• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Van travel 1.0 naar travel 2.0

12 augustus 2008 door Martin van Kranenburg

Web 2.0 is het modewoord van vandaag. Toets het woord “web 2.0” in op Google en je krijgt 447 miljoen resultaten terug. Wikipedia definieert Web 2.0 als volgt: “Web 2.0 is the business revolution in the computer industry by the move to the internet as platform, and a attempt to understand the rules for succes on that new platform”.

In feite staat 2.0 voor de opkomst van nieuwe toepassingen waarbij het verzamelen, produceren en het delen van informatie centraal staat. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden om websites te verrijken en de gebruikersbeleving te verbeteren. Web 2.0 verandert de manier waarop website ontwikkelaars naar de ontwikkeling van sites zouden moeten kijken. Van statische websites naar een dynamische en interactieve website waarbij interactie en een optimale gebruikersbeleving centraal staan.

1.0 vormt het fundament, 2.0 de verrijking
Voor elke website geldt dat de basis op orde moet zijn. Dit betekent dat de site zo gebouwd moet zijn dat hij optimaal vindbaar is en dat de site zo helder in elkaar steekt dat conversiedoelstellingen worden gehaald. Bezoekers komen naar je site met een bepaald doel en willen dat zo snel als mogelijk met zo min mogelijk inspanning realiseren. Dus eerst de basis op orde en kijk dan hoe je de website kan verrijken met 2.0 tools zoals google maps, een weblog, rss, taggs, social networking, podcasting, wiki, flickr, youtube, user generated content (reviews maar ook tips van experts), rich internet tools en co-creation. Bekijk elke tool op zich en bepaal of het waarde toevoegt voor de bezoeker van je website.

Enkele voorbeelden van Travel 2.0 van eigen bodem
Er zijn op het internet tal van interessante voorbeelden van travel websites die 2.0 tools met succes toepassen. Ook Nederlandse reissites maken gebruik van deze mogelijkheden zoals www.travelta.nl (reviews, tags en vergelijkingsite) www.waarbenjij.nu (reisdagboek), www.reismee.nl (reisdagboek), www.reisdagboek.net (reisdagboek), www.youropi.com (reviews van stedenexperts), www.zoover.nl (accommodatie reviews), www.booking.com (google maps), www.klm.nl (interactive worldmap tool), www.happyhome.nl (weblog), www.d-reizen.nl (Google Earth vliegtickets), www.transavia.com (upload je leukste vakantieminuut), www.klmblueagent.nl (co-creation), www.traveldodo.com (community), www.vayama.com (interactive map), www.inouk.nl (weblog Kuoni) en www.holidot.com (start een eigen blog).

Gerelateerde Berichten

  • Times Online's top 100 travel websites

    Times Magazine heeft een Top 100 gemaakt van de beste Travel websites. In deze Top100…

  • Geslaagd seminar Internet en Uitgeven

    4 juni 2008 was het zover. Het seminar ‘Internet en Uitgeven’ maakte zijn opwachting. LECTRIC…

  • KLM: The travel Diaries

    KLM is weer even in beeld, en altijd als dat zo is.. Dan kijken we…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: Travel 2.0

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Erwin Herbert zegt

    12 augustus 2008 om 14:08

    Travelta.nl zou je (als het aan ons ligt:-) ook aan dit lijstje kunnen toevoegen. Wij proberen de basis (het zoeken naar vakanties) zo optimaal mogelijk te combineren met handige en leuke web 2.0 functies.

  2. Martin van Kranenburg zegt

    12 augustus 2008 om 17:13

    Hi Erwin, ik zal de lijst uitbreiden en Travelta is zeker een goede aanvulling.

  3. Laurens zegt

    14 augustus 2008 om 08:05

    Mooie lijst, leuke ontwikkelingen de laatste tijd (en ik gok ook komende jaar). Goede aanvulling ook 😉

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Expedia reviews mobiel onderzoek Vakantiebeurs TripAdvisor Booking.com Social Media hotels TUI KLM technologie reizen NHTV destinatiemarketing Google Airbnb instagram Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext