Harde muziek klinkt uit mijn telefoon en het beeld schudt even voordat een meisje met een sterk Spaans accent in beeld komt: ‘Oh my god, we are at Ibiza!’. Wanneer het fragment na zo’n 5 seconden is afgelopen volgen er nog velen. Dit is Snapchat anno 2015 en behalve het grote gros van de millennials, bevinden zich nu ook de eerste toeristische bestemmingen op dit medium.

Dat Snapchat met inmiddels zo’n 200 miljoen actieve gebruikers per maand razend populair is, komt waarschijnlijk niet meer als een verrassing. Hoewel de app haar faam dankt aan foto’s en video’s die slechts 10 seconden zichtbaar zijn, sloeg het eind 2013 een andere richting in door zich uit te breiden met ‘Snapchat Stories’. In de Story feed delen gebruikers delen hun zogeheten ‘snaps’ met hun hele netwerk. Bovendien is het overzicht van alle snaps, de Story, nu 24 uur zichtbaar voordat de inhoud verdwijnt.

Adverteren op Snapchat

Hoewel de stories een groot succes bleken, vroeg men zich lange tijd af hoe de steeds maar groeiende app winstgevend zou kunnen zijn. Met de introductie van Snapchat Discover afgelopen januari leek deze vraag beantwoord. Grote partijen zoals MTV en VICE kregen een apart gedeelte in de app waarin Snapchat hun nieuws updates deelt. Een interessant initiatief, maar voor travel brands niet meteen relevant.

Live stories perfect voor bestemmingen

De zogeheten Snapchat Live Stories, daarentegen, bieden wel degelijk potentie voor tourism boards. Iedere dag verschijnen drie verschillende Live Stories van over de hele wereld in de story feed, variërend van wereldsteden, festivals tot nationale feestdagen en zelfs tropische bestemmingen. Deze Live Stories bestaan uit door consumenten gegenereerde media (CGM) en bieden een kijkje in het leven of de gebeurtenissen tijdens een groot evenement. Snaps van gebruikers op de betreffende locaties worden geselecteerd en vervolgens aaneengeregen tot een Live Story die net als een gewone Story 24 uur zichtbaar blijft.

Behalve dat het gebruikers aanmoedigt hun content te delen en deze content gratis te verkrijgen is, is met name het bereik van een Live Story een groot pluspunt. De Stories verschijnen wereldwijd en hoewel Snapchat zich normaliter erg stil houdt omtrent cijfers, maakte Snapchat CEO Evan Spiegel bekend dat de Live Story van het immens populaire festival Coachella in California in april wereldwijd door meer dan 40 miljoen Snapchat gebruikers is bekeken.

Het kostenplaatje? Onduidelijk

Hoewel er steeds meer bekend wordt over het bereik van de Live Stories, is er nog weinig bekend over het daaraan verbonden kostenplaatje. Het lijkt er vooralsnog op dat bestemmingen en nationale evenementen op dit moment gratis worden gedeeld. Naar het schijnt worden zij op dit moment vooral gebruikt om nieuwe gebruikers enthousiast te maken met de feature als wel het aantrekken van potentiële adverteerders. Voor commerciële organisaties zoals bijvoorbeeld Coachella hangt er volgens Adage wel een prijskaartje tot zo’n €400.000 aan. Tevens melden zij dat er wordt geëxperimenteerd met Local Stories – iets wat de feature ook voor kleinere merken een stuk aantrekkelijker maakt.

Nu een succes van maken

Hoe dan ook, het succes van de Live Stories laat zien dat bestemmingen die jonge en trendgevoelige millennials willen aantrekken er verstandig aan doen om Snapchat als medium in hun social media strategie op te nemen. In de Live Stories hebben ze kunnen zien hoe het moet, nu is het aan de tourism boards om hier zelf een succes van te maken.

liselore stapLiselore Stap is een ambitieuze vierdejaars studente International Tourism Management and Consultancy (NHTV) met een diepe interesse in destinatie marketing. Zo is ze momenteel bezig met haar scriptie over social media strategieën voor de Malta Tourism Authority en werkzaam als social media consultant bij een PR bureau voor bestemmingen. Daarnaast is ze travelblogger en schrijft ze op grabyourbags.nl over haar reizen en (digitale) avonturen.