Begin oktober werd Sleap.io officieel gelanceerd. Naar eigen zeggen een innovatief web3-hotelboekingsplatform gebouwd op de Camino Blockchain dat de consument de mogelijkheid geeft te betalen met crypto. TRAVELNEXT spreekt erover met eigenaar en reistechnologie-ondernemer Michael Ros.

“In het Web2-tijdperk (zoals het merendeel internet nu kent, red.) vertrouwden reisorganisaties voornamelijk op gecentraliseerde platforms om boekingen te vergemakkelijken, inventaris te beheren en reizigers in contact te brengen met serviceproviders. De Web3-revolutie heeft echter een baanbrekende verschuiving ingeluid naar decentralisatie, peer-to-peer-interacties en meer transparantie.”

TRANSPARANTIE EN VEILIGHEID

Sleap onderscheidt zich naar eigen zeggen van concurrenten door de eerste echte op (Camino) blockchain gebaseerde OTA (Online Travel Agency) te zijn en noemt zichzelf dan ook een nex-gen OTA. “Heel veel grote reisbedrijven werken achter de schermen met Camino Blockchain. Het zorgt voor transparantie en fraudebestendige gegevensopslag. Het gebruik van Camino Blockchain garandeert de veiligheid van gebruikersgegevens, transacties en boekingen. We bieden de mogelijkheid om te betalen met crypto waarbij accommodatie-eigenaren de betaling in fiat krijgen (euro, dollar, et cetera), we bieden geslotengebruikers groepstarieven, gepersonaliseerde aanbiedingen door middel van geavanceerde AI-zoektools en algoritmen en het potentieel voor een tweedehands markt waarop boekingen doorverkocht kunnen worden”, aldus Michael. Hij wijst erop dat creditcardfraude een hardnekkig probleem is in de hotelboekingsbranche. Sleap pakt deze uitdaging aan door meer dan 50 cryptocurrencies als betalingsopties te accepteren. Een veiliger en transparanter systeem dan de blockchain-technologie is er niet. Maar we blijven creditcardbetalingen ondersteunen voor gebruikers die de voorkeur geven aan traditionele betaalmethoden.”

CRYPTO

Op de vraag wat hij in de Nederlandse reissector ziet gebeuren op het gebied van crypto, is Michael duidelijk: “Vrij weinig. Hoe dat komt weet ik eigenlijk niet. Het is apart. Volgens mij is er wel vraag naar, maar het wordt nog niet breed opgepakt. Het heeft ook te maken met het crypto-imago, de onzekerheid die eromheen hangt. Ik denk dat de grote partijen ook bang zijn dat het een negatief effect heeft op hun imago. Maar ik zou niet weten waarom het een negatief effect zou hebben op het imago van een bedrijf, want als mensen crypto hebben en ze willen het gebruiken voor hun reizen, waarom niet?”

CONVERSIE

“Zeker in de reiswereld, waar je te maken hebt met verschillende valuta, is het eigenlijk heel erg logisch dat je crypto gaat inzetten. Zeker als je gaat kijken naar conversies van partijen die tussen de producten en de eindgebruikers zitten. Er zitten namelijk heel veel partijen tussen als het gaat om conversie. De transacties en fees die wij hanteren zijn minimaal en jullie lezers weten zelf welke commissies er wegvallen wanneer je alle partijen weghaalt die er tussen zitten. Wie met een creditcard betaalt, betaalt daar al 1,5 tot 2% voor. Als je dat kan omzeilen door middel van crypto, dan kan iedereen in de blockchain er zijn voordeel mee doen.”

