• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online marketing: Toeristisch onderwijs en praktijk

12 mei 2011 door Martin van Kranenburg

Dit is een artikel van Marenna van Reijsen lector e-business bij Hogeschool Tio.

Dit vak is toch vooral marketing, zei de student tijdens de les e-commerce. Ik gaf hem gelijk, dit tot verbazing van de klas, en verwees naar de titel van het lesboek: Interactieve Marketing (Pearson 2010). Dezelfde week lees ik op Marketingfacts het artikel: Waar moet het heen met marketingopleidingen? Wie het weet, mag het zeggen! Het bleek een reactie op een eerder artikel waarin studenten hun frustraties uiten over de kloof tussen onderwijs en praktijk als het gaat over (internet)marketing. Het blijkt letterlijk ‘old school marketing’. Het komt serieus voor dat artikelen uit het jaar 2000 als studiemateriaal worden aangeboden. Een serieus signaal, ook al weten we dat je dit vak in de praktijk blijft leren. Waar het heen moet? Ik denk op de goede weg te zijn maar het kan actueler, nog beter met meer samenwerking met de praktijk.

E-commerce een bedreiging?
Toen ik bijna 5 jaar geleden begon als docent e-business bij Hogeschool Tio (mbo/hbo toerisme, hotel- en eventmanagement) mocht ik het vak opzetten. Een hele uitdaging. Het bijbelse boek ‘E-business en e-commerce’ van Dave Chaffey stond al voorgeschreven. Dat eerste jaar heb ik maar weinig studenten enthousiast voor het vak gekregen. Met name de studenten Toerisme zagen het vak als een regelrechte bedreiging van hun carrière in het reisbureau. Nu, schooljaar 2010-2011, schrijven studenten na een semester met lessen e-commerce enthousiast in voor de minor digital marketing. De digital natives ontdekken de mogelijkheden van dit vak voor hun werkzame leven na school.

Wat leren studenten over E-commerce?
Wat leren we de studenten bij het vak e-commerce? We werken toe naar het maken van een compleet e-marketingplan volgens de methode Sostac. We behandelen de diverse marktvormen en inkomstenmodellen om dan snel door te gaan naar de actieve klant. Hoe die klant zich verplaatst en gedraagt binnen de on- en offline werelden en de consequenties die dat voor de online aanbieder heeft. We staan stil bij de online klantlevenscyclus en op welke wijze je als aanbieder met zoekmachine-optimalisatie, e-marketingtechnieken en social media in de verschillende fases het contact met de klant kan leggen en behouden. Dan ‘meten is weten’ en de daarbij aansluitende onderzoeksvormen en we sluiten af met de interne organisatie van een online aanbieder.

De minor digital marketing begint voor de Tio studenten met het opzetten van een internetstrategie voor bijvorbeeld een te organiseren event of reis. De studenten gaan aan de slag met de ontwikkeling van een online platform, maken een e-marketingplan en gaan daadwerkeliijk de geformuleerde doelstellingen proberen te behalen om zo zelf te ervaren wat een succesvolle (online) bedrijfsvoering inhoudt. De minor sluit af met reflectie en een advies hoe de gekozen internetstrategie geoptimaliseerd moet worden.

Online gesprekken
Het vak e-commerce en de minor digital marketing vormen een basis die wij de studenten meegeven zodat ze vertrouwd raken met de online componenten van de bedrijfsvoering. Uiteindelijk gaat het er om dat de student het gesprek met de klant ook online kan voeren. En juist daarvoor is samenwerking met de beroepspraktijk nodig. Hoe reëler en actueler de cases en opdrachten, hoe meer effect dat zal hebben op de motivatie en het resultaat. Dus bedrijven/organisaties die hulp willen bij de online bedrijfsvoering en/of materiaal willen delen zijn meer dan welkom. Juist voor de specialisatie tijdens de minor zal materiaal uit de praktijk de verdieping bij de student versnellen.
Als aanmoediging kan ik aangeven dat onderzoek vanuit het Tio lectoraat e-business onder 500 HBO-studenten aantoont dat 80% er duidelijk in gelooft om social media in te zetten in het contact met klanten. 75% geeft bovendien aan dit leuk te vinden! Een duidelijke kans voor bedrijven om bijvoorbeeld de mogelijkheden van social media voor de organisatie te laten testen.

“Dit vak is toch vooral marketing”, zei de student. Inderdaad marketing en internet, ze zijn niet meer los te zien van elkaar. Studenten, ‘digital natives’, zijn het zichzelf alleen niet bewust omdat ze nooit anders geweten hebben. Eigenlijk is het een pleonasme, interactieve marketing. Het groene gras. De twitterende student. Marketing is meer pingpong dan ooit geworden, laten we het spel spelen.

Gerelateerde Berichten

  • Online Marketing: traffic, conversie en retentie !

    Net zoals in de winkelstraat draait het bij het zaken doen op internet evenens om traffic,…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Marketing, Opleiding en ontwikkeling, Specials Tags: Online Marketing, toeristisch onderwijs

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. 1. Vakliteratuur t.a.v. E-commerce, International Touroperating | Body of Knowledge 3.4 schreef:
    24 juni 2011 om 16:31

    […] 12-05-2011 in Online Marketing door Martin van Kranenburg | Nog geen reacties […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb KLM reviews Booking.com mobiel hotels destinatiemarketing Expedia reizen TUI NHTV Facebook Google onderzoek TripAdvisor Vakantiebeurs technologie instagram travel Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring