AirBnb: lokaal logeren
Al een tijdje kijkt de hotel industrie huiverig naar het opkomende AirBnb. De website biedt wereldwijd onderdak, van slaapkamer tot compleet appartement, opvallende gebouwen (kastelen, treehouses, eilanden en zelfs heel Liechtenstein), door te huren van lokale aanbieders. Aanbieder zijn kan iedereen met een ‘spare room’. Ga je zelf op reis of heb je een slaapkamer over? Verhuren via AirBnb kan dan aan leuk zakcentje opleveren. AirBnb, gestart in 2008 wordt steeds populairder. Waarom? Omdat je niet in een hotel district terecht komt, tussen de tourist traps en overpriced restaurants. Je komt terecht op plekken waar normaal alleen de ‘locals’ komen. AirBnb biedt daarmee niet alleen een fijne, vaak beter betaalbare overnachting, maar een lokale ervaring. En met beschikbaarheid in bijna 20.000 steden in 192 landen, zijn ze hard op weg naar ‘world domination’. Op de tweede dag van LeWeb’11 gaat Brian Chesky van AirBnb in op het succes van zijn ‘marktplaats voor unieke plekken’.

Waarom AirBnb
De populairste bestemming van AirBnb is Parijs, de Franse hoofdstad trekt de meeste internationale bezoekers. Omdat de stad is verdeeld in zoveel verschillende gebieden, is het zoeken van een hotel vaak lastig. Toeristen willen niet meer het toeristische Parijs zien, maar de stad ervaren zoals de locals dat doen. De keuze gaat steeds minder om service en comfort, maar de gehele beleving. AirBnb is een soort marktplaats voor unieke plekken, die garant staan voor een unieke ervaring. Ook onder de LeWeb’11 bezoekers hebben veel bezoekers een plek via AirBnb geregeld. Naast de prijs factor, AirBnb prijzen zijn vaak veel gunstiger dan de hotel rates, wordt ook hier genoemd dat ook tijdens een zakelijk bezoek het wel fijn is als je wat mee krijgt van de stad waar je verblijft. Dat kan volgens velen beter met een lokaal verblijf dan in een hotel.

Tourist 2.0 – hotel industrie blijft achter
Hoewel ik zelf veel in hotels verblijf, meestal vanwege het comfort (in New York ook vanwege de bedbugs, die je bij iemand thuis sneller aantreft dan in een hotel), snap ik de overweging om lokaal te verblijven. Stap een hotel in en kijk bijvoorbeeld eens bij de receptie. Folders van toeristische attracties, dure stadswandelingen en restaurants waar geen lokale inwoner binnen zou stappen. Steeds meer toeristen voelen zich daardoor misleidt. De tijd van de gebaande wegen bewandelen is geweest. Ga je naar Parijs, dan wil je je bezoek ervaren zoals een Parisienne dat zou doen. Ga je naar Berlijn, dan wil je niet aan de Kudamm zitten, maar in het ruigere Kreuzberg. Want daar ervaar je het leven zoals de Berlijners dat zelf doen. Bij mijn eigen reizen merk ik wel dat ik altijd zoek naar een onderscheidend hotel, zoals het Mama Shelter, het Nhow hotel, citizenM of 101 Hotels. Ketens probeer ik te vermijden en oubolliger dan het Hilton kan ik me niet voorstellen.

