Traveltrendtalk: Digitale transformatie in de reisbranche #etravel16

Startups, nieuwe marketingtrucs, mobiele apps, marktversnippering en de veranderende consument. De reisbranche moet zich aanpassen om de toekomst te gemoed te gaan. Op Emerce #eTravel gingen vier geroutineerden in debat over digitale transformatie. Een echte traveltrendtalk dus!

Lees verder Traveltrendtalk: Digitale transformatie in de reisbranche #etravel16

Artificial Intelligence als ultieme verlenging van de customer journey: ReSnap

TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Thomas Beguin over de start van Resnap, een fotoboektool die gebruik maakt van artificial intelligence, waarmee reisbedrijven de customer journey verlengen. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

Hoe werkt ReSnap precies?

ReSnap heeft een ‘image selection technology’ ontwikkeld die de emotionele waarde van een foto kan bepalen. Emotionele waarde is hierbij niet alleen emoties op gezichten, maar de daadwerkelijk subjectieve beoordeling van een foto. Als toepassing voor deze technologie hebben we een fotoboekplatform ontwikkeld waarmee een gebruiker in 1 minuut een fotoboek kan maken. Als gebruiker hoef je alleen een set foto’s te uploaden en ReSnap kiest automatisch de leukste en plaatst deze ook nog eens automatisch in een mooi vormgegeven fotoboek. Als gebruiker kan je daarna nog aan de slag om je boek verder te personaliseren.

We hebben de software zo ontwikkeld zodat dit als een co-branded platform kan worden aangeboden aan bedrijven in bijvoorbeeld de reissector. Reizen en foto’s zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden en dus werken reisbedrijven met ons samen om hun reizigers onze tool aan te bieden. Tijdens een reis worden veel foto’s gemaakt en het aanbieden van onze tool is een dienst naar hun reizigers. Een mooi voorbeeld hiervan is www.vliegtickets.nl/fotoboek. We werken daarnaast ook met Sunweb samen. Het voordeel voor deze bedrijven is dat zij de customer journey verlengen. Normaal houdt deze op als de reiziger in het vliegtuig terug stapt. Maar met onze tool kunnen ze hun gebruikers na terugkomst op een makkelijke manier hun herinneringen laten vastleggen; online en fysiek. Voor reisbedrijven is het ook erg belangrijk dat het portaal hun merk bevat. Daardoor is het niet alleen een mogelijke inkomstenbron, maar vooral ook een tool om de klanttevredenheid en brand awareness te verhogen.

Hoe is het idee voor ReSnap ontstaan?

Vanuit persoonlijke frustratie. We gingen zelf geregeld op vakantie waarna we graag ook een leuk fotoboek wilde maken. Dit kostte ons echter dagen om te doen en dus dachten we, dit moet makkelijker kunnen. Daarom zijn we 3 jaar geleden gestart met ReSnap. We zien dat de behoefte voor persoonlijke producten vanuit je foto’s steeds groter wordt, maar het aantal producten nog niet erg stijgt. Er worden dagelijks meer dan 700 miljoen foto’s geüpload naar het internet. De verwachting is dat dit aantal explosief blijft stijgen. Tot nu resulteert dit nog niet in een explosieve stijging aan het maken van fotoboeken. De reden is dat het voor consumenten door de stijging van het aantal foto’s alleen maar moeilijker is geworden om foto’s te selecteren voor een product. Daar hebben wij dus een oplossing voor. Om ons platform aan reisaanbieders aan te bieden leek ons een logische keuze. Foto’s worden veelal tijdens een reis gemaakt en door deze samenwerkingen zitten we met de tool heel dicht op het moment van het maken van de foto’s. Hierdoor is de urgentie voor het maken van een fotoboek het grootst. 

Welke visie heeft ReSnap?

Wij geloven dat elke foto naar een menselijke waarde kan worden omgevormd. Het aantal foto’s stijgt exponentieel en de technologische mogelijkheden ook. Op dit moment is er op de markt van persoonlijke fotoproducten echter nog te weinig een link tussen deze twee trends. Met de nieuwste technieken, zoals kunstmatige intelligentie die wij hebben ontwikkeld, kan je mensen helpen om de mooie momenten van foto’s te herbeleven. Onze visie is om juist de subjectieve waarde uit een foto te halen. Tot nu toe zit er 3 jaar ontwikkeling in het systeem en we werken daarvoor ook met verschillende universiteiten samen, zoals de Radboud Universiteit. Op dit moment is de nauwkeurigheid van onze kunstmatige intelligentie ongeveer 65%. Dit is gevalideerd op enkele miljoenen foto’s. Dit betekent dat als een gebruiker normaal gesproken zelf na een paar uur tijd 100 foto’s zou selecteren, wij er 65 hetzelfde kiezen. Dit zal de komende jaren nog stijgen maar is al best hoog. Juist omdat het subjectief is, is een gebruiker zelf ook vaak slechts in staat om 80% dezelfde foto’s te kunnen kiezen als hij dit een aantal maanden later zou herhalen.

Wat zijn de succesfactoren?

Voor de eindgebruiker is dit het gemak waarmee een fotoboek kan worden gemaakt. Het grootste knelpunt van huidige software voor consumenten is dat het selecteren van foto’s teveel tijd kost en het maken van boeken moeilijk is. Dit hebben wij met onze technologie opgelost. Het mooie hierbij is, dat deze technologie jaren ontwikkeling in zich heeft en niet gemakkelijk gekopieerd kan worden. Daarbij is het ook zo dat technologie voor een eindgebruiker niet zoveel zegt, maar in ons geval is de technologie direct gekoppeld en de oplossing voor de eindgebruiker. Voor reispartijen is dit belangrijk omdat als zij iets aanbieden aan de reizigers, dit ook onderscheidend moet zijn. In het verleden hebben verschillende reispartijen samengewerkt met traditionele fotoboekpartijen (namen noemen lijkt me niet nodig, aangezien ons doel niet is om hen aan te vallen). Dit resulteerde niet in een positieve samenwerking om verschillende redenen, waarvan de belangrijkste de volgende zijn:

1. De reispartij kon zijn merk niet kwijt. Dit resulteerde er in dat de samenwerking meer een soort affiliate deal was dan een echte samenwerking. Wij bieden ons portaal juist als co-branded portaal aan dat een reisaanbieder op hun eigen pagina kan integreren.

2. Reisbedrijven zijn juist op zoek naar tools om gebruiksgemak te bieden aan de eindgebruiker, want alleen dan is het een echte service. Hierbij is het voor reispartijen belangrijk dat de online albums ook gedeeld kunnen worden.

Om deze redenen hebben we met ReSnap een mooie samenwerkingsvorm gevonden voor de reissector.

Wat is het businessmodel?

Wij verdienen er aan als boeken worden verkocht. Online boeken zullen altijd gratis blijven. Deze hebben echter wel een waarde. Mensen kunnen hun boeken gratis op slaan in een account en deze vervolgens delen met vrienden of familie. Dit boek geeft namelijk een mooie samenvatting van bijvoorbeeld een reis. Door dit verhaal te delen, komen er weer extra users in het portaal en bij de samenwerking met een reispartij betekent dit dat er meer mensen in aanraking komen met het merk. Bij reispartijen wordt er als samenwerking op een shared revenue basis samengewerkt.

Dus elk boek dat via hun portaal wordt verkocht levert hen een omzet op. Maar wat wij ervaren is dat reispartijen het nog belangrijker vinden om een handige tool aan hun gebruikers aan te bieden, dan de extra omzet. Wat wel erg belangrijk wordt gevonden is dat doordat reizigers het fotoboek maken in het co-branded portal, ze de positieve ervaringen op de foto’s ook koppelen aan het merk van het portaal. Dit merkbewustzijn is juist in de reiswereld erg belangrijk. Het kan namelijk goed zijn dat je ticket boekt bij aanbieder A, jouw hotel bij aanbieder B en ondertussen via aanbieder C activiteiten hebt geboekt. De reisaanbieder die dit portaal achteraf aanbiedt zal nu geassocieerd worden aan de foto’s en daarmee ook aan de positieve herinneringen van de reis.

Bestaan er al soortgelijke concepten? (waarom is dit een ander concept?)

Online fotoboeken zijn er al jaren, maar zo slim en gemakkelijk als onze tool zijn die er simpelweg niet. Op het gebied van onze technologie zijn er bedrijven die veel bezig zijn met kunstmatige intelligentie op het gebied van fotoherkenning. Dit zijn de grote tech-bedrijven zoals Google en Facebook. Het verschil is dat zij bezig zijn met systemen die herkennen wat op foto’s staat, zoals objecten en personen. De gezichtsherkenning van Facebook is de beste van de wereld en wij zullen daarop nooit nauwkeuriger zijn dan zij, alleen al omdat zij een onuitputbare bron van testmateriaal hebben. Wij combineren echter alles wat op een foto staat en gaan een stap verder dan alleen een objectieve analyse van objecten op een foto. Wij kunnen ook herkennen wat er op foto’s staat, maar maken dat vervolgens relevant voor mensen in de vorm van een subjectieve emotionele waarde. Je kan bijvoorbeeld een foto hebben met een groep vrienden in een kroeg. Waarschijnlijk is de fotokwaliteit niet heel goed (door de belichting etc.). Wij herkennen echter dat deze foto wel een emotionele waarde heeft, dus zullen wij zo’n foto selecteren voor een fotoboek. Wij zijn het enige bedrijf dat dergelijke toepassing heeft ontwikkeld voor persoonlijke fotoproducten en dit ook nog eens aan reisbedrijven als co-branded portaal aanbiedt.

Wat willen jullie met ReSnap over een jaar bereikt hebben?

We willen dan onze software op een aantal punten hebben doorontwikkeld en daarmee duidelijk de meest gemakkelijke fotoboeksoftware van Nederland zijn. Daarnaast willen we de samenwerkingen in de reissector hebben uitgebreid van 2 naar 5 a 6 samenwerkingen.

Even dromen, waar staat ReSnap over 5 jaar?

Wereldleider op het gebied van gemakkelijke fotoboeken! In elk land ter wereld is natuurlijk lastig, maar in de Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS is dit een mooie doelstelling. De samenwerking met reispartijen is hierin een essentieel element. We hebben nu niet de grootste marketingbudgetten, maar omdat wij in staat zijn slimme samenwerkingen op te zetten, kunnen wij op die manier een groei pakken.

Op dinsdag 21 juni is Thomas namens ReSnap deelnemer aan het startup debat tijdens Emerce eTravel, waar hij zijn visie zal geven op het ‘innovators dilemma’ voor de reisbranche. Wat zijn nieuwe technologieën om geheel nieuwe markten aan te boren?

Wil je daarbij zijn? Als TravelNext lezer ontvang je met de code ETRA100TRAVNEXT 100 euro korting op de reguliere ticketprijs.

Registreer je dus snel!

Kayak en Google komen naar Emerce eTravel! Jij ook? #adv

Is fast forward gaan in travel de enige weg om te overleven in de huidige economie? En wat is dan precies de essentie van fast forward gaan? Op alle trends en ontwikkelingen inspelen? Je kunt het op 21 juni zelf ondergaan door in contact te treden met o.a. Kayak, Google, Skyscanner en Secret Escapes. Op die dag vindt in Amsterdam Emerce eTravel plaats met sprekers van Corendon, BlaBlaCar, ThuisWinkel, Schiphol en nog een aantal interessante andere partijen. Reden genoeg om erbij te zijn, toch? En als TravelNext-lezer krijg je nog korting ook!

Online travel in Nederland

eTravel is hét event over online travel in Nederland. eTravel presenteert de nieuwste cases van vernieuwende en succesvolle airlines, reisorganisaties, accommodaties en vergelijkers. Vernieuwers, startups en challengers presenteren hun quick wins, gedurfde keuzes en baanbrekende ideeën. De thema’s zijn divers maar zorgen voor speficieke insights.

Ontdek hoe toonaangevende reisorganisaties en vernieuwers hun online marketing op dit moment op een vernieuwende manier inrichten. Centraal staat een geautomatiseerde en internet-driven toekomst. Hoe speel je hier als professional op in? eTravel haalt de beste nationale- en internationale cases naar Amsterdam!

De cases: what’s happening?

Technische en digitale innovatie is bijna niet meer bij te houden. Data, API’s en mobiliteit zijn de belangrijkste ingrediënten voor onze relatief nieuwe online business modellen. Mike Ferguson van Skyscanner vertelt welke start-ups hem opvallen en hoe hij denkt dat de grote namen in travel samen kunnen werken met jonge ondernemers. Zijn start-ups en partnerschappen het antwoord? En hoe kunnen wij onze krachten bundelen om een winnende propositie voor de toekomst te ontwerpen?

Samen reizen werd in razend tempo populair voor lange afstanden, nu BlaBlaCar ook is opgenomen in verschillende OTA’s wordt de optie steeds vaker overwogen voor reizen binnen een afstand van 350 km. Wat doet snelle online groei van dit soort initiatieven met de reisconsument? Kan deze nieuwe manier van samen reizen en ontmoeten de reismarkt veranderen? Shana Smeets vertelt vol passie over de exponentiële groei van deze start-up.

Rianne van der Loo (Google) geeft een kijkje in het continu veranderende gedrag van de consument. Zij legt uit waar de reiziger anno nu naar op zoek is, hoe Google daarop inspeelt en welke innovaties er vandaag de dag toe doen. In haar sessie besteedt zij niet alleen aandacht aan de innovaties van morgen, maar geeft zij ook helder advies: hoe moeten reisorganisaties de consument benaderen en welke tools heb je daarvoor nodig?

Jesse Woods werkt momenteel aan de planning en uitvoering Kayak’s internationale SEO-strategie. Hoe gaat hij om met 46 domeinen in 4 verticals in 38 markten?  En hoe maakt internal linking onderdeel uit van zijn winning SEO-strategie? Jesse geeft tips, biedt best practices en deelt zijn SEO ervaringen binnen de reisbranche.

En nog veel meer…

Voor wie

eTravel is hét netwerkevent voor de online travel branche! Meer dan 300 professionals van webportals, touroperators, affiliates, reisbureaus, vergelijkers, hotels, verkeersbureaus, review-sites, airlines en rentals komen samen. Onder hen bevinden zich de beslissers en influencers van de grootste en meest toonaangevende partijen uit de branche. Naar eTravel komen onder andere e-business managers, marketing managers, communicatiemanagers, brandmanagers, e-commerce managers, database managers.

Early bird en lezerskorting

Voor Emerce leden geldt een gereduceerd tarief van 295 euro.

Ben je geen lid, maar wil je wel voor 295 euro naar Emerce eTravel? Dan krijg je als lezer van TravelNext bij de registratie ook 100 euro korting op de reguliere prijs als je gebruikmaakt van de aanbiedingscode ETRA100TRAVNEXT.

Registreer je dus snel!