We wilden graag weten hoe het in de leisure industrie gesteld is met virtual reality en augmented reality. Deze industrie loopt op dat gebied voor op de reiswereld. Nadat we online zagen dat de wereld gek werd van het bericht dat Six Flags en Samsung op 26 februari samen de ”mixed reality” coaster gaan lanceren die The New Revolution Galactic Attack gaat heten, dachten we dat het tijd was om de allerlaatste innovaties door te nemen. Er wordt namelijk al veel meer geëxperimenteerd binnen pretparken met virtual reality, meer nog dan in travel (daar lijkt de trend van VR vooral nog in China te zitten). We vroegen het Goof Lukken, trendwatcher & go-to expert op het gebied van innovaties op het gebied van leisure & attractieparken binnen de gastvrijheidsindustrie.

Eigen achtbanen en eigen content

In Europa is MACK media begonnen met het additioneel creëren van VR experiences op bestaande achtbanen. VR is de toekomst attractieparken en de eerste concrete testcases komen nu naar voren zegt Goof. ”De eerste toepassingen van wat nu zien, is de toevoeging van een VR experience op een bestaande achtbaan, een kiddy ride achtbaan. Om zo voor een aantal mensen, een andere ervaring te bieden. Mack, bouwt naast VR (vanuit hun mediatak) ook rollercoasters, ze hebben ook Europa-park en dat werkt eigenlijk als een Showroom. Zij innoveren op het gebied van nieuwe achtbanen en testen die in de real life markt. Vanuit hun mediapoot ontwikkelen ze 3D en 4D films, alleen maar eigen content dus.” Twee jaar geleden zijn daar de eerste 2 achtbanen mee uitgerust. Er is zelfs een nieuw begrip voor coasters met een additieve virtuele realiteit: Coastiality.

Additioneel betalen?

Een coaster waarbij je de keuze hebt om een extra experience te krijgen; VR wordt vaak additioneel aangeboden, waar je met een kleine toelage de experience kunt ondergaan. Het probleem daarbij is echter, dat er ergens in het proces, op een moment, tijd wordt verloren. De VR bril moet opgezet worden, de content moet goed geladen zijn en als de ride terugkomt van het ritje, moeten de gears in goede staat weer worden teruggebracht om schoongemaakt of opgeladen te worden. In de operations zit daar een grote uitdaging zegt Goof. Daarom kiezen pretparken er vaak voor om niet de hele achtbaan met VR uit te rusten, de capaciteit is er nog niet op geënt. Bij de achtbaan moet er een werknemer staan die de upselling doet, de pre seating doet moet voorbereiden en dan moet er ook nog eens bij de helft van de trein een VR bril opgezet worden. Natuurlijk snapt ook logischerwijs niet iedere pretparkganger hoe dat moet. ”Praktisch gezien is het nog een hele challenge om dit optimaal te krijgen.”

De content en innovatie

Goede VR content heeft doorgaans hoogwaardige kwalitatieve software nodig om goed te kunnen draaien. Meestal zijn dit stevige pc’s om de beeldkwaliteit optimaal te laten zijn. ”Het probleem zit hem vooralsnog in de innovatie op het gebied van de hardware. Computers en harde schijven zijn niet gebouwd om over de kop te gaan, dus moet de hardware, zoals een VR bril, of een ander augmented reality device dat wel zijn. Weer en wind, daar moet het tegen bestand zijn, net als stevige schokken, airdrops en loopings. Daarom is de extra experience die we bij enkele achtbanen zien, nog niet augmented. Op dit moment is de video (virtual reality) de extra laag die binnen leisure wordt toegevoegd aan de beleving.”

Tijdens de laatste beurs van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) kwamen de volgende aspecten en vraagstukken van VR in bijna elke presentatie naar voren;

  • Het missen van het sociale component
  • De technische kwaliteit van de content
  • De content zelf is belangrijk er dan medium
  • Er moet continu content geboden worden tijdens de customer journey. Dit kan zowel promotioneel als praktisch (uitleg) en op andere momenten in de customer journey.

Op dit moment heeft de Efteling een app ontwikkeld waarbij Albert Heijn klanten Efteling verhalen in augmented reality kunnen beleven. Echter blijft in de Nederlandse pretparken zelf de innovatie nog even uit. Zo liet Toverland weten toch niets te zien in een virtual reality achtbaan en ook de Efteling denkt er zo over.

Walibi durft het daarentegen wel aan en lanceert op 14 april een attractie met virtual reality beleving. Het wordt een spookhuis waarbij bezoekers virtual reality brillen op krijgen.

