• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#TrendThursday: escapisme: klant ontsnapt door vakantie aan realiteit

3 mei 2012 door Tessa aan de Stegge

Slapen op bijzondere plekken, de Nederlander lust er wel pap van. We liggen liever op één oor in een boomhut in Zweden, dan in comfortabele hotelkamer met Hästens én rainshower zonder boomkevers. De trend “glamping” is ongekend populair: “glamourous camping” in een safaritent in de Dordogne maar ook in Nederland. In een vuurtoren op Texel, een authentieke grotwoning op Kreta of zoals vroeger “kamperen bij de boer” in Twente. Bibberen op een bedje van rendiervellen in een ijshotel, of in een iglo die je die middag samen met de “locals” hebt gebouwd. Slapen in een mijn, hooiberg of WOII voertuig. Het bevalt ons, maar waarom precies?

Escapisme

Escapisme. Vakantie is net als sport, larpen, hobby’s en “sex, drugs & rock ’n roll”, een manier om te ontsnappen uit het dagelijkse bestaan. De werkelijkheid van de restschuld op je hypotheek, een vallend kabinet, smeltende ijskappen, een aflopend arbeidscontract en plofkippen. Een andere omgeving doet de mens goed. Druk met verwondering over de gebruiken van de “locals” en daardoor onbewust uit z’n comfortzone en dagelijkse sores. Overnachten op een bijzondere plek dompelt je verder onder in die ervaring. Zorgen lijken ver weg. Maar slapen op bijzondere plekken willen we niet alleen om te ontsnappen uit de werkelijkheid. Ook de “brag-factor” komt hier in beeld: m.a.w. een sterk verhaal over je vakantie voor vrienden of familie met gespitste oortjes, in de kroeg of op verjaardagen. Vakantie als instrument voor “personal branding”.

Drie ontsnappingsplekken voor wie écht wil ontsnappen én braggen

1. Chileense HuiloHuilo Magic Mountainlodge

Op de Arsenalvulkaan geïnspireerd hotel, alleen toegankelijk via de hangbrug en waterspuwend.

2. Noorse “ designhytte”

In de voetsporen van de boswachter: middenin de natuur.

3. Villa Hamster in Nantes

Waan je in het leven van een hamster. Mijn beste escape met hoge brag-factor was een nachtje slapen tussen de kamelen bij de Nomaden in een woestijn in Jordanië. Wat was die van jou?

 

Gerelateerde Berichten

  • #TrendThursday: Klant is koning. Kind is keizer.

    #TrendThursday: “Kinderen ontwerpen eigen reis bij reisbureau EISVRIJ.” Dit artikel op ElkeDagVakantie.nl riep bij mij het melancholische…

  • #TrendThursday: drie trends in PR waar je niet omheen kunt

    “Wij willen in de krant”. Heldere taal van opdrachtgevers toen ik groen als gras startte…

  • TrendThursday Oranje verliest EK
    #TrendThursday: Nederland pakt z'n biezen na uitschakeling EK

    #TrendThursday: “Inpakken en wegwezen”, “Kansen voor #reisbranche #porned”, “Nederland kan met #vakantie”: een kleine samenvatting…

Categorie: Online PR en branding, Trends Tags: Trendthursday

Over Tessa aan de Stegge

Tessa aan de Stegge is trendwatcher, onderzoeker, innovator en ondernemer in de reisbranche. Ze reist de wereld rond om reistrends te onderzoeken, bedenkt businessmodellen, is spreker, expert in de media en inline communicatiestrateeg. Tessa is oprichter van Purpose Lab dat verantwoorde reisbelevingen ontwikkelt en vermarkt door middel van onderzoek, evenementen, campagnes, workshops en conceptontwikkeling.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Cherry Picker signaleert top 5 vakantietrends voor 2013 - TravelNext schreef:
    4 januari 2013 om 10:13

    […] manier om te ontsnappen uit de dagelijkse realiteit van de crisis. Daar draait het om bij de trend Escape to nature. Want een andere omgeving doet de mens goed: de natuur met al haar rust en reinheid in het […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia mobiel TUI Facebook Booking.com instagram reizen NHTV travel KLM destinatiemarketing Vakantiebeurs Airbnb Google Social Media hotels technologie TripAdvisor reviews onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext