• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Travel trough eyes of youth: Masterclass met trendwatcher Tom Palmaerts #vb16

13 januari 2016 door Lobke Elbers

Ieder jaar is de masterclass van NHTV & Reiswerk weer een fijn begin van de Vakantiebeurs Vakdagen. Dit jaar was de masterclass vol inspiratie, maar ook kritisch en confronterend. Want, als je eenmaal kijkt naar de branche door de ogen van jongeren, levert dat soms pittige uitspraken op. In dit blog: een recap van de masterclass ‘Travel through the eyes of youth’.

Online research naar de mening van jongeren

NHTV, onderzocht samen met Coosto en TravelNext online naar wat het beeld van jongeren op de branche is. En dat is niet altijd even subtiel. Een paar leuke quotes die we kunnen aanhalen:

‘Locals hebben de bestemmingskennis, daar heb je geen Nederlandse reisorganisatie voor nodig.’

‘Een reisbureau? Dat is toch net zoiets als V&D: daar gingen mijn ouders vroeger heen.’

‘Wie zegt dat de reisbranche over tien jaar nog een rol heeft? Wat voegen die toe dan?’

Daarbij legde NHTV het publiek de vraag voor of wij de jongeren wel echt kennen. Beseffen wij ons wel genoeg dat deze jongeren in 2025 onze klanten en werknemers zullen zijn? Ook onderstaande video van Enzo Knol (de meest bekendste YouTuber) en key influencer voor millennials. De video laat zien dat reizen door de ogen van jongeren tegelijkertijd stressvol als persoonlijk ervaren wordt. Maar vooral, dat alles uiteindelijk wel goed komt.

De toekomst ziet er zo uit

In de aansluitende keynote van trendwatcher Tom Palmaerts, werden de jongere generaties beter uitgelegd. Ze houden van reizen! Duurzaamheid vinden jongeren normaal en zingeving & waarden vinden ze heel belangrijk. Daarom moet je als reisbedrijf weten waar je voor staat. We moeten niet allemaal een voorbeeld nemen aan Silicon Valley als de toekomst. Het gaat veel verder, en er zijn meerdere soorten ’toekomsten’.

  1. What is going to happen? Expected future
  2. What might happen? Alternative future
  3. What do you want to happen? Preferred future

Er is geen verschil tussen online & offline

Alles draait om inline. Jongeren ervaren namelijk geen verschil tussen de vaak gemaakte scheiding van online & offline. Oftewel, technologie en internet is lucht; het is er gewoon. De reisindustrie moet natuurlijk verder met innoveren op het gebied van techniek, en digitalisering gaat alsmaar verder en sneller. Maar wat belangrijker is of wordt, is persoonlijk contact. Iets waar alle zintuigen bij betrokken worden. Steden daadwerkelijk kunnen ruiken bijvoorbeeld. Dat betekent ook dat winkels (reisbureaus) niet zullen verdwijnen, maar e-shops worden, waar met hoogwaardige technologie, alsnog een unieke beleving gegeven wordt. Een klassieke winkelsetting dus, met moderne snufjes. De retailstore wordt in 2020 weer populair, daar wordt je wellicht niet welkom geheten door een persoon, maar door een robot. Dat betekent dat we de komende jaren stil moeten zitten.

De geluks experience

Het gaat allemaal om de experience en de beleving van reizen. Festivals zijn de destinaties van de toekomst. Als voorbeeld werd Tomorrowland gebruikt, op die manier zouden ook steden aan hun beleving kunnen werken. Want op dit moment, kan geen stad dezelfde experience bieden als festivals dat doen. Als organisatie spreek je de jongere doelgroep aan door te zeggen:

Kies ons, wij maken je gelukkig

In het verlengde daarvan, ligt de behoefte piramide van jongeren. Opvallend is dat zij helemaal niet zoveel nodig lijken te hebben. De meest basale behoefte is Wi-Fi, daarna volgt de rest van de Maslov piramide.

maslov piramide TravelNext eyesofyouth

De generaties gegeneraliseerd

Natuurlijk nam Tom ons mee in wat ogen openende inzichten over de eigenschappen en kwalificaties van de drie grootste en belangrijkste generaties van nu. Hoe hebben X – Y en Z met elkaar verband?

Generatie X

Om te beginnen met X, daar is Tom heel duidelijk over. Deze generatie probeert hip te doen met technologie en reizen. Maar geef deze generatie nooit het Facebook account van het bedrijf. Discount werkt goed bij deze generatie.

Generatie Y

Generatie Y-ers zijn optimistisch, tolerant en dromerig. Zij kunnen goed onderhandelen binnen alle leeftijdsgroepen. Zij zijn de personen aan wie werd verteld dat de wereld aan hen voeten ligt. Dat ze eerst nog moeten gaan reizen voordat ze beginnen met werken. Het is een generatie die alles wil en alles kan. Ook wel de slash generatie genoemd. Hun CV is wat ze gedaan hebben. In de toekomst worden zij de bazen achter de schermen.

Generatie Z

Generatie X-ers, die nu al bang zijn voor generatie Y, moeten eens opletten voor generatie Z. Ze zijn actief, nemen beslissingen, en zijn de nieuwe bazen. Hun kwaliteit ligt in het doen en in het maken. Tijdens het reizen, zit de beleving in de reis op zich. Ze zijn jong, accepteren dat ze niet veel geld hebben en dus vragen ze op reis om goede kwaliteit van de Wi-Fi, en een goed bed. Deftige luxe hoeft voor hen niet, ze willen vooral lokaal dingen doen, naar buiten en ervaren. Zo ook de trend die voor hen relevant gaat zijn: Bleisure, een combinatie van werken voor succes, maar ook fun aan de andere kant. Zij zijn de generatie die tijdens hun sollicitatiegesprek zullen vragen hoeveel uur per week er staat voor face 2 face contact, en hoeveel uur voor stilte? Oftewel, stilstaan en terug kunnen kruipen in hun eigen cocon.

