Normaal gesproken zetten we bij TravelNext startups in het zonnetje, maar ook de al bewezen mooie initiatieven verdienen een plekje in de schijnwerpers! Around the Globe is een ontmoetingsplek voor een door reizigers en bestaat vandaag maar liefst 10 jaar. Om dat te vieren, gaan we met oprichter Erik in gesprek over zijn kindje: het grootste reisplatform in Nederland.

Erik, hoe begon het allemaal 10 jaar geleden?

Het begon met een hele mooie reis van enkele maanden door Australië en Nieuw-Zeeland in 2002 die ik tussen twee opleidingen heb gemaakt. Al bij de voorbereidingen werd meteen duidelijk dat er weinig informatie beschikbaar was. Al helemaal niet in de Nederlandse taal. Tijdens de reis is daarom al het idee ontstaat om zoveel mogelijk informatie te verzamelen die je uitwisselt met andere reizigers en die je vervolgens gebruikt om je verdere trip te plannen. Tijdens een toer of onderweg vroeg je aan andere reizigers naar de do’s en don’ts, welke tours goed waren en welke dingen je zeker moest bezoeken. Eenmaal thuis heb ik al die verzamelde informatie online gezet. Ook kreeg ik veel leuke reacties uit onverwachte hoek op een persoonlijke website (iets wat we nu een blog zouden noemen) die ik had gemaakt. Hierop kwamen de reisverhalen en foto’s te staan, konden mensen reacties achterlaten en kregen ze een email zodra we weer wat geplaatst hadden. Heel hip voor die tijd 🙂

Redactie: Op Around the Globe staat een uitgebreidere post over de geschiedenis en hoe de site eigenlijk is ontstaan door de jaren heen. 

Wat was op het moment van opzetten jouw doel met het platform?

Het doel was om reizigers gemakkelijker aan reisinformatie te laten komen en dit te doen in de eigen taal. Ook wilde ik het mogelijk maken dat mensen gemakkelijk een persoonlijk reisweblog konden opzetten voor vrienden en familie. Net zoals ik een dergelijke site had tijdens mijn reis.

Het is verder nooit het plan geweest om van de site mijn werk te maken. De eerste paar jaar was het vooral een hobby, aan banners of aan reclame deed ik niet en alle kosten waren nog te behappen.

Wat was het moment dat het echt serieus voor je werd?

Bij het bereiken van 200.000 bezoekers per maand, komt er toch een berg extra werk op je af. Mensen vooruit helpen die vragen hadden, het verder door ontwikkelen van de website, en om de grote hoeveelheden tips en informatie die we aangeleverd kregen online te zetten kostte erg veel tijd. Op een bepaald moment ben je bezig met twee fulltime banen. Dan wordt het dus serieus!

Wanneer en hoe kon je er je brood mee verdienen?

Begin 2010 heb ik de stap gezet om fulltime met de website aan de slag te gaan. De maanden daarvoor nog hard gewerkt aan een compleet nieuwe website, een goed businessplan en een strategie voor de eerst komende tijd. Door middel van advertenties, affiliates en advertorials konden we de boel draaiende houden.

Nu, 10 jaar later, heb je duizenden bezoekers per dag, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Een goede site is essentieel, hier heb ik altijd veel tijd in gestoken en heb deze ook altijd helemaal zelf gebouwd. Daarnaast voorziet Around the Globe in een behoefte van veel reizigers waar bedrijven (nog steeds) niet actief genoeg op inspringen. Samen met een groep van vrijwilligers, die net als ik een passie voor reizen hebben, bouwden we aan een van de meest uitgebreide online reisgids in de Nederlandse taal. Passie voor reizen, de community en het vooruithelpen van reizigers is de basis van het succes, daarmee kwam de rest vanzelf.

Waar ben je het meest trots op in de afgelopen jaren?

Ik sta er soms niet bij stil hoe groot het bereik en de invloed van Around the Globe is. Het is iets dat normaal is gaan worden. Eigenlijk is het iets waar ik trots op mag zijn en waar ik vaker bij stil zou moeten staan. Ook het feit dat mijn bijdrage heb kunnen leveren aan enkele mooie projecten in samenwerking met verkeersbureaus of bedrijven vind ik geweldig!

Recentelijk ben ik toegetreden tot iAmbassador, de top van de reisblogger industie. Samen met de beste en grootste reisbloggers ter wereld helpen we de reisindustrie met de vraagstukken en de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaats gevonden. Om dit aan te pakken en de markt mee te helpen veranderen is ook iets wat mij enthousiast maakt.

Wat was het meest lastige moment in de afgelopen 10 jaar?

Helaas heeft de reisindustrie de afgelopen jaren vooral vast gehouden aan oude werkwijzen, opzet van ‘vertrouwde’ plannen, de aanwending van ‘bekende’ budgetten en stonden ze vaak niet open voor nieuwe ideeën. Dit terwijl je met cijfers en resultaten kon onderbouwen dat communicatie via Social Media inzet, reiswebsites en blogs effectief werkt.

Ook nu nog zijn Social Media, travelbloggers of “het internet” iets waar ze niet precies weten hoe ze daar het beste mee om moeten gaan.  Social Media en travelbloggers worden vaak ingezet als gratis promotiemiddelen. Niet helemaal eerlijk aangezien ook hier gewoon tijd en moeite word geïnvesteerd om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten. Goede bloggers zijn geen hobbyisten, het zijn zelfstandig ondernemers die veel tijd en geld investeren in hun werk.

Het 10 jaar runnen van een online reisplatform heeft in ieder geval geholpen erg veel kennis en expertise op te bouwen die in de volgende 10 jaar ingezet kunnen worden om elkaar, als industrie, vooruit te helpen.

Wil je nog graag iemand bedanken?

Te veel mensen om op te noemen, maar met name de mensen die samen met mij (vaak op de achtergrond) al 10 jaar lang met net zoveel passie met Around the Globe bezig zijn!

Redactie: Ontzettend knap hoe je in 10 jaar bent uitgegroeid tot (in ieder geval voor mij) de eerste bron van info waar veel reizigers naartoe gaan voor ze op reis gaan! Petje af, en ga zeker door met waar je zo goed in bent!