• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Co-creation, de kracht van velen.

10 februari 2010 door Martin van Kranenburg

Een nieuwe manier van productontwikkeling is co-creation. Bij co-creation staat niet de marketingafdeling van het bedrijf centraal, maar de klant. De klant staat aan het roer en wordt als belangrijkste schakel ingezet bij de productontwikkeling om op deze wijze te werken aan betere producten, maar ook om tot nieuwe ideeën of inzichten te komen.

Co-creation werkt anders dan normaal innoveren. Het gaat weliswaar ook over het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten, maar dat dan wel in samenwerking met anderen. Dat kunnen leveranciers of partners zijn maar ook klanten en gebruikers. In alle fases van het innovatieproces is het mogelijk klanten te betrekken bij het proces. De mondige consument van vandaag denkt en doet graag mee. Bovendien weet de massa het vaak beter en heb je als bedrijf nooit alle experts op de verschillende vakgebieden in eigen huis.

Delen van informatie
Met de komst van het internet en het web 2.0 is het gemakkelijker dan ooit om met andere gelijkgestemden in contact te komen. Het is dus ook makkelijker om ervaringen over nieuwe producten met andere mensen in een Community te delen. Het internet biedt de mogelijkheid om grote groepen mensen te organiseren en te (ver)binden. De cultuur van het delen van informatie op internet maakt het tot een ideaal platform om samen met de kennis van velen tot goede, nieuwe producten te komen.

25 miljoen leden
Eén van de bekendste voorbeelden van co-creation is dat van Lego. Lego is van traditioneel bedrijf doorgegroeid naar een echt ‘2.0-bedrijf‘ waarbij het de dialoog met de klant centraal stelt. Zij gaan zelfs een stap verder door de klant onderdeel te maken van het ontwerpproces. De Lego-Community telt maar liefst 25 miljoen leden. Iedereen mag zijn eigen ontwerp of idee uploaden waarna Lego de beste in productie neemt. Per week worden er meer dan 3000 ontwerpen ge-upload. Hier kan geen eigen ontwerp afdeling tegen concurreren met als bijkomend voordeel dat de consument/gebruiker zich veel meer aangetrokken voelt tot het product aangezien hij hieraan zelf heeft meegewerkt.

Ideastorm
Een ander bekend voorbeeld is ‘Ideastorm’ van Dell Computers. Hier kunnen klanten aangeven welke productinnovaties zij willen zien, en kunnen hun stem uitbrengen op het beste idee. De voorgestelde productinnovaties met de meeste stemmen worden uitgevoerd. Hiermee creëer je niet alleen een product dat dichter bij de consument staat, maar creëer je ook direct een afzetmarkt zodra het product is (door)ontwikkelt. De loyaliteit naar het merk wordt groter en consumenten worden ambassadeurs voor jouw merk.

Vooraf vragen stellen
Bij co-creation is het wel belangrijk vooraf een aantal vragen te stellen. Welke marketing & innovatiedoelstellingen wil je als bedrijf bereiken en in welk deel van het innovatieproces wordt co-creation ingezet. Tevens is het belangrijk te kijken naar welke expertise er nodig is en welke doelgroep men wil betrekken bij de productontwikkeling en hoe deze te motiveren om mee te doen. Tot slot is het belangrijk vooraf te bepalen welke afdelingen en/of personen binnen de organisatie hierbij betrokken worden.

Platform voor reisagenten
Binnen de reiswereld staat deze nieuwe manier van productontwikkeling nog in de kinderschoenen maar kan wel degelijk tot goede resultaten leiden. De KLM is op dit gebied één van de voorlopers als het gaat om het toepassen van deze nieuwe marketinginitiatieven. Met de website Jij & KLM Interactief hebben zij al een succesvol platform opgezet voor reisagenten. De reisagent wordt betrokken en voelt zich hierdoor ook onderdeel van de KLM Community. Een recenter initiatief van de KLM is de Creative Challenge. Samen met Amsterdam Schiphol Airport en Hyves werd jong talent uitgedaagd om een verfrissende blik te geven op de luchtvaart. De prijs bestond uit twee World Class Business tickets rond de wereld.

Inflight E-reader
Winnaar van deze Challenge werd Maarten Poot met de ‘Inflight E-reader’. De Inflight E-reader maakt het mogelijk dat passagiers in hun eigen taal de krant, een tijdschrift of een boek kunnen lezen. Volgens de jury speelt dit moderne idee in op de ambitie om de luchtvaart duurzamer te maken. De Inflight E-reader maakt papieren kranten aan boord overbodig en spaart zo ook gewicht. Daarnaast heeft de passagier bovendien altijd de beschikking over het laatste nieuws. Naast het praktische en innovatieve aspect heeft het idee ook nog commerciële mogelijkheden. De komende tijd worden de logistieke en technische uitvoerbaarheid en haalbaarheid van de Inflight E-reader onderzocht.

Erik Varwijk (KLM) hierover: “ KLM wil ook in de toekomst de passagier centraal blijven stellen. Het is van groot belang om jong talent daarbij te betrekken. Wij hebben daarom jonge, creatieve hyvers opgeroepen om mee te denken over hoe wij dit kunnen bereiken. Het winnende idee moest tevens duurzaam en innovatief zijn. De ‘inflight E-reader‘ gaan we zeker gebruiken bij het verder ontwikkelen van KLM’s producten en diensten.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Edwin Schollen van www.reisburoactueel.nl

Gerelateerde Berichten

  • Een mooi staaltje van co-creation van de KLM

    De ‘Inflight E-reader’ is uitgeroepen tot beste idee voor de toekomst van de luchtvaart. Maarten…

  • Inpakken en Wegwezen en KLM presenteren praktijkcases

    Volgende maand, 10 september om precies te zijn, presenteren Marcel Beemsterboer (Inpakken en Wegwezen) en…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

Categorie: E-commerce Tags: co-creation, Edwin Schollen, Erik Varwijk, Ideastorm, Lego, www.reisburoactueel.nl

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Google travel TripAdvisor technologie mobiel reviews Airbnb NHTV reizen Booking.com instagram Vakantiebeurs TUI onderzoek destinatiemarketing Expedia Social Media KLM Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring