Met persoonlijke data van zo’n 450 miljoen professionals in 200 landen in combinatie met data over functies, bedrijven, industrie nieuws en persoonlijke blogs, zit je simpelweg op een soort van search engine. Met de recente aankondiging van LinkedIn dat alle content (status updates en posts) ook is te zoeken via de mobiele app, is het een steeds waardevollere (zo niet de meest waardevolle) zoekmachine/ online informatie bak voor industrie professionals die binnen en buiten hun sector kennis willen opdoen, maar ook efficiënte contentmarketing willen verrichten.

Voordeel is de combinatie van blogs en artikelen, zowel vanuit personen (beschouwend, visie) en bedrijven gedeeld wordt.

Google voor profs?

Net als Google Advanced Search, biedt LinkedIn Advanced Search de mogelijkheid om gericht lijsten van klanten, consumenten en investeerders te vinden. Je zoekresultaten kun je filteren op functietitel, maar ook op industrie en locatie level en zelfs kun je de optie aanvinken dat je kunt zien waar mensen gestudeerd hebben.

uber-search-linkedin

Doordat je kunt zoeken naar specifieke nieuwsartikelen en blogposts, via topic of keywords komt er een droom uit voor inbound marketing professionals en content marketing professionals. Je blog/ artikel laten opvallen als travel brand is vergelijkbaar met hoe het werkt op andere sociale netwerken, door de juiste keywords in je blogtitel en content (body) van je blog te plaatsen. En niet te vergeten, hashtags. Deze zijn klikbaar gemaakt via de mobiele app. Wanneer je op een hashtag klikt krijg je de top blog posts te zien en andere gerelateerde content in relatie tot dat woord.

Vakinhoudelijke content search

Het lijkt erop dat de basic principes van een search engine door LinkedIn zijn gewaarborgd, om daadwerkelijk de nummer 1 zoekmachine voor professionals te kunnen worden, wereldwijd. Ook hier is vraag en aanbod uiteraard een uitgangspunt. Als dagelijks kan blijken dat nieuws uit de industrie (en buiten de industrie) makkelijk te vinden is, maar tevens goed te begrijpen en waardevol inhoudelijk is, daarnaast connecties makkelijk te leggen blijken door de interne search mogelijkheden, dan zou dit ook voor travel weleens de meest waardevolle vakinhoudelijke content search machine zijn. Ook om te zien wat concurrenten doen.

De toekomst van search via LinkedIn

In tussentijd is het als travel organisatie slim om te starten met zo vaak als mogelijk (via eigen medewerkers/professionals) te publiceren op LinkedIn en er zeker van te zijn dat daarbij de juiste keywords en hashtags grbruikt worden. Zo kan de originele content ontdekt worden en engagement opgezocht worden met klanten, consumenten en andere vakprofessionals waar je je als travel organisatie aan wilt verbinden.

virtual-reality-search

Eens die aansluit bij diverse reisbedrijven, want tech talent voor de traditionele reisbranche blijkt soms moeilijk te vinden. Content richting professionals over de reisindustrie als uitdagende sector met cases die opvallen zouden hierin een begin kunnen zijn. Ook de steeds beginnende core tech reisbedrijven (startups) zouden via dit kanaal furore kunnen maken door juist de technische kennis te delen en als beginneling in de travel markt nog een plekje moeten verdienen. Het kanaal biedt op basis van de nieuwe feature de mogelijkheid om op een nieuwe manier gevonden te worden en ook zelf te zoeken.

Ontwikkelingen die snel gaan en impact hebben op diverse industrieën, zijn dan in de vorm van artikelen en blogs op dit kanaal ineens veel makkelijker te vinden en te gebruiken of het nu wel of niet interessant is om in travel iets mee te gaan doen. Ook interessant, filteren op topic om juist te kijken hoe andere industrieën ermee omgaan.