Onzekerheid voor een ervaring
Er is een verschuiving zichtbaar van het boeken van tickets, zoeken naar een hotel en activiteiten op zoeken, naar een plek uitzoeken en daarom heen de rest van je trip te bedenken. Is die mooie studio in Montmartre beschikbaar? Nadat de locatie is geboekt, wordt pas gekeken hoe je heen gaat. Ook kiezen mensen dus liever voor ‘onzekerheid’, dan voor de zekerheid van een hotel. Want AirBnb heeft ook z’n nadelen. Hoe weet je dat de foto’s kloppen, de mensen bij wie je slaapt echt zijn en dat het appartement ook de faciliteiten heeft die er gelist staan? Er is geen overkoepelende controle, alleen je sociale netwerk waar je nog op terug kunt vallen. Reviews van bekenden die ergens hebben verbleven, of een host kennen en aanbevelen. AirBnb is gefocused op snelle en transparante communicatie tussen host en reiziger en zijn er 200.000 fotografen actief, om alle accomodaties in hoge resolutie vast te leggen, zodat er een goede indruk van de plek gekregen kan worden. Als je een beetje regelmatig reist, heb je ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat dat hotel er veel groter en mooier uit zag op de foto’s dan in het echt. Dat probeert AirBnb te voorkomen. Maar verdere garanties bieden ze niet, de details laten ze volledig over aan de host en de reiziger. Naar aanleiding van een incident afgelopen zomer, werden Chesky en zijn crew wakker geschud. Een aantal gasten had een locatie compleet uitgewoond en de host zat met de schade. Sindsdien is er een 24/7 bereikbare klantenservice, $50.000 vergoeding bij schade en andere kleine maatregelen. Hoewel mensen even ongerust waren, werd er een week later weer net zoveel geboekt als voor het incident.

Hotels, wakker worden!
Hotels zijn er in allerlei vormen, soorten en maten. Alle hotels die zich al bezighouden met social media, travel 2.0 en zich weten te onderscheiden hoeven zich niet druk te maken. Ik maak me meer zorgen om de klassieke hotels, vooral de 3-sterren hotels die vaak werden bezocht voor een weekendje weg. Hoe gaan jullie de ‘strijd’ met AirBnb aan? Ze zijn er niet op uit om de hotel industrie kapot te maken, maar door de populariteit is wel duidelijk geworden dat de behoeften van reizigers veranderen. Spring daar op in! Bind lokale mensen aan je, die een tour in de wijk kunnen geven, met niet de toeristische trekpleisters, maar het echte gezicht van de buurt. Ja, dan loop je inkomsten uit deals mis, maar dat is minder schadelijk dan het uitblijven van boekingen. Als er 2 straten verderop een geweldig appartement beschikbaar is voor een fractie van de prijs, gaan mensen voor de lokale ervaring. Bied die ervaring, niet alleen een kamer en service. Vervang de foto’s van de Eiffeltoren door straatfoto’s van nu, met gezellige terrasjes, verstopte parken etc. Maak jezelf uniek en onderscheidend, laat zien dat je de reiziger begrijpt en inspeelt op veranderende wensen. Als hotel zijnde zou ik zeker een kijkje nemen naar het AirBnb aanbod in de buurt. Daar valt veel uit te halen. Bieden alle appartementen in de buurt fietsen? Dan is het handig om die ook (gratis) aan te bieden.

AirBnb profiel
De accomodaties die op AirBnb worden aangeboden, zijn vaak van fotografen, artiesten, artistiekelingen, families of zelfstandigen. Ze hebben ruimte over of zijn zelf veel weg. Zij verdienen een leuk bedrag (in New York kun je met 4 overnachtingen per week $ 4000 bijverdienen), jij voelt je local en hebt alle vrijheid die je je maar kunt wensen, je leent een huis in plaats van gast te zijn in een hotel. AirBnb is door de verschillende soorten verblijven voor iedereen aantrekkelijk en geschikt voor vakanties, prive-bezoeken, een verblijf van 30 dagen maar ook voor je business trip. Het is laagdrempeliger dan hotels en je hoeft niet extra te betalen voor internet, een wasmachine etc. Alles zit bij de prijs in, dus geen verrassingen achteraf.
Gaat AirBnb de strijd om de boeker winnen? Kunnen hotels, bed & breakfasts en budget hotels aan de rand van de stad op tegen de voordelen van AirBnb? Heeft AirBnb de hotelwereld al wakker geschudt? Hotels, experts, reizigers: ik ben benieuwd naar jullie mening!

Bekijk hier het volledige interview met Airbnb founder Brian Chesky.