• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wake up call: 4 metatrends waar we echt niet meer omheen kunnen in de reiswereld

1 juli 2015 door Gastblogger

De emoties lopen hoog als het aankomt op reizen en vakanties. Consumenten zitten uren achter de computer op zoek naar de beste deals, mooiste bestemmingen en grootste avonturen. Een walhalla voor de marketeer zou je zeggen. Maar in de afgelopen maanden/jaren hebben bedrijven als TripAdvisor, TravelBird, Uber en Airbnb laten zien dat de reisbranche het werkveld is waar digital een enorme impact heeft op businessmodellen, maar bovenal op de relatie met de consument.

Dit gastblog is geschreven door Henriëtte Wyers, Lewis PR en verscheen eerder op Marketingfacts.nl.

4 metatrends!

 1. Reputatie economie

Voor zo lang we ons kunnen herinneren, zijn meningen en recensies over restaurants, hotels of bestemmingen van levensbelang voor de omzet van deze ondernemingen. Met de komst van digitale platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram, maar ook TripAdvisor en andere reviewplatformen, is dit onderdeel nog belangrijker geworden.

Mensen met een betrouwbare en sterke mening over travel, groeien in populariteit. De consument is gewend geraakt om keuzes te baseren op de mening van anderen. Dat dit niet alleen maar vrienden en familie zijn, maar ook steeds meer gelijkgestemden die men niet kent, maakt het nog interessanter.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat consumenten meer vertrouwen hebben in de meningen van peers op een site als TripAdvisor, dan vanuit Facebook waar men met name verbonden is met vrienden, familie en collega’s. De reputatie-economie speelt in de komende jaren daardoor naar verwachting een nog grotere rol binnen de reisindustrie.

tripadvisor bron van info

2. Emotie ≠ brochure

Reisaanbieders, mooie hotels of indrukwekkende restaurants hebben natuurlijk altijd hun best gedaan om in brochures of boekwerken de consument te verleiden om voor hun bestemming te kiezen. We kennen allemaal de foto’s met bloedmooie stranden, heerlijke gerechten of het gevoel van vrijheid met beelden van vliegtuigen, backpackers, enzovoorts.

De reden dat we dit soort beelden uit travelmarketing binnen no time in onze gedachten op kunnen lepelen, is omdat het vaak hele herkenbare en dezelfde soort materialen zijn. Dit is nou juist ook de valkuil voor veel organisaties in deze markt als het aankomt op social media. Veel ‘standaard’ fotomateriaal uit de brochures zien we nu voorbij komen op Facebook-pagina’s of Instagram-accounts. Alleen hebben deze brochurebeelden niets met emotie te maken. Kortom, Facebook-posts of Instagram-plaatjes voelen hierdoor nog steeds aan als reclamemateriaal; niet iets waar een consument op zit te wachten of uitgebreid aandacht aan zal besteden.

Reisorganisaties zullen in de komende jaren nog meer op emotie en storytelling gaan richten; deel verhalen en niet de ‘facts and figures‘ over een bestemming. Merken zoals Airbnb, TUI, Turkish Airlines en KLM hebben de eerste stappen gezet.

3.  Storytelling door derden

Het alsmaar groeiende belang van reputaties én de behoefte aan emotie in plaats van standaardfotografie, creëert een derde trend: het verhaal laten vertellen door derden.

Reizen gaat om emotie en ervaren. Met het bereik en de mogelijkheden van verschillende digitale platformen, zijn merken in staat om die ervaringen en emotie rechtstreeks over te brengen aan de consument. Maar emotie is geloofwaardiger als het om een persoon gaat die het avontuur van reizen aangaat, in plaats van een acteur (commerciële video) of medewerker. Steeds meer zoeken merken in de travelindustrie dan ook bloggers, vloggers en andere influencers op om hun verhaal te vertellen. Een nieuwe dimensie aan de ‘traditionele’ persreizen, zijn de ervaringen die (jonge) bloggers op doen in het buitenland.

4. Less is more

De beschikbare data bij marketing- en communicatie-afdelingen binnen travelorganisaties is voor velen als een snoepwinkel. Er is kennis over voorkeuren, wensen, bestemmingen, doorreizen, gezinssamenstellingen, budget, enzovoorts. Alleen al KLM beschikt over een hoop data vanaf het moment dat iemand een ticket heeft geboekt: vluchtschema, tijdsbesteding, voorkeur zitplaats in vliegtuig, enzovoorts.

De uitdaging is om de verleiding te weerstaan om alle data te gebruiken en op alle mogelijke manieren de klant van relevante informatie te voorzien. Relevantie verliest zijn kracht namelijk als je niet het juiste moment of het juiste kanaal kiest om die informatie te delen.

Vanuit de visie voor de introductie van een nieuwe app, bood René Matla (e-development manager mobile) een mooi inzicht. Bij KLM zijn ze op technisch vlak steeds meer aan de slag gegaan met de gedachte dat ‘je backend je frontend is’. Ga ervan uit dat je een slimme achterkant nodig hebt voor een nog slimmere voorkant: booking API, customer API, product shop API, check-in API, offer API. Maar kies in alle gevallen voor de beste manier om deze slimme frontend in te zetten.

Liever bied je op een app bijvoorbeeld minder mogelijkheden, om ervoor te zorgen dat online inchecken en het ontvangen van een boarding pass een kwestie van drie stappen is. Je zou mobiel ook nog andere opties kunnen bieden in de vorm van iBeacon-aanbiedingen op een luchthaven, maar dit is niet de functie waar een consument op zal zitten wachten. Zeker niet aangezien bij een hoop vakantiegangers de stress toeneemt zodra ze een vluchthaven binnen stappen. Een overload aan informatie komt de relevantie dan niet ten goede.

De reisbranche staat met de recente introductie van disruptive businessmodellen en een constant verschuivend digitaal medialandschap, aan de vooravond van ingrijpende veranderingen van hoe er met reizigers gecommuniceerd zal worden.

Credits header afbeelding: Nadya Magazine (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Hoe reizen we verder?

    In een serie van drie rapporten beschrijft ABN AMRO de invloed van verschillende ontwikkelingen op…

  • Storytelling met Facebook Canvas

    Vorige week heeft Facebook een nieuwe advertentiemogelijkheid geïntroduceerd die alleen op mobiele gebruikers is gericht:…

  • Bloggers en de reiswereld op de vakantiebeurs: ROI, experience en samenwerken #vb15

    Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma's op de Vakantiebeurs…

Categorie: Trends Tags: emotie, meta trends, reputatie economie, storytelling, travelmarketing

Over Gastblogger

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com reviews technologie Facebook TripAdvisor Expedia mobiel hotels Social Media Vakantiebeurs KLM onderzoek destinatiemarketing reizen instagram TUI NHTV Airbnb Google travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring