Hostels staan bekend als accommodaties met onopgeruimde gedeelde kamers waar backpackers luidruchtig tot diep in de nacht bier drinken. Of als een gezellige plek waar de low-budget reiziger zich snel thuis voelt. Wie slapen er eigenlijk in hostels? En wat valt er nog te winnen?

Phocuswright deed onderzoek onder eigenaren en managementleden van hostels en verschillende reizigers (hostel en non-hostel) en deelde dat in een webinar.

Hostels geografisch verdeeld

Laten we eerst eens kijken naar de geografische verdeling van hostels. In Noord-Azië zijn naar verhouding veruit de meeste hostels (24%), waar dat in de VS, Australië en het Midden Oosten (plus Afrika) maar 4% is. Ja, ook in Australië is de dekkingsgraad laag. West-Europa en Oost-Europa liggen met 19% op een mooie gedeelde tweede plek, op de voet gevolgd door Latijns-Amerika met 18%. Blijft Zuidoost-Azië nog over met 9%.

Online boekingen vs. op de bonnefooi

Waar hostels ooit in het leven zijn geroepen om onderdak te bieden aan reizigers die onderweg dringend aan slaapplek nodig hadden, worden ze nu steeds meer online geboekt. Van de millenials die een hostel boeken, doet meer dan de helft dat via een computer. Nog een kwart gebruikt de telefoon of tablet en een heel klein gedeelte loopt gewoon ergens naar binnen. Hostels zijn dus geen uitvalsbasis meer waar je op de bonnefooi naar zoekt: hostellers zijn ware planners die vooraf online boeken.

Hostel-travelers reizen graag en vaak

Reizigers die een nacht boeken in een hostel zijn, wellicht volgens het stereotype, overwegend jonge mensen die op een klein budget reizen. Opvallend is vooral dat hostellers reizen serieus nemen. Ze doen het graag en vaak. Aanzienlijk vaker dan de traveler, die bijna de helft van het aantal trips onderneemt. In Duitsland en Engeland onderneemt zo’n 45%-50% vier of meer trips per jaar. In China en de VS is dat ruim 60%.

hostels-boeken

On a budget

Opvallend in het onderzoek van Phocuswright is dat de gemiddelde hosteller overal ter wereld méér besteedt aan trips in hun vrije tijd dan de reguliere reiziger. Het gemiddelde ligt bij de hostel-bezoeker rond de $4000 voor alle trips en bij de gewone reiziger rond de $3000 voor alle trips. Gezien de hostellers wel vaker op reis gaan, besteden ze relatief gezien per reis minder. Dus ze reizen low budget, maar zijn niet zozeer gebonden aan een beperkt budget in het algemeen.

Drijfveren van hostellers en travellers

Reizigers, travellers gaan vaak voor een picture perfect droomreis. De hosteller daarentegen zoekt veel meer naar een rauwe beleving: het ontdekken van nieuwe plekken en onbekende dingen ervaren. Ze kiezen hostels om drie redenen:

1. Lekker goedkoop voor prima kwaliteit
2. Locaties van hostels zijn vaak centraal
3. Er zit een sociaal aspect aan hostels

Reizigers die liever niet in een hostel zitten, beleven het sociale aspect vaak meer als overlast en maken zich zorgen om de veiligheid. Daarnaast is het delen van bijvoorbeeld de badkamer een obstakel en vinden ze (gedeelde) kamers slecht opgeruimd.

Zo haal je potentiële hostellers binnen

Het lijkt erop dat de trouwe hosteller qua profiel niet veel is veranderd in de afgelopen jaren. Los van de wijze van boeken zijn dit reizigers die duidelijke keuzes maken en vaak praktisch denken. De hoeveelheid van reizen is belangrijker dan de accommodatie.

De gewone reiziger zou echter ook prima in een hostel kunnen zitten, maar wordt vaak tegengehouden door het beeld dat is ontstaan van een hostel als accommodatie. Terwijl dat niet meer is dan een kwestie van perceptie. CEO’s en management medewerkers leggen aan de hand van 4 thema’s uit hoe zij de potentiële hosteller over die denkbeeldige drempel wil trekken.

1. De hostel held. Mensen die verblijven in een hostel zijn overduidelijk avonturiers die alles halen uit de tijd die ze op een bestemming hebben. Een aantrekkelijk profiel waarmee je ook de reguliere vakantieganger uit kunt dagen.
2. Misvattingen opklaren. Het beeld van een hostel is vaak veel dramatischer dan in de realiteit, zeker bij de twijfelaar. Vieze, rommelige kamers zijn in feite gewoon net ingerichte slaapzalen. Maak dat zichtbaar en zorg dat men die kant van hostels ook gaat delen.
3. Gewoon goede accommodatie. Een hostel is misschien iets meer basic dan een hotel (al kun je dat bij de hostels van tegenwoordig ook nog betwisten), het is in feite gewoon goede accommodatie. Zeker voor stedentrips heb je niet veel meer nodig dan een bed en een douche. En dat is nog betaalbaar ook.
4. Geen 12-persoons dorms. Tegenwoordig zijn hostels veel meer ingericht op de reiziger die niet met 11 anderen op een kamer wil zitten. De dorms zijn kleiner, vier- en zespersoonskamers zijn gebruikelijk, en er zijn tweepersoonskamers met eigen badkamer. Genoeg privacy dus, en echt niet zo heel anders dan hotels.

Albareda Youth Hostel, Barcelona
Albareda Youth Hostel, Barcelona

Conclusie

Hostels wereldwijd zijn allang niet meer de rommelige, vieze slaapzalen van vroeger. Het zijn serieuze accommodaties die steeds meer gewaardeerd worden onder de reisliefhebber die low-budget reist. Ook andere reizigers, die nu vaak goedkope hotels of bed & breakfasts boeken, zijn een potentiële doelgroep voor hostels. Om deze groep te bereiken, moeten hostels zich profileren zoals ook andere accommodaties dat doen: visueel maken wat de staat is van de ruimtes, zorgen dat je op reisblogs terecht komt en dat je online goed vindbaar bent.