• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

And so it begins: bestemmingen bereiken millennials op Snapchat

28 mei 2015 door Gastblogger

Harde muziek klinkt uit mijn telefoon en het beeld schudt even voordat een meisje met een sterk Spaans accent in beeld komt: ‘Oh my god, we are at Ibiza!’. Wanneer het fragment na zo’n 5 seconden is afgelopen volgen er nog velen. Dit is Snapchat anno 2015 en behalve het grote gros van de millennials, bevinden zich nu ook de eerste toeristische bestemmingen op dit medium.

Dat Snapchat met inmiddels zo’n 200 miljoen actieve gebruikers per maand razend populair is, komt waarschijnlijk niet meer als een verrassing. Hoewel de app haar faam dankt aan foto’s en video’s die slechts 10 seconden zichtbaar zijn, sloeg het eind 2013 een andere richting in door zich uit te breiden met ‘Snapchat Stories’. In de Story feed delen gebruikers delen hun zogeheten ‘snaps’ met hun hele netwerk. Bovendien is het overzicht van alle snaps, de Story, nu 24 uur zichtbaar voordat de inhoud verdwijnt.

Adverteren op Snapchat

Hoewel de stories een groot succes bleken, vroeg men zich lange tijd af hoe de steeds maar groeiende app winstgevend zou kunnen zijn. Met de introductie van Snapchat Discover afgelopen januari leek deze vraag beantwoord. Grote partijen zoals MTV en VICE kregen een apart gedeelte in de app waarin Snapchat hun nieuws updates deelt. Een interessant initiatief, maar voor travel brands niet meteen relevant.

Live stories perfect voor bestemmingen

De zogeheten Snapchat Live Stories, daarentegen, bieden wel degelijk potentie voor tourism boards. Iedere dag verschijnen drie verschillende Live Stories van over de hele wereld in de story feed, variërend van wereldsteden, festivals tot nationale feestdagen en zelfs tropische bestemmingen. Deze Live Stories bestaan uit door consumenten gegenereerde media (CGM) en bieden een kijkje in het leven of de gebeurtenissen tijdens een groot evenement. Snaps van gebruikers op de betreffende locaties worden geselecteerd en vervolgens aaneengeregen tot een Live Story die net als een gewone Story 24 uur zichtbaar blijft.

Behalve dat het gebruikers aanmoedigt hun content te delen en deze content gratis te verkrijgen is, is met name het bereik van een Live Story een groot pluspunt. De Stories verschijnen wereldwijd en hoewel Snapchat zich normaliter erg stil houdt omtrent cijfers, maakte Snapchat CEO Evan Spiegel bekend dat de Live Story van het immens populaire festival Coachella in California in april wereldwijd door meer dan 40 miljoen Snapchat gebruikers is bekeken.

Het kostenplaatje? Onduidelijk

Hoewel er steeds meer bekend wordt over het bereik van de Live Stories, is er nog weinig bekend over het daaraan verbonden kostenplaatje. Het lijkt er vooralsnog op dat bestemmingen en nationale evenementen op dit moment gratis worden gedeeld. Naar het schijnt worden zij op dit moment vooral gebruikt om nieuwe gebruikers enthousiast te maken met de feature als wel het aantrekken van potentiële adverteerders. Voor commerciële organisaties zoals bijvoorbeeld Coachella hangt er volgens Adage wel een prijskaartje tot zo’n €400.000 aan. Tevens melden zij dat er wordt geëxperimenteerd met Local Stories – iets wat de feature ook voor kleinere merken een stuk aantrekkelijker maakt.

Nu een succes van maken

Hoe dan ook, het succes van de Live Stories laat zien dat bestemmingen die jonge en trendgevoelige millennials willen aantrekken er verstandig aan doen om Snapchat als medium in hun social media strategie op te nemen. In de Live Stories hebben ze kunnen zien hoe het moet, nu is het aan de tourism boards om hier zelf een succes van te maken.

liselore stapLiselore Stap is een ambitieuze vierdejaars studente International Tourism Management and Consultancy (NHTV) met een diepe interesse in destinatie marketing. Zo is ze momenteel bezig met haar scriptie over social media strategieën voor de Malta Tourism Authority en werkzaam als social media consultant bij een PR bureau voor bestemmingen. Daarnaast is ze travelblogger en schrijft ze op grabyourbags.nl over haar reizen en (digitale) avonturen.

Gerelateerde Berichten

  • Social Media: What's In It For Me And My Friends?

    De cruciale vraag is volgens Sytse Kooistra "What's in it for me" en "what's in…

  • instagram-stories-in-travel
    4 redenen om Instagram Stories te gebruiken in travel

    Instagram Stories mag dan vooral besproken worden vanwege de gelijkenis met Snapchat Stories; voor travel…

  • De mediabehoeften van reizende millennials volgens jongerenplatforms Concentrate en Wander

    Millennials vormen een groeiende doelgroep voor travel organisaties, met een totaal eigen handleiding. Jongeren zijn…

Categorie: Destinatiemarketing, Snapchat, Social media Tags: Live Stories, Snapchat

Over Gastblogger

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De Social Media Summer Checklist - TravelNext schreef:
    13 juli 2015 om 09:37

    […] bedrijf dat binnen zijn branche succesvol een campagne lanceert met Virtual of Augmented reality, Snapchat, Periscope of iBeacons wint zijn investering ruimschoots terug in gratis p.r. en mediawaarde. Het […]

  2. Eens of oneens? 7 stellingen over travel in 2020 - TravelNext schreef:
    7 augustus 2015 om 11:04

    […] Agenda setting komt voort uit invloedrijke media die de publieke opinie bepalen en vertegenwoordigen. Millennials kunnen als individu en als collectief gezien worden als de richtinggevers voor de toekomst, niet alleen voor de reiswereld, maar wel voor wat moderne reizigers wensen aan reizen en reisproducten. Dit heeft niet alleen effect op hoe we de producten in de reiswereld moeten inrichten, maar ook op de wijze waarop we onze reisproducten aanbieden aan de millennials. […]

  3. Booking gebruikt GIFjes in de nieuwste campagne: who won Booking Summer? - TravelNext schreef:
    24 augustus 2015 om 13:12

    […] Snapchat voor destinaties […]

  4. Google Search resultaten over travel: stem er je content op af. Tips voor actie! - TravelNext schreef:
    25 augustus 2015 om 15:26

    […] en wordt gebruikt om reizigers te verheugen op hun reis of hen juist te laten nagenieten. Ook bestemmingen gaan op Snapchat en bereiken hiermee perfect hun doelgroep (millennials). Dit soort content kan perfect op de […]

  5. Een uitdaging: Snapchat in de reisbranche | TravelNext schreef:
    3 maart 2016 om 09:10

    […] Stap schreef eerder al een interessant stuk op TravelNext over hoe toeristische bestemmingen Snapchat inzetten als marketingkanaal en ook Jaap Hoogesteger kwam met een interessant artikel over op welke […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Google instagram KLM Vakantiebeurs onderzoek NHTV reviews TripAdvisor TUI mobiel Social Media hotels travel technologie Airbnb Facebook Expedia reizen Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring