Een nieuwe manier van productontwikkeling is co-creation. Bij co-creation staat niet de marketingafdeling van het bedrijf centraal, maar de klant. De klant staat aan het roer en wordt als belangrijkste schakel ingezet bij de productontwikkeling om op deze wijze te werken aan betere producten, maar ook om tot nieuwe ideeën of inzichten te komen.

Co-creation werkt anders dan normaal innoveren. Het gaat weliswaar ook over het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten, maar dat dan wel in samenwerking met anderen. Dat kunnen leveranciers of partners zijn maar ook klanten en gebruikers. In alle fases van het innovatieproces is het mogelijk klanten te betrekken bij het proces. De mondige consument van vandaag denkt en doet graag mee. Bovendien weet de massa het vaak beter en heb je als bedrijf nooit alle experts op de verschillende vakgebieden in eigen huis.

Delen van informatie
Met de komst van het internet en het web 2.0 is het gemakkelijker dan ooit om met andere gelijkgestemden in contact te komen. Het is dus ook makkelijker om ervaringen over nieuwe producten met andere mensen in een Community te delen. Het internet biedt de mogelijkheid om grote groepen mensen te organiseren en te (ver)binden. De cultuur van het delen van informatie op internet maakt het tot een ideaal platform om samen met de kennis van velen tot goede, nieuwe producten te komen.

25 miljoen leden
Eén van de bekendste voorbeelden van co-creation is dat van Lego. Lego is van traditioneel bedrijf doorgegroeid naar een echt ‘2.0-bedrijf‘ waarbij het de dialoog met de klant centraal stelt. Zij gaan zelfs een stap verder door de klant onderdeel te maken van het ontwerpproces. De Lego-Community telt maar liefst 25 miljoen leden. Iedereen mag zijn eigen ontwerp of idee uploaden waarna Lego de beste in productie neemt. Per week worden er meer dan 3000 ontwerpen ge-upload. Hier kan geen eigen ontwerp afdeling tegen concurreren met als bijkomend voordeel dat de consument/gebruiker zich veel meer aangetrokken voelt tot het product aangezien hij hieraan zelf heeft meegewerkt.

Ideastorm
Een ander bekend voorbeeld is ‘Ideastorm’ van Dell Computers. Hier kunnen klanten aangeven welke productinnovaties zij willen zien, en kunnen hun stem uitbrengen op het beste idee. De voorgestelde productinnovaties met de meeste stemmen worden uitgevoerd. Hiermee creëer je niet alleen een product dat dichter bij de consument staat, maar creëer je ook direct een afzetmarkt zodra het product is (door)ontwikkelt. De loyaliteit naar het merk wordt groter en consumenten worden ambassadeurs voor jouw merk.

Vooraf vragen stellen
Bij co-creation is het wel belangrijk vooraf een aantal vragen te stellen. Welke marketing & innovatiedoelstellingen wil je als bedrijf bereiken en in welk deel van het innovatieproces wordt co-creation ingezet. Tevens is het belangrijk te kijken naar welke expertise er nodig is en welke doelgroep men wil betrekken bij de productontwikkeling en hoe deze te motiveren om mee te doen. Tot slot is het belangrijk vooraf te bepalen welke afdelingen en/of personen binnen de organisatie hierbij betrokken worden.

Platform voor reisagenten
Binnen de reiswereld staat deze nieuwe manier van productontwikkeling nog in de kinderschoenen maar kan wel degelijk tot goede resultaten leiden. De KLM is op dit gebied één van de voorlopers als het gaat om het toepassen van deze nieuwe marketinginitiatieven. Met de website Jij & KLM Interactief hebben zij al een succesvol platform opgezet voor reisagenten. De reisagent wordt betrokken en voelt zich hierdoor ook onderdeel van de KLM Community. Een recenter initiatief van de KLM is de Creative Challenge. Samen met Amsterdam Schiphol Airport en Hyves werd jong talent uitgedaagd om een verfrissende blik te geven op de luchtvaart. De prijs bestond uit twee World Class Business tickets rond de wereld.

Inflight E-reader
Winnaar van deze Challenge werd Maarten Poot met de ‘Inflight E-reader’. De Inflight E-reader maakt het mogelijk dat passagiers in hun eigen taal de krant, een tijdschrift of een boek kunnen lezen. Volgens de jury speelt dit moderne idee in op de ambitie om de luchtvaart duurzamer te maken. De Inflight E-reader maakt papieren kranten aan boord overbodig en spaart zo ook gewicht. Daarnaast heeft de passagier bovendien altijd de beschikking over het laatste nieuws. Naast het praktische en innovatieve aspect heeft het idee ook nog commerciële mogelijkheden. De komende tijd worden de logistieke en technische uitvoerbaarheid en haalbaarheid van de Inflight E-reader onderzocht.

Erik Varwijk (KLM) hierover: “ KLM wil ook in de toekomst de passagier centraal blijven stellen. Het is van groot belang om jong talent daarbij te betrekken. Wij hebben daarom jonge, creatieve hyvers opgeroepen om mee te denken over hoe wij dit kunnen bereiken. Het winnende idee moest tevens duurzaam en innovatief zijn. De ‘inflight E-reader‘ gaan we zeker gebruiken bij het verder ontwikkelen van KLM’s producten en diensten.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Edwin Schollen van www.reisburoactueel.nl