• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Optimaliseer je online beeldmateriaal en behaal 20% tot 30% meer conversie

22 juli 2015 door Lobke Elbers

De presentatie van je hotel op diverse online kanalen, zoals meta search sites en OTA’s, heeft een grote invloed op het totaal aantal boekingen. De kwaliteit van je online foto’s en video’s is bepalend voor de conversie die je online behaalt. Logisch, zou je zeggen. Het werkt immers hetzelfde als elke andere reclame-uiting. Maar hoe kun je jouw (potentiële) gast stimuleren om tot actie over te gaan?

Online distributie kanalen

Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de boekingen bij een gemiddeld Nederlands hotel binnenkomt via het distributiekanaal. (DeVoren & Herweg, 2015). Gezien dit hoge percentage is het van groot belang om te weten wat een bezoeker overtuigt in een foto om jouw hotel te boeken. Welke aspecten in de foto zorgen voor een positief gevoel bij de bezoeker en leiden tot de uiteindelijke boeking?

Het belang van big data?

Samen met de Erasmus Universiteit heeft cliqorange.com onderzoek gedaan naar wat er in beeldmateriaal moet zitten om een positief effect te genereren op de potentiële gasten. Ook is er natuurlijk gekeken naar de negatieve effecten van bepaalde aspecten in een foto/video. Big data speelt hier een aanzienlijke rol in. Een belangrijk onderdeel hierbij is dat elk detail telt en bijdraagt aan het verhogen van de conversie. Contrast, kleurgebruik, positie en de aanwezigheid van trieer items zijn van significant belang bij het verbeteren van de boekingsaantallen. Een van de belangrijkste factoren is de nabewerking van foto’s en video – en ook hier is het accent op details zeer belangrijk. (Rajan, 2012)

Toepasbaarheid? Als productiebedrijf is CliqOrange vooral nieuwsgierig naar hoe ze deze bevindingen kunnen toepassen en zodoende de conversie van hun klanten kunnen laten groeien. En daar zijn wij bij TravelNext ook wel nieuwsgierig naar. Op basis van de resultaten van het onderzoek hebben ze 45 beoordelingspunten vastgesteld waarmee ze de kwaliteit van een foto kunnen onderbouwen. Op elk punt kan een score worden behaald van 0 tot 5 punten. Dit wordt omgezet in een productieprocedure waarmee daadwerkelijk de conversie wordt verhoogd. Voor video gebruiken ze dezelfde inhoudelijke items die per scene gekwalificeerd worden.

Award winning resultaat

Resultaat gegarandeerd, blijkt uit de praktijk. Voor enkele kleinere hotels heeft CliqOrange de complete fotoreportage opnieuw geschoten volgens de nieuwe formule. Die aanpak blijkt te werken, zo bevestigt een award van Booking.com. Met het nieuwe beeldmateriaal voor het Marriott Renaissance Amsterdam is inmiddels de volgende stap gezet: een groot 5-sterren hotel met 403 kamers.

beeldmateriaal-optimaliseren-conversie-verhogen

Het optimaliseren van de foto’s zit vooral in het gebruik van kleur (het opwekken van positieve emoties), de stand van de camera (de foto moet voldoen aan bepaalde afmetingen) en het gebruik van attributen. CliqOrange verbetert de foto op 45 punten, deze kunnen helaas niet allemaal worden blootgeven. Bij het hotel in Amsterdam was het vooral een probleem dat de foto’s onduidelijk waren en er geen totaaloverzicht van de kamer was; er waren vooral veel ingezoomde foto’s. Ook stonden er geen attributen (kussentjes, bloemetje, flesje wijn, etc) in de kamer.

Naar aanleiding van de nieuwe foto’s bij het Marriott hotel is de conversie met 13% gestegen in slechts 17 dagen. Zeker €10.000 meer omzet en dat alleen via Booking.com. Dat is de bevestiging dat ze op de goede weg zitten. Op basis van nieuwe ontwikkelingen in de markt en nieuwe bevindingen wordt de formule continu aangepast.

roombeforeafter

Hoe ga jij om met je beeldmateriaal?

Gerelateerde Berichten

  • Online Marketing: traffic, conversie en retentie !

    Net zoals in de winkelstraat draait het bij het zaken doen op internet evenens om traffic,…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Online Marketing: traffic, conversie en retentie !

    Net zoals in de winkelstraat draait het bij het zaken doen op internet evenens om traffic,…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding Tags: Beeldmateriaal, conversie, Foto, optimalisatie, video

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. WE zegt

    22 juli 2015 om 15:44

    Dat is vaak het dubbele en het eenzijdige: Mooiere foto’s verkopen beter maar liggen vaak ver van de realiteit. We kennen allemaal wel voorbeelden van een zwembad dat op de foto gigantisch lijkt en in werkelijkheid een pierenbadje is.

    Net als bij dit verhaal “Ook stonden er geen attributen (kussentjes, bloemetje, flesje wijn, etc) in de kamer” Dat wil zeggen dat die er voor de klant ook niet zijn (ze zijn er immers bij gezet). De vraag is dan ook: hoe ver mag je/kun je gaan?

    • Lobke Elbers zegt

      26 juli 2015 om 12:33

      Klopt. Alleen is het ook wel weer mogelijk, je kunt ze immers bestellen om je eigen verblijf/aankomst nog meer ontspannen of fijner/persoonlijker te maken. Een andere discussie is natuurlijk of de gast hier zelf voor moet zorgen of dat het service van het hotel zou moeten zijn. Blijft een interessante discussie he?

  2. Tikva zegt

    22 juli 2015 om 19:34

    Interessant artikel, maar de vraag is inderdaad wat dan de perfect geoptimaliseerde foto is. Jammer dat ze geen before and after foto delen daar ben ik nou echt benieuwd naar.

    • Dave zegt

      23 juli 2015 om 19:39

      Daar ben ik ook wel benieuwd naar, kunnen een paar before-after combinaties gedeeld worden, Lobke?

      • Lobke Elbers zegt

        26 juli 2015 om 12:32

        Ga ik zeker achteraan!

        • Lobke Elbers zegt

          30 juli 2015 om 17:51

          Bijgevoegd onderaan het artikel: de before & after foto.

  3. Dave zegt

    23 juli 2015 om 19:43

    Foto’s zijn enorm belangrijk. Waar het volgens mij vaak is gaat is dat hoteliers vaak een keer een fotosessie doen en vervolgens na 10 jaar nog steeds dezelfde foto’s gebruiken. De kwaliteitseisen van de consument zijn inmiddels helemaal veranderd. Nu zijn drone-beelden bijvoorbeeld nog bijzonder, over een jaar of 10 gaat de consument er vanuit dat dit een standaard is. Tegen die tijd zijn de 360/fisheye beelden hopelijk helemaal verdwenen 😉

    • Lobke Elbers zegt

      26 juli 2015 om 12:35

      Totaal eens met wat jij zegt, daarom is UGC naast eigen foto’s ook zo belangrijk. De vraag is inderdaad wie in de toekomst deze professionaliseringsslag gaat maken, blijven dat de fotografen, of de bezoekers zelf. Ik denk het laatste!
      Thanks voor je reactie 🙂

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI NHTV hotels Airbnb destinatiemarketing technologie reizen reviews Expedia Social Media KLM instagram Vakantiebeurs TripAdvisor onderzoek mobiel Google Booking.com travel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring