Eerder schreven we al over travel startups die het gaan maken in 2017. Tijdens de afgelopen editie van The Next Web (TNW2017) presenteerden nog meer Nederlandse startups in travel zich aan het publiek. Zo konden startups onder andere pitchen in de arena.

Naast de battles in de arena waren er nog tientallen andere interessante startups te vinden tijdens The Next Web, waarvan er verrassend veel actief zijn in de travel & hospitality hoek. Tijdens The Next Web hebben we 5 startups gespot van Nederlandse bodem die een vermelding waard zijn. Sommige startups zijn nog in beta, dus houd ze in de gaten.

1. Travis the Translator

Travis is een vertaal gadget die in je broekzak past en die voor meer dan 80 talen live ‘voice translation’ aanbiedt. Omdat Travis the Translator in een stand alone dedicated device is vormgegeven, claimt het superieur te presteren in vergelijking met bijvoorbeeld vertaal apps op de mobiele telefoon. Daarmee is het niet alleen interessant voor de casual reiziger in het buitenland, maar ook voor de zakelijke reiziger. Het apparaatje is ontwikkeld vanuit Rotterdam en is vanaf september voor $149 te koop via Indiegogo.

In het kader van live vertalingen is het trouwens ook interessant om de Mymanu CLIK eens te bekijken. Voor $199 ben je binnenkort de eigenaar van live real-time vertalingen rechtstreeks in je koptelefoontje. Dat begint akelig dicht in de buurt te komen van Douglas Adam’s Babelfish uit The Hitchhikers’s Guide to the Galaxy.

2. Trippicker

De Trippicker applicatie lijkt een soort liefdesbaby van Datumprikker & Booking, speciaal geschikt voor groepsreizen. Je maakt met de Amsterdamse app Trippicker een trip aan. Vervolgens kunnen alle reisgenoten accommodaties zoeken en toevoegen, waar iedereen dan weer op kan stemmen.

Iedereen die wel eens een groepsreis heeft geboekt weet wat voor drama het kan zijn om overeenstemming te krijgen over het hotel, dus ik verwacht dat het voor dit segment erg handig zal zijn. Ik ben wel benieuwd wat Trippicker nog aan aanvullende diensten gaat leveren, want zo’n afgeschermd reisgezelschap in combinatie met de bestemming biedt natuurlijk legio mogelijkheden voor “cross-selling” bijvoorbeeld in het tours & activiteiten segment.

3. Touracti

Over tours en activiteiten gesproken: ook het Nederlands / Curaçaose Touracti presenteerde zich op The Next Web. In tegenstelling tot online ticket partijen zoals Tiqets lijkt Touracti naast de klassieke toegang tot musea ook wat meer kleinschalige activiteiten aan te bieden, zoals fietstochten, wandeltochten en zelfs kroegentochten.

4. yQ

De startup yQ (spreek uit: why queue) lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje op een online ticket seller zoals eerder genoemde Touracti en Tiqets. Toch werkt dit concept anders. Waar andere partijen vooral bedoeld zijn voor reizigers die zich een of meerdere dagen voor de trip voorbereiden op activiteiten, is yQ er vooral voor de spontane reiziger.

Het maakt een einde aan de totaal nutteloze wachtrijen voor bijvoorbeeld musea waar je gerust een paar uur in kunt staan tijdens piektijden. YQ is echter geen “skip the line” app waarmee je “voordringt”. Het verlegt het wachten alleen naar een andere locatie. Oftewel: je spot de wachtrij, koopt via yQ je ticket en krijgt een time-slot. Vervolgens kun je die 2 à 3 uur besteden aan andere activiteiten of door lekker uit eten te gaan. YQ biedt hiervoor in de buurt van de locatie ook nog eens tips.

5. iLost

Onderweg wil je nog wel eens spullen kwijt raken. In mijn persoonlijke omgeving de afgelopen weken bijvoorbeeld al oorbellen en paraplu’s. Veel partijen hebben geprobeerd om hiervoor tags en stickers te introduceren, maar om nou iedere bezitting te gaan labelen…

De service iLost verhelpt dit probleem door feitelijk een soort marktplaats te creëren voor gevonden voorwerpen. Als vinder kun je spullen aanmelden inclusief een foto waarbij je kenmerkende details verbergt. Als iemand die iets kwijt is kun je zoeken in de gevonden voorwerpen per datum en locatie. Om je eigendom terug te krijgen zul je door een beschrijving of ander bewijsmateriaal moeten aantonen dat je de eigenaar bent. Eigenlijk heel simpel, maar de uitdaging zit hem in de kritieke massa. De kracht van iLost is dat ze samenwerken met grote partijen zoals gemeentelijke vervoerders, hotels, musea, etc. Deze “professionele vinders” blijken namelijk goed voor zo’n 80% van de gevonden voorwerpen. Op die manier heeft iLost al vele “Happy losers” geholpen.

Dit blog is geschreven door Joost van Vught, eigenaar van & online marketeer bij Search Impact. Daarnaast is Joost actief als online uitgever V2C2 met verschillende websites in met name de travel sector, waaronder Vakantie Dealz.