“ZEKER IN DE REISWERELD IS HET EIGENLIJK HEEL ERG LOGISCH DAT JE CRYPTO GAAT INZETTEN”

TWEEDEHANDS MARKT

Waar refunden volgens Michael nog een punt van aandacht is bij betalingen die via crypto worden gedaan, liggen er volgens hem juist weer meer mogelijkheden als het gaat om het doorverkopen van een vakantie voor wie om welke reden dan ook moet annuleren. “Technisch gezien kan je refunden, zeker als je dat met stablecoins doet. Dat zijn cryptovaluta waarvan de waarde vaststaat, bijvoorbeeld één op één met de dollar, in tegenstelling tot crypto als Bitcoin. Als je het hebt over het doorverkopen liggen er heel veel mogelijkheden. Boekingen worden gemaakt als Non-Fungible Tokens (NFT) en een NFT (digitaal certificaat dat eigendom van een uniek item aangeeft, red.) kan je doorverkopen. Op die manier kan je een tweedehands markt creëren. Wat dat betreft zijn we met Sleap een pionier in het gebruik van NFT’s in de hotelboekingsbranche. Elke zoekopdracht die op Sleap wordt uitgevoerd, wordt geregistreerd als een unieke NFT, waardoor zeer gepersonaliseerde aanbiedingen mogelijk zijn op basis van individuele voorkeuren, eerdere boekingen en andere relevante gegevens. Deze gepersonaliseerde aanbiedingen creëren een gevoel van exclusiviteit en stellen gebruikers in staat om op maat gemaakte ervaringen te beleven. Bovendien zet Sleap boekingen om in NFT’s, waardoor gebruikers hun reserveringen dus op een secundaire markt kunnen doorverkopen. Dit opent nieuwe inkomstenstromen voor hotels en biedt flexibiliteit voor gebruikers die niet kunnen reizen.”

CRYPTO DOELGROEP AFHANKELIJK

Wat zou jij Nederlandse reisbedrijven adviseren? Wel of niet met die crypto aan de slag gaan? “Ik denk dat het heel erg aan je doelgroep ligt. De 40- tot 50-plussers zijn er helemaal niet mee bezig. Als je een traditioneel reisbedrijf hebt, dan zou ik me er (voorlopig) niet mee bezighouden. Heb je bijvoorbeeld een reisbureau en je vraagt je klant om met crypto te betalen, dan sla je de plank volledig mis. Maar richt je je op de jongere doelgroepen (hipsters en millennials bijvoorbeeld, red.), dan zou ik me er zeker mee bezighouden, want de jongeren in Nederland zijn er absoluut mee bezig. Maar het is natuurlijk niet voor iedereen toegankelijk.” Michael adviseert startende ondernemers in de reissector zich zeker in technologie te verdiepen. “Betalen met crypto is nog vrij nieuw en er zijn landen waar ze er al een stuk verder mee zijn dan Nederland. Maar als jonge ondernemer zou ik zeker kijken hoe je cryptocurrencies kan inzetten.”

PRIVACY

Michael legt uit dat mensen die met crypto willen betalen dat doen omdat zij heel erg met hun privacy bezig zijn. “Een crypto wallet staat niet op naam, dus dan weet je als bedrijf ook niet waar het geld vandaan komt. Voor banken of reisbedrijven kan dat eng zijn. Wij doen bij een boeking overigens aan verificatie, want wij willen weten wie de boeking maakt. Dat is ook gewoon nodig. Wij accepteren zowel crypto als normale creditcards. Met Sleap benutten we vooral de voordelen van blockchain, zoals de manier waarop we dingen kunnen opslaan en hoe we schakels er tussen uit kunnen halen. Kijk naar een traditionele hotelboeking en wat er allemaal tussen zit: de systemen, channel manager, virtual credit cards, er zitten zoveel schakels tussen, de ota’s, enzovoorts. Dat wij die schakels er tussen uit kunnen halen, dat biedt heel veel voordelen.”

