Als je aan coureur en ondernemer Tom Coronel vraagt wat snelheid precies is, dan kan hij honderduit. In een speciale editie van het Reiswerk Webmagazine wordt Tom ondervraagd naar hoe hij snelheid in de reisbranche zou vertalen en hoe het stukje ‘ondernemen’ in welke branche dan ook, daarbinnen past.

Schakelen en doorschakelen

‘De reisbranche was één van de eerste die de transitie naar online gemaakt heeft. Maar die veranderingen gaan nog steeds door. Sommige reisbedrijven schakelen heel snel en de rest heeft geschakeld en denkt dat ze niet meer hoeft te schakelen.

Als ik naar een hotel in Oostenrijk kijk en ik kan daar visueel helemaal doorheen lopen, dan vind ik dat gaaf. Maar als ik bij een ander reisbedrijf online een hotel wil bekijken kan dat niet. Dat is jammer, want je moet wel met z’n allen die branche dragen. Leer van elkaar en pak het snel samen op. Ik zag laatst beelden van een drone die over een hotel en de omgeving had gevlogen. Dan wil ik er meteen naartoe. En ik wil het ook hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ondernemers dat niet oppakken. Je moet niet denken dat je vorig jaar al ergens in hebt geïnvesteerd en dat het zo goed genoeg is. Het is nooit goed genoeg. Je moet mensen steeds weer verrassen. In die verrassingsbeleving kun je blijven scoren.’

Ik wil altijd vernieuwend zijn en ik wil de eerste zijn. In de zakenwereld is dat ondernemend, in de sport is dat competitief. Natuurlijk loop ik wel eens tegen een muur op en crash ik wel eens met de auto. Maar dan is het: auto terug de pits in, oplappen en weer door.

De ontbrekende wetten van social

‘Het is niet erg als er bij het ondernemen wat mis gaat. Het pionieren is juist het leuke van ondernemen. Ik vind het leuk om in de digitale wereld te zitten, die eigenlijk nog nieuw is en die de hele retailwereld heftig doet veranderen. Er zijn geen wetten voor online, social of video. Eigenlijk doe ik maar wat. Maar doordat ik zie waar de reactie komt, weet ik dat dat werkt en ga ik er mee door.’

Andere CEO’s: hoe denken Corendon en D-rt groep erover?

In het webmagazine, dat dit keer draaide om Need for Speed (thema van het ANVR congres dat vandaag van start gaat op het race circuit in Abu Dhabi) is ook te lezen hoe onder travel ondernemers dealen met snelheid.

Atilay Uslu – Corendon

‘Beschouw succesvol ondernemen als een proces van voortdurende verandering. Vier je successen, maar concentreer je vooral op de volgende uitdagingen. Durf out-of-the-box te denken. Hou je organisatie plat en klein; plan geen hele dagen vol met vergaderingen en durf stevige beslissingen te nemen. Verzamel de beste mensen om je heen, maar realiseer je dat zelfs je beste managers een bepaalde mate van angst hebben voor verandering. Als ondernemer moet je dus altijd zelf vooraan lopen om verandering en verbetering aan te jagen.’

Don Kaspers – D-rt groep

‘Modern retailen vereist dat de onderneming volledig op flexibiliteit is ingericht. De kosten moeten direct rendement gerelateerd zijn. Iedere medewerker heeft een specifieke taak en rol. Door de juiste teams te formeren en de taken en rollen op elkaar aan te sluiten ontstaan er logisch samenwerkende onderdelen, die leiden tot een perfect functionerende motor/onderneming. Hierdoor ben je in staat om op het juiste moment op of terug te schakelen. De gezamenlijke ambitie bepaalt of je mee wilt en kunt doen in de Formule1 van de reiswereld.’

De vergaande implicaties van snelheid

Beroepsbeeld

Niet alleen aan de ondernemerskant zit de uitdaging van dealen met snelheid, ook aan de kant van het beroepsbeeld dat al bij de reisopleidingen wordt geschetst zit diezelfde verwachting. De mensen die instromen in Sportstadion, Corendon of de D-rt Groep komen lang niet allemaal van de toeristische opleidingen. Ze komen ook van marketing-, communicatie- of IT-opleidingen. En die laatste functies nemen toe. Jeroen van Sportstadion: ‘We hebben op dit moment meer IT-mensen dan mensen op product. De IT-mensen geven ons de tools om klantgedrag te analyseren.’

Data analisten

En die data-analisten zijn moeilijk te vinden, net als wat Atilay productyielders noemt: operators met verstand van product en die via data-analyse kunnen inspringen op bijvoorbeeld prijsfluctuaties. Atilay: ‘Het is heel moeilijk om die mensen te vinden. Daar is geen opleiding voor en ze ontbreken dan ook in de Nederlandse markt, terwijl dit vak wel de toekomst is. We hebben berekend dat we in de toekomst misschien wel 50 mensen nodig hebben bij Corendon om de data-analyse binnen ons bedrijf behapbaar te houden.’

Labs

Over een jaar, als de D-rt Groep in een nieuw pand trekt, wil Don Kaspers labs opzetten waar hij met studenten wil samenwerken en jong ondernemerschap wil stimuleren. Don: ‘Natuurlijk worden dat mijn nieuwe concurrenten. Maar dat worden ze toch. Dan liever op deze manier, waarbij we gebruik maken van elkaars kennis en ervaring. Ik vind al heel lang dat we een grote kloof hebben tussen opleiding en praktijk. Dat kunnen we dichter bij elkaar brengen.’ En dat zou ook kunnen binnen het commerciële onderwijs. Don: ‘Niemand komt naar ons toe en vertelt over zijn onderwijsfaciliteiten.

Van 7 tot 11 oktober buigen 250 deelnemers zich over ‘schakelen’ in de reisbranche, zoals Tom Coronel zo mooi illustreert. De ontwikkelingen kun je volgen via de TravelNext ANVR Congres Live blogs.
Meer inspirerende Need for Speed verhalen van deze ondernemers lees je in het volledig nieuwe Reiswerk Webmagazine.

Credits headerafbeelding: Eliens (CC)