• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Traveler of hosteller? Zo staat het ervoor met hostels wereldwijd

10 augustus 2016 door Hannah Ellens

Hostels staan bekend als accommodaties met onopgeruimde gedeelde kamers waar backpackers luidruchtig tot diep in de nacht bier drinken. Of als een gezellige plek waar de low-budget reiziger zich snel thuis voelt. Wie slapen er eigenlijk in hostels? En wat valt er nog te winnen?

Phocuswright deed onderzoek onder eigenaren en managementleden van hostels en verschillende reizigers (hostel en non-hostel) en deelde dat in een webinar.

Hostels geografisch verdeeld

Laten we eerst eens kijken naar de geografische verdeling van hostels. In Noord-Azië zijn naar verhouding veruit de meeste hostels (24%), waar dat in de VS, Australië en het Midden Oosten (plus Afrika) maar 4% is. Ja, ook in Australië is de dekkingsgraad laag. West-Europa en Oost-Europa liggen met 19% op een mooie gedeelde tweede plek, op de voet gevolgd door Latijns-Amerika met 18%. Blijft Zuidoost-Azië nog over met 9%.

Online boekingen vs. op de bonnefooi

Waar hostels ooit in het leven zijn geroepen om onderdak te bieden aan reizigers die onderweg dringend aan slaapplek nodig hadden, worden ze nu steeds meer online geboekt. Van de millenials die een hostel boeken, doet meer dan de helft dat via een computer. Nog een kwart gebruikt de telefoon of tablet en een heel klein gedeelte loopt gewoon ergens naar binnen. Hostels zijn dus geen uitvalsbasis meer waar je op de bonnefooi naar zoekt: hostellers zijn ware planners die vooraf online boeken.

Hostel-travelers reizen graag en vaak

Reizigers die een nacht boeken in een hostel zijn, wellicht volgens het stereotype, overwegend jonge mensen die op een klein budget reizen. Opvallend is vooral dat hostellers reizen serieus nemen. Ze doen het graag en vaak. Aanzienlijk vaker dan de traveler, die bijna de helft van het aantal trips onderneemt. In Duitsland en Engeland onderneemt zo’n 45%-50% vier of meer trips per jaar. In China en de VS is dat ruim 60%.

hostels-boeken

On a budget

Opvallend in het onderzoek van Phocuswright is dat de gemiddelde hosteller overal ter wereld méér besteedt aan trips in hun vrije tijd dan de reguliere reiziger. Het gemiddelde ligt bij de hostel-bezoeker rond de $4000 voor alle trips en bij de gewone reiziger rond de $3000 voor alle trips. Gezien de hostellers wel vaker op reis gaan, besteden ze relatief gezien per reis minder. Dus ze reizen low budget, maar zijn niet zozeer gebonden aan een beperkt budget in het algemeen.

Drijfveren van hostellers en travellers

Reizigers, travellers gaan vaak voor een picture perfect droomreis. De hosteller daarentegen zoekt veel meer naar een rauwe beleving: het ontdekken van nieuwe plekken en onbekende dingen ervaren. Ze kiezen hostels om drie redenen:

1. Lekker goedkoop voor prima kwaliteit
2. Locaties van hostels zijn vaak centraal
3. Er zit een sociaal aspect aan hostels

Reizigers die liever niet in een hostel zitten, beleven het sociale aspect vaak meer als overlast en maken zich zorgen om de veiligheid. Daarnaast is het delen van bijvoorbeeld de badkamer een obstakel en vinden ze (gedeelde) kamers slecht opgeruimd.

Zo haal je potentiële hostellers binnen

Het lijkt erop dat de trouwe hosteller qua profiel niet veel is veranderd in de afgelopen jaren. Los van de wijze van boeken zijn dit reizigers die duidelijke keuzes maken en vaak praktisch denken. De hoeveelheid van reizen is belangrijker dan de accommodatie.

De gewone reiziger zou echter ook prima in een hostel kunnen zitten, maar wordt vaak tegengehouden door het beeld dat is ontstaan van een hostel als accommodatie. Terwijl dat niet meer is dan een kwestie van perceptie. CEO’s en management medewerkers leggen aan de hand van 4 thema’s uit hoe zij de potentiële hosteller over die denkbeeldige drempel wil trekken.

1. De hostel held. Mensen die verblijven in een hostel zijn overduidelijk avonturiers die alles halen uit de tijd die ze op een bestemming hebben. Een aantrekkelijk profiel waarmee je ook de reguliere vakantieganger uit kunt dagen.
2. Misvattingen opklaren. Het beeld van een hostel is vaak veel dramatischer dan in de realiteit, zeker bij de twijfelaar. Vieze, rommelige kamers zijn in feite gewoon net ingerichte slaapzalen. Maak dat zichtbaar en zorg dat men die kant van hostels ook gaat delen.
3. Gewoon goede accommodatie. Een hostel is misschien iets meer basic dan een hotel (al kun je dat bij de hostels van tegenwoordig ook nog betwisten), het is in feite gewoon goede accommodatie. Zeker voor stedentrips heb je niet veel meer nodig dan een bed en een douche. En dat is nog betaalbaar ook.
4. Geen 12-persoons dorms. Tegenwoordig zijn hostels veel meer ingericht op de reiziger die niet met 11 anderen op een kamer wil zitten. De dorms zijn kleiner, vier- en zespersoonskamers zijn gebruikelijk, en er zijn tweepersoonskamers met eigen badkamer. Genoeg privacy dus, en echt niet zo heel anders dan hotels.

Albareda Youth Hostel, Barcelona
Albareda Youth Hostel, Barcelona

Conclusie

Hostels wereldwijd zijn allang niet meer de rommelige, vieze slaapzalen van vroeger. Het zijn serieuze accommodaties die steeds meer gewaardeerd worden onder de reisliefhebber die low-budget reist. Ook andere reizigers, die nu vaak goedkope hotels of bed & breakfasts boeken, zijn een potentiële doelgroep voor hostels. Om deze groep te bereiken, moeten hostels zich profileren zoals ook andere accommodaties dat doen: visueel maken wat de staat is van de ruimtes, zorgen dat je op reisblogs terecht komt en dat je online goed vindbaar bent.

Gerelateerde Berichten

  • KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

    ''Senioren van nu'' kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar…

  • TBU Rotterdam: Budget travel, wat is dat precies?

    Tijdens de TBU Rotterdam was er een inspirerende, interactieve sessie over budgettravel voor travelbloggers die…

  • Het nieuwe tijdperk van de millennial reizigers #etravel15

    Wat verstaan we onder de millennial reiziger? Hoe bereik je deze doelgroep en hoe bind…

Categorie: TravelNieuws Tags: dorm room, hostel, hostel reiziger, low budget reizen

Over Hannah Ellens

Hannah Ellens werkte in de opstartfase bij travel tech company Tiqets als PR en communicatiemanager. Inmiddels is ze fulltime freelance tekstschrijver en projectmanager en volgt ze ontwikkelingen in de travel branche nog op de voet. Zelf reist ze graag en veel. Die passie, gecombineerd met een liefde voor schrijven en constante nieuwsgierigheid naar (online) marketing en communicatie gooit ze voor TravelNext op één hoop.

Lees Interacties

Reacties

  1. Vliegtuig volgen zegt

    18 januari 2017 om 20:48

    Op de bonnefooi is haast nooit een probleem. Of je moet de beste & goedkoopste plek in een grote stad willen hebben, maar anders geen probleem hoor 🙂

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel instagram Airbnb reizen destinatiemarketing reviews TripAdvisor Google KLM hotels travel Facebook Expedia Vakantiebeurs Social Media technologie NHTV Booking.com onderzoek TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext