• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Adjiedj Bakas: Outsiders veranderen iedere branche, óók de reisbranche

8 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Sinds een aantal jaar organiseren NHTV en Reiswerk samen een masterclass op de vakdag van de Vakantiebeurs. Dit jaar is Adjiedj Bakas uitgenodigd om de reisbranche eens flink wakker te schudden over wat er in de wereld en de reisbranche staat te gebeuren. Ook vandaag werd deze masterclass weer druk bezocht en ik was er bij. Hieronder geef ik de belangrijkste punten uit de presentatie van Bakas.

Adjiedj Bakas is het met ongeveer 50% van wat er in het ‘Trendrapport Toerisme, Recreatie en Vrije Tijd’ van NRIT en NHTV staat eens. Punten waarop Bakas het oneens is met het rapport zijn co2, energie, het feit dat ouderen steeds meer geld te besteden hebben en dat social media hot is. Voorspellingen komen lang niet altijd uit en Adjiedj heeft daar een pijnlijk voorbeeld van: Lonely Planet zou voorspeld hebben dat Syrië hét vakantieland van 2012 zou worden.

Gastvrijheid in Nederland overschat

We hebben in Nederland nog veel te leren als het gaat om gastvrijheid. Twee eenpersoonsbedden tegen elkaar aan schuiven maakt nog geen tweepersoonsbed. Bij de balie van het hotel opnieuw je creditcard gegevens en paspoort laten zien, terwijl je die gegevens bij het boeken al hebt doorgegeven, is volgens Bakas niet klantvriendelijk. We zullen meer en meer zien dat Chinese en Russische toeristen naar Europa komen om te shoppen. Dit is te danken aan het feit dat de prijs van luxeproducten hier gemiddeld zo’n 30% lager ligt. De Bijenkorf in Amsterdam roept zelfs al in het Chinees en in het Russisch berichten om.

Minder reizen naar Islamitische landen

Op het gebied van uitgaand toerisme voorspelt Bakas dat we over het algemeen minder op vakantie naar Islamitische landen zullen gaan, vanwege de onrust die in die landen heerst.

Meer instellen op flexibiliteit

In de reisbranche moeten we ons flexibeler in gaan stellen. Vandaag bericht NBTC-NIPO dat Nederlanders in 2013 minder op vakantie gaan. Bakas stelt dat dit niet waar is, maar dat we slechts later boeken. We beginnen het nieuwe jaar goed met sparen maar gedurende het jaar gaan we steeds meer uitgeven. Zodra het weer in juli en augustus tegenvalt (en dat zal het ongetwijfeld doen volgens Bakas) gaan we weer massaal last-minute boeken. De consument is echter wel steeds kritischer en denkt goed na over iedere euro die uitgegeven wordt.

Vier trends

Er zijn volgens Adjiedj Bakas vier algemene trends te herkennen. Niet specifiek voor de reisbranche, maar zichtbaar in alle branches.

1. Van schildpadkapitalisme via erectiekapitalisme naar biokapitalisme

Tot ongeveer 1492 leefden we in een schildpadkapitalisme. Er was een kleine elite, de bevolking groeide langzaam en er werd maar weinig gereisd.

Het erectiekapitalisme waarin we ons nu bevinden dankt de naam aan de snelle groei in een relatief korte tijd. We hebben veel grote bedrijven, een grote middenklasse, we reizen veel en de wereldbevolking groeit. Het erectiekapitalisme loopt inmiddels op zijn eind en we staan voor een transitie naar het biokapitalisme.

In het biokapitalisme is duurzaamheid geen hype meer, maar wordt het normaal. In Duitsland krimpt de bevolking en zal het economisch gezien minder voor de wind gaan. In Nederland, dat als economische provincie van Duitsland dient, merken we dat ook.

Het is belangrijk in te spelen op exclusiviteit. Exclusiviteit zal een steeds belangrijkere drijfveer worden, vooral in de opkomende economieën. Marketeers zullen zich dus moeten gaan richten op niches, exclusiviteit, authenticiteit en beleving. Investeren in dienstverlening is hiervoor een vereiste. Goede voorbeelden hiervan zijn zorghotels en hotels waar je je ogen kunt laten laseren of liposuctie kunt laten toepassen. De branchevervaging zal zich verder doorzetten en buitenstaanders, die beter “out of the box” denken, zullen bijzondere veranderingen teweeg brengen in de branche.

2. Outsiders veranderen iedere branche

Outsiders veranderen iedere branche. De reisbranche is daar geen uitzondering op. We kennen de voorbeelden van Ikea dat hotels gaat bouwen en initiatieven als couchsurfing en AirBnB. “De hele gastvrijheidsindustrie wordt veranderd door buitenstaanders”, aldus Bakas. Er zijn voorbeelden van caravans die je gedurende het jaar op het dak van je huis neer kunt zetten als extra slaapkamer. Is het vakantietijd? Dan haal je de caravan van het dak af en koppel je hem aan je auto. Dit concept is niet bedacht door een caravan maker, maar door een architect.

En wat te denken van reizen per capsule, als ware het buizenpost. Van New York naar Los Angeles in 45 minuten. Of een vliegtuig met dermate krachtige motoren dat het door de dampkring heen gaat, en daar vervolgens relatief snel en energiezuinig blijven zweven tot ze boven de plaats van bestemming weer gaan dalen. Dit vliegtuig wordt niet door Boeing of Airbus ontwikkeld, maar door NASA. Of deze specifieke voorbeelden de branche zullen veranderen moet nog blijken, maar het zou zomaar kunnen.

3. Marketing in relatie tot demografische revoluties met gebruikmaking van big data

We kennen de infographics over hoe consumenten hun tijd op internet besteden. Al die data kan geanalyseerd worden. De hotelindustrie en reisbranche moeten meer doen met data-mining en sporenonderzoek in big data op internet. Combineer je dit met demografische gegevens dan kan er zelfs op lokaal niveau ingespeeld worden op wat er speelt onder de mensen. Klagen veel mensen op internet over de sleur in hun leven en zie je dat het de komende maand veel gaat regenen in Nederland? Dankzij big data kun je de (tijdelijke) vergrote vraag naar last-minute vakanties zien aankomen en hierop voorbereid zijn.

Bakas nuanceert dit wel. Sociale media en reviewsites worden misbruikt (zowel door de gast als door de branche).

Gebruik sociale media, doe er iets mee maar hou er wel rekening mee dat er veel fake is

4. De achterkant van de vooruitgang in de economie van het geluk

De mensheid doet het goed. De komende eeuw kan een nieuwe gouden eeuw worden. We bevinden ons als het ware aan de achterkant van de vooruitgang. Het komt allemaal wel goed op het gebied van energie, water en grondstoffen. De menselijke creativiteit ontwikkelt zich alleen maar verder en zorgt voor creatieve oplossingen voor wereldwijde problemen. De toekomst is niet voor bange mensen. Business modellen veranderen. Je moet gaan samenwerken met partijen waarmee je nog nooit hebt samengewerkt. Kortom: De toekomst is voor mensen met lef.

Als je aarzelt groeit je angst, als je waagt groeit je moed.

Gerelateerde Berichten

  • E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community

    Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van…

  • Social media en de reisbranche

    Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als…

  • Reiswerk en NHTV Masterclass
    Steven van Belleghem: Elke sector zal veranderen, elk bedrijf zal MOETEN veranderen

    Frank Oostdam introduceert de jaarlijkse masterclass van NHTV en Reiswerk met een pleidooi voor de ontwikkelingen…

Categorie: E-commerce Tags: Adjiedj Bakas, masterclass, NHTV, Reiswerk, Vakantiebeurs

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. LaurensT zegt

    8 januari 2013 om 21:06

    Helaas gemist, maar bedankt voor de samenvatting

  2. Steven zegt

    9 januari 2013 om 12:13

    Klinkt als een inspirerende sessie. Heeft iemand een link van dat camping-huis? Moet het natuurlijk even met eigen ogen zien…

    • Jaap Hoogesteger zegt

      9 januari 2013 om 19:39

      Beste Steven,

      Ik heb zelf helaas nog geen link kunnen vinden. Ik heb Adjiedj Bakas inmiddels via Twitter gevraagd naar meer informatie en zodra ik dat heb dan laat ik dat uiteraard weten!

      Groet,
      Jaap

      • Shannon Chap zegt

        10 januari 2013 om 13:32

        Leuke blog, dank voor het plaatsen 🙂

  3. Lars Sang Mo Boom zegt

    10 januari 2013 om 20:34

    1. Gastvrijheid wordt zeker overschat, en onderschat door de ondernemers. Snap je? het kost echt niets meer om vriendelijk en behulpzaam te zijn. Gasten die zich gewaardeerd voelen besteden meer. Hoe moeilijk is het? Ik denk dat 90% van de restaurants dit niet snappen, en in hotels en bungalowparken is het niet veel beter.
    2. Out of the Box is altijd goed. Dus jou de outsiders veranderen de markt. Denk alleen al aan de tech partijen die niets met de traditionele reisbranche te doen hadden. Maar die gewoon een prachtige technisch product hadden en hier succesvol mee werden (Emesa, Airbnb). De reisbranche is stoffig en bedrijven die worden gerund door mensen die niet inzien dat tech leading wordt/is gaan het gewoon niet redden.

    • Jaap Hoogesteger zegt

      11 januari 2013 om 10:52

      Helemaal mee eens, Lars. Grappig dat twee op het eerste gezicht tegengestelde bewegingen (het persoonlijke contact van gastvrijheid versus het indirecte contact middels techniek) spelen binnen de branche. Bij Audi weten ze het al jaren (‘Vorsprung durch Technik’) en ook voor Grolsch (“Vakmanschap is Meesterschap”) is het niets nieuws. Combineer die twee en je krijgt “Voorsprong door Vakmanschap” en “Techniek is Meesterschap”. Nu nog een manier om die twee te combineren…

Trackbacks

  1. De sleutel tot succes voor het ‘Vakantiejaar 2013’ - TravelNext schreef:
    9 januari 2013 om 15:31

    […] en minder vaak op vakantie gaat”. Of dit werkelijk het geval zal zijn betwijfelt de heer Bakas, maar dat het voor veel bedrijven weer een spannend jaar zal worden is duidelijk. Om een betere […]

  2. Big data, hoe kom ik er van af? - TravelNext schreef:
    9 april 2013 om 08:12

    […] Adjiedj Bakas zei er op de vakdag al het volgende over: ‘De hotelindustrie en reisbranche moeten meer doen met data-mining en sporenonderzoek in big data op internet’. Maar wat is ‘big data’ nu eigenlijk? Marketingfacts vroeg het online marketing panel onlangs om het begrip big data uit te leggen. Een van de antwoorden op Marketingfacts was “Chocola maken van data uit vele verschillende on- en offline bronnen. Dus niet alleen het ontsluiten, bij elkaar brengen en visualiseren van, maar vooral de laatste slag naar het distilleren van zinvolle insights uit al die data”. […]

  3. Ga op de Vakdag naar de masterclass met Steven van Belleghem - TravelNext schreef:
    6 december 2013 om 07:44

    […] ook dit jaar weer hun jaarlijkse masterclass als start van de Vakdag van de Vakantiebeurs. Vorig jaar hebben we van Adjiedj Bakas gehoord hoe outsiders alle branches veranderen, en ook onze branche is […]

  4. De top 10 blogs van 2013 op TravelNext - TravelNext schreef:
    10 november 2015 om 13:08

    […] Adjiedj Bakas is het met ongeveer 50% van wat er in het ‘Trendrapport Toerisme, Recreatie en Vrije Tijd’ van NRIT en NHTV staat eens. Punten waarop Bakas het oneens is met het rapport zijn co2, energie, het feit dat ouderen steeds meer geld te besteden hebben en dat social media hot is. Lees meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels Expedia Google TUI KLM Airbnb reviews NHTV Vakantiebeurs reizen technologie mobiel Facebook instagram Social Media travel destinatiemarketing TripAdvisor onderzoek Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext