Rik De Keyser van onderzoeksbureau WES gaat op Travel2010.be dieper in op het beslissingsproces van de vakantieganger.
Het model ziet er voor elke vakantieganger als volgt uit, zowel online als offline:
1. Keuze bestemming, wat wil ik doen of waarheen wil ik gaan.
2. Shopping, met wie kan ik gaan en wat wordt er aangeboden.
3. Boeken, de vakantie vastleggen.
4. Ervaren, de ervaring en evaluatie van de vakantie, doe ik dit nog eens en beveel ik het aan?
De Keyser presenteerde een aantal opvallende cijfers uit het Belgische reisgedrag onderzoek (uit 2008!).
- 60% gebruikt internet bij de oriëntatie, dit gaat ten kosten van print media (brochures).
- Voor buitenlandse vakanties blijft print belangrijker dan binnenlandse.
- Alleen de groep 65+ maakt minder gebruik van internet, in alle andere leeftijdscategorieën is internet het dominantie informatie kanaal
Uit een ander onderzoek, de WES Reisomnibus (2010) blijkt het volgende:
- 1 op de 3 laat de beslissing afhangen van de meningen uit sociale media
- Hoe vaker men op vakantie gaat per jaar, hoe meer men de keuze laat afhangen van sociale media.
- De touroperator klanten hechten meer waarde aan sociale media dan de niet TO-klanten.
- Twitter, Facebook en Netlog worden niet gebruikt voor de keuze, Zoover en Tripadvisor des te meer.
Eén reactie
dit zijn cijfer trends, om echt te weten wat begie te wachten staat, kijk maar eens naar deze presentatie:
http://www.slideshare.net/Hans1604/travel-leisure-industry-social-media-and-the-evolution-of-the-travel-industry
voor dagelijkse updates over digital media, mobile marketing, social media: connect at: http://www.twitter.com/hanssmellinckx