De tegenhanger of extra aanzet tot innovatie?

  • Samsung heeft een eigen simulator stoel ontwikkeld die redelijk stabiel is en een extra ervaring aan virtual reality kan geven . Het kan voor attractieparken nieuwe capaciteit genereren, maar een snelle doorstroom en ervaring is dan wel belangrijk. Mensen gaan in de stoel zitten en krijgen dan de bril op. Dit zou ook in travelstores gebruikt kunnen worden voor de experience van een jeepsafari in Afrika bijvoorbeeld.
  • De huidige exploitatie van achtbanen is geënt op een hoge capaciteit. Een additionele VR experience gaat altijd ten koste van iets. Er moet meer personeel staan, iemand die de upselling kant moet doen, de VR brillen moet uitreiken, ophalen, opladen en laten reinigen. Ook voor travelstores betekent dat hier rekening mee gehouden moet worden. Wie zorgt ervoor de juiste content op het juiste moment? Wie is er om de klant te helpen bij de experience?
  • De vraag die zowel in leisure als bij travel actueel is, is hoe bedrijven in deze industrie toch iets kunnen verzinnen, waarbij VR een rol speelt en tegen vrij simpele kosten een ervaring geboden kan worden. Je kunt namelijk ook kiezen voor thematisering in pretparken en travelstores.
  • Gecontroleerde belevingen zien we steeds vaker terug. Audiovisuele technieken en virtual reality toepassingen in gecontroleerde (afgesloten) ruimtes die in 1 fase het hele verhaal (al dan niet met virtual reality) kunnen vertellen. De hardware is weggewerkt in de ruimte en er kunnen allerlei additionele technieken aan toegevoegd worden zoals geluiden, geuren, maar ook een zuchtje wind toevoegen of een klein beetje water sproeien. Een zelfde soort toepassing zien we al een tijdje bij The Void, die nu ook een samenwerking hebben met Merlin Entertainments, de grootste exploitant van themaparken zoals Sealife, Legoland en Madame Tussauds.

Moderne belevingstheorie en attractieparken

Wanneer we puur kijken naar belevingstheorie en VR, dan zijn er de vaak de volgende overeenkomstige kenmerken:

  • Storytelling is VR, het verhaal wordt middels VR overgebracht
  • VR is vaak een add-on op een achtbaan of een retailstore(zoals in travel)
  • VR biedt kansen voor gamification
  • Het sociale component in de beleving blijft een uitdaging
  • Net als de capaciteit
  • Een verdere uitwerking van bijvoorbeeld de hololens moet daar een uitkomst voor bieden in de toekomst.

Het sociale aspect binnen VR staat hoog op de agenda. In de echte wereld beleef je een achtbaan ritje niet alleen, net als dat je een vakantie vaak samen met gezelschap ervaart. Het sociale component is lastig. Je wilt zien met wie je dit moment beleeft. In sommige gevallen zijn je medemensen ook zichtbaar in jouw eigen virtuele realiteit door een avatar.

Uiteindelijk is de mix van audivisuele decors, live entertainment, VR en AR de ultieme droom vanuit storytelling perspectief.

Post exposure fase en de rest van de customer journey

In de post exposure fase kennen we al redelijk wat toepassingen van VR. Maar hoe leuk is het om tijdens de experience met een 360 graden camera live de beelden die jij ziet, te delen met thuis. Daarom zou VR over de gehele guest journey (en niet alleen over de promotiemomenten) moeten worden uitgesmeerd, zegt Goof. Welke content is relevant voor wie op welk moment? Zo kan er ook nog nagedacht worden over originele content in de hotel kamer. Een faciliteit waar je bij aankomst op je hotelkamer kunt kijken waar je naartoe moet voor het zwembad, de spa, de zee, enzovoorts. In themaparken worden al tijden foto’s en video’s verkocht van jouw achtbaanrit. Waarom zou dit ook niet met vakantievideo’s kunnen als aandenken aan je reis.

Pop-up time

Wat in de leisure industrie daarnaast op dit moment helemaal hot is, is natuurlijk de rondtrekkende Harry Potter tentoonstelling, inclusief Meet & Greet en een kleine merchandise shop. Het zijn als het ware Traveling Exhibitions en hebben veel weg van een pop-up pretpark. Reisorganisaties kunnen hier van leren! De experience wordt daadwerkelijk naar de mensen toegebracht. En dit is dan nog wel een fictief onderwerp. Kun je nagaan als we dit gaan doen met echte bestemmingen en vakanties.