• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Reisbranche voelt de macht van Google

14 november 2010 door Martin van Kranenburg

De spanning tussen de reiswereld en zoekmachine Google loopt steeds hoger op. De sector is sterk afhankelijk van de zoekmachine, maar vreest dat Google ze op termijn de kaas van het brood eet. Namens de reisbranche luidt Thuiswinkel.org de noodklok. Een gang naar Brussel ligt in het verschiet.

Touroperators en reisbureaus voelen de macht van Google al in de portemonnee. De prijzen voor advertenties schieten omhoog, maar niet gevonden worden op de site is nog veel duurder. Bovendien staat de reiswereld argwanend tegenover Google Ventures, de tak van Google die participaties neemt in internetbedrijven, waaronder reissites. Volgens Google is dat voor ”de interessante technologie”, volgens de reisbranche wil Google zelf reizen gaan verkopen.

Argwanend
”Ik ben uitermate argwanend”, zei TUI-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden op het ANVR-congres in Egypte, waar James van Thiel van Google Travel zich in het hol van de leeuw waagde. ”Als ze echt geen reizen gaan verkopen, laat ze dat dan zwart op wit vastleggen”, aldus Van der Heijden. ”We blijven een onafhankelijke zoekmachine”, verzekerde Van Thiel. ”We zijn geen bedreiging, we willen alleen maar helpen.”

Google Shopping
In de VS is Google bezig met de overname van ITA Software, de grootste leverancier van vluchtgegevens. De reiswereld heeft daar al bezwaar tegen gemaakt omdat Google te veel invloed zou krijgen. Bovendien lanceerde Google onlangs Google Shopping in de VS en Frankrijk, waar consumenten producten kunnen vergelijken en kopen en afrekenen. In Nederland loopt daarmee een test.

Industrie
Koepel Thuiswinkel.org, waarbinnen de reissector een grote speler is, mengt zich in de discussie ”Veel van onze leden maken zich zorgen over de dominante positie van Google. Net als dat destijds het geval was bij Microsoft”, zei directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Hij erkent dat de reiswereld ook veel baat heeft bij Google. ”Dat was bij Microsoft ook zo, die hebben de industrie wel vooruit geholpen.”

Maatregelen
Maar als er maar weinig aanbieders zijn, gaat de prijs omhoog en worden de kosten doorberekend aan de consument. Volgens Jongen zou het goed zijn als Google meer inzicht geeft in de activiteiten. ”Dat wilde Microsoft aanvankelijk ook niet.” Jongen vraagt zich met de branche af hoelang Google met al zijn participaties en plannen nog als onafhankelijke zoekmachine kan worden gezien. ”Als ze dat niet meer zijn, is dat niet erg, maar dan moeten ze daar wel transparant over zijn.”

Microsoft
Volgens Jongen overstijgt het ‘Google-probleem’ de reisbranche. ”Het gaat alle webwinkeliers aan.” Nu het probleem is geconstateerd wil Thuiswinkel.org het op de kaart zetten en met Google in gesprek. ”De volgende stap zou dan op Europees niveau zijn en als het nodig is vragen we om maatregelen, net zoals dat destijds bij Microsoft is gebeurd.”

Dit artikel is gespot op Nu.nl

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google versterkt haar posities in reisbranche door overname Frommer's

    Google heeft volgens insiders 25 miljoen dollar betaald voor de overname van Frommer's. Een uitgeverij…

  • Google troeft initiatieven af

    Google mengt zich in review en mode Nadat vorige week bekend werd dat de reisbranche…

Categorie: E-commerce Tags: Reisbranche

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV reizen TUI Facebook Vakantiebeurs travel reviews onderzoek KLM technologie destinatiemarketing Airbnb hotels Booking.com mobiel Google TripAdvisor Expedia instagram Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext