen. Een eventuele wedstrijd in deze fase kan wat meer werk van de reiziger verlangen dan alleen het insturen van een foto (omdat ze weer thuis zijn en meer tijd hebben): laat ze bijvoorbeeld borden samenstellen over andere reizen die ze nog willen maken of over activiteiten die ze zouden doen als ze op dezelfde plek nog eens zouden terugkeren.

pinterest-toerisme-2

Zet jij zelf Pinterest al in bij destinatiemarketing? Op welke manier?