Generaties in 1 overzicht TravelNext eyesofyouth

Credits afbeelding: Frank Radstake (Twitter)

Communicatie

Generatie Y roept, generatie Z communiceert. Er zijn volgens Tom twee grote verschillen aan te duiden waarop de reisindustrie moet anticiperen:

  • Generatie Y gebruikt Twitter, zij hanteren one to all communication. Oftewel, roepen en misschien pikt iemand iets op.
  • Generatie Z gebruikt snapchat, zij hanteren niche communicatie en niche netwerken. Met minder tekst en niet bestemd voor iedereen. Beeld en emoticons zijn belangrijk.

aloft Emoji room service

Zo hanteert Aloft hotels een emoji roomservice menu. Met emoji’s kun je dus simpel je behoeften bestellen, dit is sinds oktober 2015 ingevoerd en past goed bij de communicatiewijze van generatie Z.

Emoji menu aloft hotels

De toekomst

Er liggen voor de reisbranche dus genoeg kansen om relevant te zijn voor de klanten van de toekomst. Maar dan moeten we wel bereid zijn om onze toekomstige klanten goed te leren kennen en onze bussinessmodellen daarop aan te sluiten, aldus Reiswerk. Meer kijken through the eyes of youth dus! Later dit jaar zal Reiswerk een speciaal webmagazine uitbrengen rondom dit thema.

Credits headerafbeelding: TravelbloggersNL (Twitter)

Gerelateerde Berichten

  • Masterclass through the eyes of youth: de reiswereld door de ogen van jongeren

    Hoe kijken jongeren naar de reisbranche en hoe denken zij dat die er over pakweg…

  • NHTV Masterclass Vakdag Vakantiebeurs

    Dinsdag 8 januari zal de NHTV een Masterclass verzorgen op de vakdag van de Vakantiebeurs.…

  • Vakdag Vakantiebeurs I NHTV Masterclass 8 Gouden regels voor crisismanagement

    NHTV internationaal hoger onderwijs Breda verplaatst de collegezaal naar de Vakantiebeurs voor de masterclass: 8…

  • Masterclass through the eyes of youth: de reiswereld door de ogen van jongeren

    Hoe kijken jongeren naar de reisbranche en hoe denken zij dat die er over pakweg…

  • NHTV Masterclass Vakdag Vakantiebeurs

    Dinsdag 8 januari zal de NHTV een Masterclass verzorgen op de vakdag van de Vakantiebeurs.…

  • Vakdag Vakantiebeurs I NHTV Masterclass 8 Gouden regels voor crisismanagement

    NHTV internationaal hoger onderwijs Breda verplaatst de collegezaal naar de Vakantiebeurs voor de masterclass: 8…

Categorie: Travel Events, Trends, Vakantiebeurs Vakdagen Tags: generatie y, generatie z, NHTV, Reiswerk, travel trough eyes of youth, TravelNext, trendwatching, Vakantiebeurs Vakdag

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De virtuele reisassistent in een flexibel jasje | TravelNext schreef:
    8 februari 2016 om 15:01

    […] we de beloftes voor de reisbranche van trendwatcher Tom Palmaerts moeten geloven, komt die experience winkel er in de vorm van een e-shop en biedt dat juist voor de […]

  2. Adverteren in de toekomst: Youtube, Youtube en Youtube | TravelNext schreef:
    18 april 2016 om 12:41

    […] volledige customer journey laten zien aan hun volgers. Dit werd destijds al uitgelegd in het artikel over de Masterclass tijdens de Vakantiebeurs aan de hand van de vlog van Enzo Knol die op vakantie […]

  3. De travel werkplek van de toekomst: een ecosysteem van mobiele werkstations | TravelNext schreef:
    20 september 2016 om 11:19

    […] Palmaerts, die in januari sprak over ‘travel trough the eyes of youth’ tijdens de Masterclass van Reiswerk & NHTV op De Vakantiebeurs, verandert het winkelgebied en dus ook de functie van winkels, dit geldt ook […]

  4. TravelNieuws: statistieken en inzichten in travel & toerisme 2016 | TravelNext schreef:
    26 oktober 2016 om 12:27

    […] Generatie Z is kritisch naar bedrijven toe. Ze eisen kwaliteit, service, beleving en inspiratie. Daarbij is het voor hen van belang dat een bedrijf weet waar zij en hun product voor staan en hoe ze dat overbrengen. Ze kopen hun spullen vooral online, want op internet kunnen ze makkelijk alle informatie vinden, vergelijkingen maken en tal van meningen en recensies vinden. Hierdoor ontstaan er twee manieren van winkelen: functioneel, efficiënt en goedkoop via internet vs. emotioneel, ontspannend en geïnspireerd in de fysieke winkels. Ze snapchatten gebruiken niche communicatie en niche netwerken. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel reviews destinatiemarketing Facebook reizen Booking.com hotels onderzoek TUI Airbnb Vakantiebeurs Expedia mobiel Google instagram Social Media NHTV KLM technologie TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext