Veel organisaties zitten met vragen over online marketing, hotels zijn daar geen uitzondering op. Vizergy heeft een interessant whitepaper gepubliceerd waarin een aantal professionals uit de branche antwoord geven op de top 12 van deze vragen. In deel 1 heb ik de eerste 6 vragen behandeld, In dit blog volgt het antwoord op de laatste 6 vragen.

7. Hoe bepalen we het budget dat we inzetten voor zoekmachine marketing? Zijn er richtlijnen voor die ons kunnen helpen?

Pam Rothenberg, Client Marketing Services Account Executive at Vizergy: Er zijn veel variabelen die bepalen hoe groot je budget moet zijn. Ten eerste maakt het natuurlijk uit of je een groot of klein hotel hebt in een gebied waar veel of weinig concurrentie is. Er zijn grote verschillen in de grootte van het budget.

Daarna moet je bepalen hoe je er voor staat met organische zoekresultaten, komt je hotel als eerste uit de resultaten bij de juiste zoekwoorden? Misschien kun je het budget dan iets omlaag brengen. Maar is er bijvoorbeeld een groot evenement in de buurt, dan is het weer handig dit budget iets op te schroeven.

8. Wat zijn de meest belangrijke online marketing kanalen waar we ons op moeten focussen om traffic naar de website te generen?

Brandon Harper, eCommerce Manager at Winegardner & HammonsHet irritante, maar ware antwoord is voor mij: allemaal! Maar zoekmachine marketing vind ik het meest belangrijk voor het zorgen voor traffic naar de website. En dan in het speciaal zoekmachine marketing die is gebaseerd op lokaal en hoog getarget.

Zoekmachine marketing moet daarnaast gericht zijn op de consument die op het punt staat een aankoop beslissing te doen. Te generiek, als ‘Hotels in Amsterdam’, dat werkt dan niet, denk aan ‘hotels dicht bij het Anne-Frankhuis in Amsterdam’.

9. Hoe vaak moeten we onze eigen website redesignen?

Robert Arnold, Vice President of Sales at Vizergy: Tegenwoordig kan een design van een website er in een kortere periode dan vroeger al verouderd uitzien, de technologieën gaan zo snel. Na ongeveer drie jaar moet een website grondig bekeken worden en kan er beslist worden of er een update moet zijn of dat er een grondige redesign plaats moet vinden. Dit aantal jaar is gebaseerd op de mening van professionals, maar ook op het website- en koopgedrag van reizigers.

De aandacht van bezoekers van je website is al snel verslapt, daarom moet het design van een hotel website fris en modern aan doen en direct de reiziger pakken en vasthouden.

10. Wat zijn de laatste design en usability trends om een moderne, gebruiksvriendelijke website te maken?

Chris Bultman, Creative Director at VizergyHet vroeger oh zo populaire Flash wordt tegenwoordig steeds minder gebruikt, daar staan nu prachtige plaatjes en pakkende teksten. De huidige ontwikkelplatformen (HTML5 en CSS3) zijn zo verbeterd dat er nu gemakkelijk een schaduw, ronde hoek en betere overgang in roterende plaatjes aangebracht kan worden, waardoor een website al weer een veel frisser uiterlijk krijgt.

Een andere trend is Responsive design, een website die zichzelf schaalt naar een bepaald beeldscherm (smartphone, tablet, laptop). Maar het grootste dat is veranderd, is wel mobiel. Vele hotels hebben, of zijn een mobiele website aan het overwegen om mee te gaan met de mobiele reiziger. Een mobiele website moet de basis informatie hebben van het hotel, foto’s en click-to-call functies. Te allen tijde moet het boekingssysteem als eerste in beeld staan en de Call-to-action zo duidelijk mogelijk te maken aan de bezoeker.

11. Wanneer ik de analytics bekijk van onze website, wat zijn naast het aantal bezoekers en pageviews belangrijke statistieken?

Joe Hyman, President & CEO of Vizergy: Je kunt nog zo veel bezoekers en pageviews hebben, de conversie is het allerbelangrijkst. Bezoekers kunnen op verschillende manieren op je website komen, maar je conversiecijfers moeten altijd ongeveer gelijk zijn. Terwijl een gemiddelde conversie van 2-3% geldt, ongeacht de industrie, ligt dit gemiddelde bij hotels rond de 5-10%.

De duur op de site en het aantal bezoekers dat de boekings machine in gaat is voor conversie belangrijkt. Het maakt niet uit hoeveel pagina’s de bezoeker heeft gezien, het bezoekduur op de site staat in verhouding tot de engagement die de bezoeker heeft met de site. Verlaten bezoekers na 20 seconden de pagina, dan zijn ze waarschijnlijk niet geïnteresseerd geraakt door de website. Heeft een bezoeker een paar minuten op de site rondgestruind, dan kun je op z’n minst zeggen dat er interesse is in het boeken, natuurlijk helemaal als ook nog de zoekmachine op de website is ingeschakeld. Deze dient zo gebruikersvriendelijk mogelijk te zijn als maar kan.

12. Is het belangrijk om online en offline marketing op elkaar aan te laten sluiten?

Bill Carroll, Senior Lecturer at Cornell’s School of Hotel Administration: Dat is erg belangrijk! Als je een print laat maken of een tv-spot hebt ontwikkeld voor promotie van je hotel, moet dit online doorwerken. De reizigers van nu hebben verschrikkelijk veel kanalen om hun informatie vandaan te halen, en kan op deze manier op meerdere van jouw kanalen terecht komen. Het is dan onwijs belangrijk dat de potentiële klant een consistent en eenduidig beeld krijgt van het hotel.

Bron: Whitepaper Vizergy, Top 12 Hotel Internet Marketing Questions Answered