Skift heeft een rapport uitgebracht over de ontwikkelingen van de sharing economy. Daarin beschrijven ze wat de toekomst zal brengen en welke betekenis dit heeft voor de reisindustrie. En misschien nog belangrijker, wat is de drijfveer van reizigers dat ze meegaan in de sharing economy?

Waarom heeft de sharing economy zo’n belangrijke positie in de reisindustrie?

In een eerder geschreven blog geeft Bas Lemmens, van Roomlr, zijn visie op de sharing economy: “De sharing economy is niet anders dan onbenutte producten aanbieden aan consumenten, zonder tussenkomst van een bedrijf, lees peer to peer.” Het onderzoek van Skift geeft economische, sociale en technologische redenen waarom de sharing economy zo’n belangrijke positie heeft ingenomen in de reisindustrie.

Headerafbeelding sharing economy

Economisch

De meest waarschijnlijke hoofdreden dat de sharing economy zo populair is, is het kostenplaatje. Er zijn genoeg reizigers die erop uittrekken om een geweldige reis te maken, maar daar geen duizenden euro’s voor hebben, of voor willen uitgeven. De sharing economy geeft de mogelijkheid om geld te besparen, want huren en delen is natuurlijk goedkoper dan kopen. Daarom is er een duidelijk verband te zien tussen de crisisperiode en de opkomst van de sharing economy, geen toeval natuurlijk.

Technologisch

Alle ontwikkelingen rondom de technologie hebben natuurlijk ook een grote invloed op de sharing economy, en met name in de reisindustrie. Waar reizigers vroeger bij vrienden en familie informeerden over een vakantiebestemming, gaat het nu via platformen Facebook of Twitter. En worden inspiratieplatformen zoals Instagram en Pinterest ook optimaal benut. Het netwerk van een reiziger wordt door alle sociale netwerken enorm vergroot.

Sociaal

Ondanks dat het geld besparen één van de belangrijkste reden is, speelt de sociale drijfveer ook een belangrijke rol. Het geld besparen is vaak de eerste reden om mee te gaan in de sharing economy, terwijl het sociale aspect, denk daarbij aan connecties en vriendschappen die je maakt, de reden is dat reizigers trouwe aanhangers blijven. De sharing economy draait niet alleen maar om geld, het reizen als een local of de interactie zoeken met locals zijn juist de aspecten die het populairst zijn. Daarbij hebben mensen tegenwoordig meer begrip voor duurzaamheid, waar de omgang en interactie met locals een groot aspect van is.

Trust & safety

Het feit dat de netwerken open en bloot zijn, vergroot ook de betrouwbaarheid. Waar 10 jaar geleden wellicht mensen niet zo snel bij een vreemde in huis zou slapen of bij in de auto stappen, gaat dat nu makkelijker. Een grote reden daarvoor is de openheid op de sociale media. Verschillende bedrijven spelen daar ook op in, ik neem Lyft en FoF Travel als voorbeelden.

Lyft

Lyft is een Amerikaans taxibedrijf. De betrouwbaarheid en veiligheid maken zij duidelijk op de website, één van de opmerkelijke services die aan bieden zijn ‘Two-way Ratings’, waarbij de reiziger de chauffeur kan beoordelen, maar ook vice versa. Lyft wil hiermee het gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid vergroot voor toekomstige gebruikers, maar ook chauffeurs.

Blog Sharing Economy - Lift safety

“Safety is our top priority and it is our goal to make every ride safe, comfortable, and reliable. Since the beginning, we have worked hard to design policies and features that protect our community. People say they use Lyft because they feel safe with our drivers, which is a product of this commitment.” – CEO Logan Green.

FoF Travel

Friends of Friends Travel wil de veiligheid op een andere manier garanderen en dat doen ze door social media. Met een app hebben ze een platform opgebouwd waar je allerlei vragen rondom een reis kan vragen. Denk bijvoorbeeld aan: “Volgend weekend in Berlijn, waar móet ik heen?” of “Weekje Londen geboekt; weet iemand een persoon in Londen die een slaapplekje heeft?”. Dit soort vragen worden niet aan random personen gesteld, maar door de vrienden van jou vrienden, waardoor er toch een mate van betrouwbaarheid in zit.

“People seem to be realising and comfortably accepting that at the end of the day, people — your relationships and community — are what matter. And instead of hoarding and acting selfishly, why not share and help each other out?” Krista Curran, CEO van FoF Travel.

Blog Sharing Economy - FoF Travel home

Airbnb & Airdnd

Goede verhalen die we altijd horen van bedrijven ‘in’ de sharing economy zijn natuurlijk Airbnb of Roomlr. New in town is Airdnd, het principe van Airbnb, maar dan een Drink ’n Dine versie; dineren bij iemand in de huiskamer. Een nieuw concept wat grote gevolgen kan hebben. We zagen bij Airbnb al dat hotels niet bepaald blij waren met de komst van Airbnb. Zal dat ook bij restaurants en Airdnd gebeuren?

Blog Sharing Economy - Airdnd home

Deze ontwikkelingen en nieuwkomers gaan er straks voor zorgen dat de gehele customer journey op een totaal nieuwe manier wordt ingevuld dan dat we gewend zijn. Zoals het travel tomorrow rapport al heel duidelijk aangaf: “we staan aan vooravond van grote disrupties, of eigenlijk staan we er middenin.”

Hoe de sharing economy vorig jaar nog een trend werd genoemd, kunnen we niet ontkennen dat het geen trend is, maar een serieuze blijver. En het zal steeds groter worden!

Credits headerafbeelding: Carlos Maya (CC)