• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

AirBnB: wake-up call voor hotel industrie?

8 december 2011 door Sabine de Witte

AirBnb: lokaal logeren
Al een tijdje kijkt de hotel industrie huiverig naar het opkomende AirBnb. De website biedt wereldwijd onderdak, van slaapkamer tot compleet appartement, opvallende gebouwen (kastelen, treehouses, eilanden en zelfs heel Liechtenstein), door te huren van lokale aanbieders. Aanbieder zijn kan iedereen met een ‘spare room’. Ga je zelf op reis of heb je een slaapkamer over? Verhuren via AirBnb kan dan aan leuk zakcentje opleveren. AirBnb, gestart in 2008 wordt steeds populairder. Waarom? Omdat je niet in een hotel district terecht komt, tussen de tourist traps en overpriced restaurants. Je komt terecht op plekken waar normaal alleen de ‘locals’ komen. AirBnb biedt daarmee niet alleen een fijne, vaak beter betaalbare overnachting, maar een lokale ervaring. En met beschikbaarheid in bijna 20.000 steden in 192 landen, zijn ze hard op weg naar ‘world domination’. Op de tweede dag van LeWeb’11 gaat Brian Chesky van AirBnb in op het succes van zijn ‘marktplaats voor unieke plekken’.

Waarom AirBnb
De populairste bestemming van AirBnb is Parijs, de Franse hoofdstad trekt de meeste internationale bezoekers. Omdat de stad is verdeeld in zoveel verschillende gebieden, is het zoeken van een hotel vaak lastig. Toeristen willen niet meer het toeristische Parijs zien, maar de stad ervaren zoals de locals dat doen. De keuze gaat steeds minder om service en comfort, maar de gehele beleving. AirBnb is een soort marktplaats voor unieke plekken, die garant staan voor een unieke ervaring. Ook onder de LeWeb’11 bezoekers hebben veel bezoekers een plek via AirBnb geregeld. Naast de prijs factor, AirBnb prijzen zijn vaak veel gunstiger dan de hotel rates, wordt ook hier genoemd dat ook tijdens een zakelijk bezoek het wel fijn is als je wat mee krijgt van de stad waar je verblijft. Dat kan volgens velen beter met een lokaal verblijf dan in een hotel.

Tourist 2.0 – hotel industrie blijft achter
Hoewel ik zelf veel in hotels verblijf, meestal vanwege het comfort (in New York ook vanwege de bedbugs, die je bij iemand thuis sneller aantreft dan in een hotel), snap ik de overweging om lokaal te verblijven. Stap een hotel in en kijk bijvoorbeeld eens bij de receptie. Folders van toeristische attracties, dure stadswandelingen en restaurants waar geen lokale inwoner binnen zou stappen. Steeds meer toeristen voelen zich daardoor misleidt. De tijd van de gebaande wegen bewandelen is geweest. Ga je naar Parijs, dan wil je je bezoek ervaren zoals een Parisienne dat zou doen. Ga je naar Berlijn, dan wil je niet aan de Kudamm zitten, maar in het ruigere Kreuzberg. Want daar ervaar je het leven zoals de Berlijners dat zelf doen. Bij mijn eigen reizen merk ik wel dat ik altijd zoek naar een onderscheidend hotel, zoals het Mama Shelter, het Nhow hotel, citizenM of 101 Hotels. Ketens probeer ik te vermijden en oubolliger dan het Hilton kan ik me niet voorstellen.

Onzekerheid voor een ervaring
Er is een verschuiving zichtbaar van het boeken van tickets, zoeken naar een hotel en activiteiten op zoeken, naar een plek uitzoeken en daarom heen de rest van je trip te bedenken. Is die mooie studio in Montmartre beschikbaar? Nadat de locatie is geboekt, wordt pas gekeken hoe je heen gaat. Ook kiezen mensen dus liever voor ‘onzekerheid’, dan voor de zekerheid van een hotel. Want AirBnb heeft ook z’n nadelen. Hoe weet je dat de foto’s kloppen, de mensen bij wie je slaapt echt zijn en dat het appartement ook de faciliteiten heeft die er gelist staan? Er is geen overkoepelende controle, alleen je sociale netwerk waar je nog op terug kunt vallen. Reviews van bekenden die ergens hebben verbleven, of een host kennen en aanbevelen. AirBnb is gefocused op snelle en transparante communicatie tussen host en reiziger en zijn er 200.000 fotografen actief, om alle accomodaties in hoge resolutie vast te leggen, zodat er een goede indruk van de plek gekregen kan worden. Als je een beetje regelmatig reist, heb je ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat dat hotel er veel groter en mooier uit zag op de foto’s dan in het echt. Dat probeert AirBnb te voorkomen. Maar verdere garanties bieden ze niet, de details laten ze volledig over aan de host en de reiziger. Naar aanleiding van een incident afgelopen zomer, werden Chesky en zijn crew wakker geschud. Een aantal gasten had een locatie compleet uitgewoond en de host zat met de schade. Sindsdien is er een 24/7 bereikbare klantenservice, $50.000 vergoeding bij schade en andere kleine maatregelen. Hoewel mensen even ongerust waren, werd er een week later weer net zoveel geboekt als voor het incident.

Hotels, wakker worden!
Hotels zijn er in allerlei vormen, soorten en maten. Alle hotels die zich al bezighouden met social media, travel 2.0 en zich weten te onderscheiden hoeven zich niet druk te maken. Ik maak me meer zorgen om de klassieke hotels, vooral de 3-sterren hotels die vaak werden bezocht voor een weekendje weg. Hoe gaan jullie de ‘strijd’ met AirBnb aan? Ze zijn er niet op uit om de hotel industrie kapot te maken, maar door de populariteit is wel duidelijk geworden dat de behoeften van reizigers veranderen. Spring daar op in! Bind lokale mensen aan je, die een tour in de wijk kunnen geven, met niet de toeristische trekpleisters, maar het echte gezicht van de buurt. Ja, dan loop je inkomsten uit deals mis, maar dat is minder schadelijk dan het uitblijven van boekingen. Als er 2 straten verderop een geweldig appartement beschikbaar is voor een fractie van de prijs, gaan mensen voor de lokale ervaring. Bied die ervaring, niet alleen een kamer en service. Vervang de foto’s van de Eiffeltoren door straatfoto’s van nu, met gezellige terrasjes, verstopte parken etc. Maak jezelf uniek en onderscheidend, laat zien dat je de reiziger begrijpt en inspeelt op veranderende wensen. Als hotel zijnde zou ik zeker een kijkje nemen naar het AirBnb aanbod in de buurt. Daar valt veel uit te halen. Bieden alle appartementen in de buurt fietsen? Dan is het handig om die ook (gratis) aan te bieden.

AirBnb profiel
De accomodaties die op AirBnb worden aangeboden, zijn vaak van fotografen, artiesten, artistiekelingen, families of zelfstandigen. Ze hebben ruimte over of zijn zelf veel weg. Zij verdienen een leuk bedrag (in New York kun je met 4 overnachtingen per week $ 4000 bijverdienen), jij voelt je local en hebt alle vrijheid die je je maar kunt wensen, je leent een huis in plaats van gast te zijn in een hotel. AirBnb is door de verschillende soorten verblijven voor iedereen aantrekkelijk en geschikt voor vakanties, prive-bezoeken, een verblijf van 30 dagen maar ook voor je business trip. Het is laagdrempeliger dan hotels en je hoeft niet extra te betalen voor internet, een wasmachine etc. Alles zit bij de prijs in, dus geen verrassingen achteraf.
Gaat AirBnb de strijd om de boeker winnen? Kunnen hotels, bed & breakfasts en budget hotels aan de rand van de stad op tegen de voordelen van AirBnb? Heeft AirBnb de hotelwereld al wakker geschudt? Hotels, experts, reizigers: ik ben benieuwd naar jullie mening!

Bekijk hier het volledige interview met Airbnb founder Brian Chesky.

48.9036692.36425
Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Gerelateerde Berichten

  • E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community

    Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van…

  • Skyscanner Hotels-app: hotels vergelijken, zoeken en boeken

    Na de Skyscanner Vluchten-app en Autoverhuur-app, is vandaag de Skyscanner Hotels-app geïntroduceerd voor iOS. TravelNext had…

  • Airbnb richt zich op vertrouwen en krijgt verified ID

    We hebben het al vaker gehad over het peer-to-peer travelplatform Airbnb. Delen wat je hebt,…

Categorie: E-commerce, Sharing Economy Tags: Airbnb, leweb, leweb'11

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Eric zegt

    8 december 2011 om 15:23

    Je gaat voorbij aan het feit dat er in de meeste steden (vooral westerse steden) veel meer hotel kamers zijn dan “locale” huisvesting voor toeristen.

    Uit ervaring in New York kan ik je zeggen dat 4000 dollar vaak de huur is die je per maand betaalt voor een 2 kamer appartement. Het is dus geen “winst pakker” om het voor die prijs te verhuren. En uiteraard heb je nooit 100% bezetting.

    Daarnaast zijn er wetten en regels. In New York is het sinds 2011 verboden om je appartement te verhuren aan toeristen zonder vergunning. Ook mag je niet zomaar van je verhuurder OF je hypotheek verstrekker je appartement verhuren.

    Dan komt nog bij dat het wellicht 22x goed gaat met verhuren maar de 23ste keer gaat het fout. Ben je dan wel verzekert? Wat gebeurt er als een toerist brand veroorzaakt?

    Ik denk dus dat het een kwestie van tijd is dat een gemeente waaronder een stad als Parijs valt ingrijpt als het teveel wordt en streng gaat controleren of alle toeristen belastingen (die er niet voor niets zijn natuurlijk) wel worden afgedragen.

    Ik ben er mee eens dat hotels te weinig unieke dingen brengen voor toeristen, maar of je nou de “locale feel” wil krijgen in de Bronx…

Trackbacks

  1. 3 redenen om Airbnb te ontdekken | Sloelijn schreef:
    16 november 2013 om 16:39

    […] hotelindustrie kijkt al enige tijd met argusogen richting het opkomende fenomeen Airbnb. Deze website biedt een alternatief voor reguliere hotelboekingen en kan je wereldwijd onderdak […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter

Recente reacties

  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 
  • Suzanne op Nederlandse studenten en UNWTO gaan toekomstig toerisme vormgeven

Tagcloud

technologie Vakantiebeurs mobiel Expedia Google destinatiemarketing onderzoek TripAdvisor Airbnb instagram KLM TUI travel Facebook reizen Booking.com reviews Social Media hotels NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2021 · TravelNext