Een icoon van de online reisbranche mocht Emerce eTravel 2013 openen als keynote spreker. Simon Breakwell, ooit mede-oprichter van Expedia en tegenwoordig investeerder en adviseur voor diverse bekende travel platforms, deelde zijn visie op de recente ontwikkelingen van onze mooie travel wereld.

High-level tech trends

Breakwell begint zijn visie met een aantal algemene trends die zeker op de reisindustrie van toepassing zijn. Simons opsomming van feiten zijn niet ‘groundbreaking’ maar sommige cijfers die hij noemt zijn toch opmerkelijk. Dat India en China online groeimarkten zijn is niks nieuws, maar dat alleen al de groei in het aantal internetgebruikers in China over de afgelopen 4 jaar gelijk is aan het totale aantal van de V.S. zet je wel aan het denken. Internationale spelers zullen zich op deze markten moeten gaan focussen.
Ook spreken we met z’n allen al jaren over ‘mobile’, Simon was er samen met alle sprekers over eens dat in 2012 het gebruik dan eindelijk explodeerde. Mobile is dan ook een vereiste in elke online strategie volgens Breakwell, zonder zul je hopeloos falen. Sterker nog, nieuwe start-ups zouden zich zelfs kunnen afvragen of ze nog wel een normale website nodig hebben. Puur mobiele business-modellen zijn heel goed mogelijk, al moet er wel degelijk een onderscheidende strategie voor smartphones en tablets worden gehanteerd, aldus Breakwell.

Travel Trends and key issues

De groten worden groter

Vervolgens daalt Simon Breakwell een niveau en gaat dieper in op de recente ontwikkelingen die ik maandelijks in mijn #MonthInReview behandel. De groten worden groter: “Priceline is met afstand de grootste speler in de online travelindustrie tegenwoordig.” Volgens Breakwell is dit te danken aan focus: “waar Expedia bezig was een breed online reismerk op te bouwen had Priceline, met name onder de vlag van Booking.com, maar één doel: driving traffic.” Het zoveel mogelijk vermijden van complexiteit is hun sleutel tot succes geweest: de focus op enkel hotels, het niet aanbieden van pakketreizen, een land-voor-land groeistrategie.

Vind een niche

Dat de grote spelers zo dominant worden betekent niet dat er geen ruimte meer is voor anderen volgens Breakwell. Nichemarkten groeien ook nog steeds en hij noemt daarvoor voorbeelden als HomeAwayAirBnb (short-stay) en Oktogo (OTA met focus op Rusland). De reismarkt zal altijd groot genoeg blijven om een lucratieve niche te vinden. Echter, behoor je niet tot de groten en bevind je je ook niet in een niche, dan zal het doek vroeg of laat vallen. Dit lot staat volgens Breakwell te wachten voor Orbitz, eBookers, en LastMinute.com. Zij moeten door het gebrek aan focus de concurrentie aangaan met de grote jongens en zullen de strijd uiteindelijk op schaalgrootte gaan verliezen.

Nieuwe businessmodellen

Simon geeft vervolgens eerlijk toe dat hij nog steeds niet weet wat social nu écht gaat betekenen. Hoewel social media voor bedrijven een grote impact kunnen hebben op het gebied van sharing en viraliteit (getting it out) en er een intensieve relatie kan worden opgebouwd met (potentiële) klanten, is het ultieme business model voor social volgens hem nog niet gevonden. Het is slechts wachten op een nieuwe geniale start-up die écht munt weet te slaan uit een combinatie met social. Dit moment zal de online wereld wederom op zijn kop doen zetten.

Wees uniek

Voor alle nieuwkomers geeft Breakwell een aantal tips mee die je in het huidige klimaat kans van slagen geven:

  • Kijk vanuit een andere hoek naar dingen
  • Blink uit in datgene wat jouw product uniek maakt
  • Geef je product een onderscheidende persoonlijkheid mee
  • Bouw iets dat anderen bruikbaar vinden, niet alleen jij

Breakwell hamert met name op de persoonlijkheid van het product. Er zijn genoeg geniale ideeën voor nieuwe producten, maar weet je het zó te verpakken dat de reiziger je app graag gebruikt, dat deze persoon als het ware een relatie met je aangaat, dán pas maakt je product kans van slagen.

Wat is er veranderd en wat juist niet?

Het bovenstaande is precies datgene wat veranderd is over de afgelopen jaren. De markt is nog steeds enorm, maar je zult onderscheidend moeten zijn in persoonlijkheid of de niche die je bedient om een stuk van deze taart te krijgen. Afsluitend maakt Breakwell een vergelijk tussen zaken die hetzelfde zijn gebleven en echte veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Het product is en zal altijd het belangrijkste blijven volgens Simon. En een goed product zal altijd blijven beginnen met de mensen die het maken: Breakwell adviseert om een ‘maniac in recruiting the very best’ te zijn. Spendeer alle tijd en moeite die je hebt in het bouwen van een goed team. Alleen met de allerbeste mensen ben je in staat te excelleren. Ook de noodzaak van het vermijden van complexiteit veranderde niet, volgens Breakwell: “focus en simpliciteit blijven belangrijk voor een succesvolle business. The hard thing isn’t knowing what to do. It’s doing it.”