Ieder jaar is de masterclass van NHTV & Reiswerk weer een fijn begin van de Vakantiebeurs Vakdagen. Dit jaar was de masterclass vol inspiratie, maar ook kritisch en confronterend. Want, als je eenmaal kijkt naar de branche door de ogen van jongeren, levert dat soms pittige uitspraken op. In dit blog: een recap van de masterclass ‘Travel through the eyes of youth’.

Online research naar de mening van jongeren

NHTV, onderzocht samen met Coosto en TravelNext online naar wat het beeld van jongeren op de branche is. En dat is niet altijd even subtiel. Een paar leuke quotes die we kunnen aanhalen:

‘Locals hebben de bestemmingskennis, daar heb je geen Nederlandse reisorganisatie voor nodig.’

‘Een reisbureau? Dat is toch net zoiets als V&D: daar gingen mijn ouders vroeger heen.’

‘Wie zegt dat de reisbranche over tien jaar nog een rol heeft? Wat voegen die toe dan?’

Daarbij legde NHTV het publiek de vraag voor of wij de jongeren wel echt kennen. Beseffen wij ons wel genoeg dat deze jongeren in 2025 onze klanten en werknemers zullen zijn? Ook onderstaande video van Enzo Knol (de meest bekendste YouTuber) en key influencer voor millennials. De video laat zien dat reizen door de ogen van jongeren tegelijkertijd stressvol als persoonlijk ervaren wordt. Maar vooral, dat alles uiteindelijk wel goed komt.

De toekomst ziet er zo uit

In de aansluitende keynote van trendwatcher Tom Palmaerts, werden de jongere generaties beter uitgelegd. Ze houden van reizen! Duurzaamheid vinden jongeren normaal en zingeving & waarden vinden ze heel belangrijk. Daarom moet je als reisbedrijf weten waar je voor staat. We moeten niet allemaal een voorbeeld nemen aan Silicon Valley als de toekomst. Het gaat veel verder, en er zijn meerdere soorten ’toekomsten’.

  1. What is going to happen? Expected future
  2. What might happen? Alternative future
  3. What do you want to happen? Preferred future

Er is geen verschil tussen online & offline

Alles draait om inline. Jongeren ervaren namelijk geen verschil tussen de vaak gemaakte scheiding van online & offline. Oftewel, technologie en internet is lucht; het is er gewoon. De reisindustrie moet natuurlijk verder met innoveren op het gebied van techniek, en digitalisering gaat alsmaar verder en sneller. Maar wat belangrijker is of wordt, is persoonlijk contact. Iets waar alle zintuigen bij betrokken worden. Steden daadwerkelijk kunnen ruiken bijvoorbeeld. Dat betekent ook dat winkels (reisbureaus) niet zullen verdwijnen, maar e-shops worden, waar met hoogwaardige technologie, alsnog een unieke beleving gegeven wordt. Een klassieke winkelsetting dus, met moderne snufjes. De retailstore wordt in 2020 weer populair, daar wordt je wellicht niet welkom geheten door een persoon, maar door een robot. Dat betekent dat we de komende jaren stil moeten zitten.

De geluks experience

Het gaat allemaal om de experience en de beleving van reizen. Festivals zijn de destinaties van de toekomst. Als voorbeeld werd Tomorrowland gebruikt, op die manier zouden ook steden aan hun beleving kunnen werken. Want op dit moment, kan geen stad dezelfde experience bieden als festivals dat doen. Als organisatie spreek je de jongere doelgroep aan door te zeggen:

Kies ons, wij maken je gelukkig

In het verlengde daarvan, ligt de behoefte piramide van jongeren. Opvallend is dat zij helemaal niet zoveel nodig lijken te hebben. De meest basale behoefte is Wi-Fi, daarna volgt de rest van de Maslov piramide.

maslov piramide TravelNext eyesofyouth

De generaties gegeneraliseerd

Natuurlijk nam Tom ons mee in wat ogen openende inzichten over de eigenschappen en kwalificaties van de drie grootste en belangrijkste generaties van nu. Hoe hebben X – Y en Z met elkaar verband?

Generatie X

Om te beginnen met X, daar is Tom heel duidelijk over. Deze generatie probeert hip te doen met technologie en reizen. Maar geef deze generatie nooit het Facebook account van het bedrijf. Discount werkt goed bij deze generatie.

Generatie Y

Generatie Y-ers zijn optimistisch, tolerant en dromerig. Zij kunnen goed onderhandelen binnen alle leeftijdsgroepen. Zij zijn de personen aan wie werd verteld dat de wereld aan hen voeten ligt. Dat ze eerst nog moeten gaan reizen voordat ze beginnen met werken. Het is een generatie die alles wil en alles kan. Ook wel de slash generatie genoemd. Hun CV is wat ze gedaan hebben. In de toekomst worden zij de bazen achter de schermen.

Generatie Z

Generatie X-ers, die nu al bang zijn voor generatie Y, moeten eens opletten voor generatie Z. Ze zijn actief, nemen beslissingen, en zijn de nieuwe bazen. Hun kwaliteit ligt in het doen en in het maken. Tijdens het reizen, zit de beleving in de reis op zich. Ze zijn jong, accepteren dat ze niet veel geld hebben en dus vragen ze op reis om goede kwaliteit van de Wi-Fi, en een goed bed. Deftige luxe hoeft voor hen niet, ze willen vooral lokaal dingen doen, naar buiten en ervaren. Zo ook de trend die voor hen relevant gaat zijn: Bleisure, een combinatie van werken voor succes, maar ook fun aan de andere kant. Zij zijn de generatie die tijdens hun sollicitatiegesprek zullen vragen hoeveel uur per week er staat voor face 2 face contact, en hoeveel uur voor stilte? Oftewel, stilstaan en terug kunnen kruipen in hun eigen cocon.

Generaties in 1 overzicht TravelNext eyesofyouth

Credits afbeelding: Frank Radstake (Twitter)

Communicatie

Generatie Y roept, generatie Z communiceert. Er zijn volgens Tom twee grote verschillen aan te duiden waarop de reisindustrie moet anticiperen:

  • Generatie Y gebruikt Twitter, zij hanteren one to all communication. Oftewel, roepen en misschien pikt iemand iets op.
  • Generatie Z gebruikt snapchat, zij hanteren niche communicatie en niche netwerken. Met minder tekst en niet bestemd voor iedereen. Beeld en emoticons zijn belangrijk.

aloft Emoji room service

Zo hanteert Aloft hotels een emoji roomservice menu. Met emoji’s kun je dus simpel je behoeften bestellen, dit is sinds oktober 2015 ingevoerd en past goed bij de communicatiewijze van generatie Z.

Emoji menu aloft hotels

De toekomst

Er liggen voor de reisbranche dus genoeg kansen om relevant te zijn voor de klanten van de toekomst. Maar dan moeten we wel bereid zijn om onze toekomstige klanten goed te leren kennen en onze bussinessmodellen daarop aan te sluiten, aldus Reiswerk. Meer kijken through the eyes of youth dus! Later dit jaar zal Reiswerk een speciaal webmagazine uitbrengen rondom dit thema.

Credits headerafbeelding: TravelbloggersNL (Twitter)