Transmediaal lanceren van een nieuwe achtbaan

4851

De Efteling opende op 1 juli de nieuwe achtbaan/dive coaster Baron 1898. De lancering van deze nieuwe attractie gebeurt letterlijk transmediaal en digitaal. Het grootste attractiepark heeft een duidelijke contentmarketing strategie gehanteerd. Men heeft de verschillende verhalen gedoseerd via verschillende media (transmediaal) en aan de diverse doelgroepen gepresenteerd.

Het begon met de aankondiging dat er een nieuwe achtbaan zou komen voor het seizoen 2015. De traditionele nieuwsmedia pakten dit verhaal goed op. Ook echte fans begonnen online op diverse fansites als Eftelist, de Vijf Zintuigen en de diverse coasterfora te speculeren over het verloop en thema van de achtbaan. De Efteling koos een topleverancier van achtbanen (namelijk het Zwitserse bedrijf B&M). De fans beschouwen de achtbanen die de Zwitsers bouwen als de Ferrari onder de achtbanen. Het is de eerste achtbaan die het bedrijf in de Benelux mag leveren. Dus de fansites ontploften toen de leverancier bekend werd.

Storytelling in making off serie

Vervolgens begon de Efteling aan haar verhaal te bouwen. Vooral via digitale media. Toen de eerste artist impressies (tekeningen) en naam bekend werden, startte het park met een making off serie op YouTube. Op dit medium is Nederlandse grootste attractiepark al lang actief met video voor zowel jongeren (met presentator Benten) en voor kinderen met ‘Vraag het de Efteling’. Deze tweede serie video’s is extra interessant want hierin koppelt men YouTube aan het eigen Efteling radiostation Efteling kids radio.

Video van bouw en testritten

Op weg naar de opening konden mensen op verschillende plekken een stoeltje winnen bij de eerste rit op 30 juni. De bouw en testritten werden inmiddels op de voet gevolgd door fans als Eftelwesley. Bijna dagelijks waren online verslagen te vinden over de vorderingen in foto’s, filmpjes en updates. Ook de gevreesde pretparksite Looopings (soort geen Geen Stijl) deed een duit in het zakje door onthullingen te publiceren.

Zelfs de speciale muziek van de attractie was nieuws. Efteling liet de muziek (een klassieke fanfare) remixen door de Bredase DJ Hardwell, die de jongere doelgroep natuurlijk erg aanspreekt. De samenwerking met een DJ was niet nieuw. Eerder maakte Tiesto een remix voor de fonteinenshow Aquanura.

Livestreaming

De opening werd live gestreamd op YouTube en Omroep Brabant. Niemand kan het bijna ontgaan zijn dat de achtbaan nu open is. In september verschijnt er nog een kinderboek met het verhaal over de mijnbaron van Jaques Vriens en dan zijn bijna alle media gebruikt.

DELEN
Vorig artikelBenchmark cijfers; onderzoek naar Destinatie Marketing Organisaties (DMO’s) in Nederland en het gebruik van ‘nieuwe’ marketing
Volgend artikelGESPOT: SPOT! Geeft je on the go advies voor de beste spots tijdens je reis
Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER