Buurtzorg is een thuiszorgorganisatie waar 14.000 mensen werken. Buurtzorg heeft geen managers: de medewerkers werken in zelfsturende teams en zijn allemaal in dienst van Stichting Buurtzorg. De teams van Buurtzorg leveren wijkverpleegkundige zorg in een bepaalde buurt en regelen en organiseren daarbij alles zelf. Op het hoofdkantoor in Almelo werken 50 medewerkers die de financieel-administratieve taken uitvoeren. Jos de Blok is oprichter van Buurtzorg en is één van de sprekers tijdens het ANVR-congres op Curaçao. Els Holsappel van Reiswerk besprak een aantal reisbranche cases met hem in hun laatste webmagazine.

Jos was vier jaar directeur van twee grotere thuiszorgorganisaties en schrok van hoe er leiding werd gegeven in die organisaties. Jos: ‘Veel organisaties zijn niet gebaseerd op vakmanschap, maar op hiërarchie, macht en politiek. Ik had het idee dat het anders kon en begon tien jaar geleden met Buurtzorg. Ik probeer te laten zien dat je goede zorg kunt leveren op een manier, die uiteindelijk voordeliger is en veel prettiger is voor de vakmensen die het werk doen.’ Jos had de wijkverpleging van 30 jaar geleden voor ogen toen hij aan Buurtzorg begon. ‘Je had toen de kruisvereniging en dat was het beste dat er in de wereld te vinden was. Veel landen kwamen in Nederland kijken hoe wij de eerstelijns zorg hadden georganiseerd. En zelf braken we het af. Nu komen mensen uit het buitenland opnieuw kijken hoe wij het als Buurtzorg doen. We hebben elke week wel een buitenlandse delegatie op bezoek.’ 

Tijdens een expertmeeting met travelplanners vertelde een winkelmanager dat bij hen de managementlaag er eerst uitgehaald was, maar dat ze blij was dat dat was teruggedraaid. Het werkte volgens haar niet. Ze waren allemaal verantwoordelijk voor hun eigen omzet, werkten niet meer als team en wisten niet bij wie ze moesten zijn als er iets aan de hand was.

‘Dat is een belangrijk punt. Je moet mensen verantwoordelijk maken voor dat wat voor henzelf logisch en vanzelfsprekend lijkt. Anders wordt het een last. Ik denk niet dat mensen verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen omzet, maar wel voor een teamomzet willen gaan. Het gaat altijd over de vraag of je met elkaar een doel wilt bereiken en of je er voor elkaar wilt zijn. Je moet je richten op het resultaat, niet op de prestatie. Het probleem is vaak dat het denken van boven naar beneden nog steeds dominant is. Dan wordt het een soort trucje, met minder kosten in de overhead bijvoorbeeld. Maar het gaat echt om een ander waardenpatroon en anders omgaan met je mensen. Op het moment dat je het van bovenaf doet, is het niet de keuze van de medewerkers, maar blijft het de keuze van het management dat iets bedacht heeft dat anderen moeten gaan doen. De basis is dat je dit meer vanuit een dialoog doet. Dat je samen verkent wat dan de meest optimale manier is om het te doen.’

Vaak wordt gezegd dat mensen van nature behoefte hebben aan leiding en sturing. Hoe kijk jij daarnaar?

‘Dat is wel één van de meest onzinnige uitgangspunten die ik me kan bedenken. Wat is dat voor flauwekul?! Mensen hebben behoefte aan ontwikkeling en om de dingen goed te doen. Omdat wij organisaties zo complex maken, krijgen mensen behoefte aan houvast. En omdat mensen op hun lazer krijgen als ze het niet goed doen, gaan ze zich richten naar hun leiding. In alles wat ik gedaan heb, heb ik gezien dat de context die je creëert, bepaalt hoe mensen zich gaan gedragen. Als je een context creëert waarin het normaal is dat mensen dingen met elkaar doen en delen, dan krijg je ander gedrag, dan wanneer je gewend bent om jaarlijks het hele plannencircus uit te rollen en alles van boven naar beneden te redeneren en te organiseren.’

Je zegt steeds dat het begint bij de klant. De reisbranche is erg productgericht. Moet de reisbranche terug naar de basis?

‘Ik reis zelf vrij veel. Als ik reis vind ik het belangrijk dat de dingen prettig verlopen, dat ik niet hoef na te denken over dingen die ik van te voren al kan bedenken. Meedenken met reizigers is dus belangrijk en ik denk dat je het moet zien als een dienstverlening in plaats van als een product. Kijk naar hoe reizigers het graag geregeld zien, dan krijg je een aanbod van diensten en service, waarvan ik denk dat het veel meer aansluit bij de veranderende wereld van reizen. Je kunt daarvoor marktonderzoek doen, maar je kunt ook de mensen die de reizen organiseren als een sensitieve schil gebruiken om te volgen hoe zich dat ontwikkelt.’

Je zei in een interview dat je niet zoveel met innovatie hebt, omdat de wijkverpleging de afgelopen dertig jaar niet zoveel veranderd is.

‘Nee, dat zit anders. Veel organisaties richten zich op innovatie en verandering als doel. Terwijl je je volgens mij vooral moet richten op continuïteit, op datgene dat hetzelfde blijft. De mensen die het werk doen komen vanzelf wel met wat er verandert. Als zij dingen in hun omgeving waarnemen waardoor ze zeggen dat het anders moet, dan kun je beter dat als uitgangspunt voor innovatie nemen, dan dat je van bovenaf iets bedenkt. Mensen blijven reizen en gaan steeds meer reizen. Dat blijft zo. De vorm waarin dat reizen zich voordoet en de eisen die mensen stellen en datgene dat ze er graag bij geregeld willen hebben, dat verandert. Maar de mensen die de reizen organiseren weten dat, want die staan in directe verbinding met de klanten. De basis blijft dan hetzelfde, maar je bedenkt er dingen omheen die het voor mensen steeds beter en makkelijker maken.’ 

Je bent zelf juist een innovator en een disruptor in de zorgmarkt.

‘Dat is ook zo, maar dat komt niet omdat ik me als doel had gesteld te innoveren, maar omdat ik me tot doel had gesteld de klant zo goed mogelijk te bedienen. En toen ik daar naar keek, zag ik dat een aantal dingen jarenlang hetzelfde zijn gebleven en die moet je niet veranderen. De goede dingen moet je houden zoals ze zijn. Je moet er alleen iets aan toevoegen, wat vanuit de klant bekeken iets extra’s oplevert.’

Even terug naar jou. Wat is jouw drijfveer? Waarom doe je wat je doet bij Buurtzorg?

‘In de eerste plaats heb ik van huis uit meegekregen dat je mensen helpt die problemen hebben of die in nood zijn. Daarnaast vind ik dat er ontzettend veel geld verspild wordt doordat we de dingen doen zoals we ze doen en dat het werk daardoor ook veel minder plezierig wordt. Ik vind dat mensen recht hebben op plezierig werk. Ik wil graag laten zien dat het anders kan. Daar heb ik wel plezier in.’ 

Wat wil je bereiken? Heb je een droom?

‘Ik heb niet echt een droom. Maar het zou mooi zijn als we met de dingen die we doen rekening houden met de mensen voor wie we het doen en met de mensen die het doen. Als ik kan bijdragen aan een beweging die ervoor kan zorgen dat we met z’n allen wat gelukkiger worden, dan vind ik dat mooi genoeg.’

Het hele interview is hier terug te lezen. Het ANVRCongres is te volgen via #anvrcongres