HET NIEUWE INTERNET

Web2, het internet/de browsers zoals we ze nu kennen, wordt volgens Michael in de reissector volledig gedomineerd door Booking.com. “Web3, gebaseerd op crypto en blockchain, is de nieuwe manier van internet en als je de groei ervan ziet, dan is die identiek aan de groei van het hedendaagse internet tijdens de start daarvan. Er gaan allerlei nieuwe vormen ontstaan, bijvoorbeeld als je het hebt over het doorverkopen van een hotelkamerboeking. Jij als boeker bent eigendom van een boeking, de NFT, maar hoteliers kunnen er ook afspraken over maken dat zij een deel ontvangen van de doorverkoopprijs. Bij concertkaartjes is dat nu al zo, dus waarom kan dat niet bij hotelkamers? Als een kamer heel erg populair is, kan die bijvoorbeeld bij het doorverkopen in prijs omhoog gaan. Net als de prijzen van tickets voor een populair concert. Daarnaast krijg je ook veel meer gepersonaliseerde aanbiedingen die gericht zijn op jouw historische gebruikersdata. Je hebt en krijgt nog veel meer communities binnen de blockchain”, aldus Michael. “Door alle relevante informatie op de blockchain op te slaan, krijgt Sleap de mogelijkheid om speciale aanbiedingen te doen via NFT Airdrops. Web3-gebruikers kunnen profiteren van exclusieve deals en promoties die rechtstreeks naar hun Crypto-Wallet worden gedistribueerd.”

TRAVEL LOOPT ACHTER

Wanneer we het hebben over partijen als De Nederlandse Bank en Consumentenbond die niet van de daken schreeuwen hoe geweldig cryptovaluta zijn, wijst ook Michael op de Europese digitale munt waaraan wordt gewerkt. “Het is een kwestie van tijd dat we betalen met een digitale Europese munt. Hoe vaak betaal jij nog cash? Een digitale euro is hartstikke logisch. Je moet niet meer uren of dagen hoeven te wachten voordat je geld is overgemaakt, maar ook niet op een akkoord op een reis die je wilt reserveren voor je klant. Daar willen mensen niet meer uren op hoeven te wachten. Dat, in combinatie met de blockchain, is een enorme vooruitgang, waarbij alles in Blockchain wordt opgeslagen en iedere sector kan innoveren. Alle sectoren gaan die kant op en de reissector loopt daarin achter, helaas. Dat zien wij als het gaat om connectivity wanneer we bijvoorbeeld hotels willen koppelen. We werken samen met grote hotelaanbieders waardoor we een groot aanbod hebben, maar we streven naar directe connectiviteit met hotelketens waardoor we het boekingsproces kunnen stroomlijnen en real-time beschikbaarheidsupdates en concurrerende tarieven kunnen bieden. Nu zijn er nog bijna geen standaarden. Iedereen heeft z’n eigen api’s en noem maar op. Denk bijvoorbeeld eens aan het digitaliseren van hotelcontracten, een smart contract voor hoteltarieven, dat is veel makkelijker. Je slaat het digitaal op, kan het digitaal tekenen, je kan er de condities in hangen, enzovoorts. Daarin kan nog heel veel worden geïnnoveerd en dat kan niet in een paar jaar, maar dat duurt jaren. Ik ben er trots op dat wij met Sleap heel diep in deze technologie zitten en de eerste zijn die volledig op blockchain zitten.”

“ALLE SECTOREN GAAN DIE KANT OP EN DE REISSECTOR LOOPT DAARIN ACHTER, HELAAS”

WEB3-PLATFORM

De website van Sleap is ontworpen met de web3-gebruiker in het achterhoofd. Michael: “Het platform bevat zowel lichte als donkere modi om tegemoet te komen aan de voorkeuren van de gebruiker. Door gebruik te maken van AI-technologie verbeteren we het boekingsproces door gepersonaliseerde aanbevelingen te doen, zodat gebruikers de meest geschikte accommodatie vinden. Bovendien handhaaft Sleap lage ondersteuningskosten door gebruik te maken van populaire web3-communicatiekanalen, zoals de communicatieplatformen Discord en Telegram.”

EIGEN TOKEN

Websitebezoekers van Sleap zullen pas iets merken van de manier waarop de website werkt wanneer ze op de betalingspagina komen. “Wanneer je wilt boeken moet je wel een wallet hebben, dus je kan je niet registeren via de manier waarop dat tegenwoordig gebeurt door middel van registratie via mail of via een social media-account. Vanuit je wallet kan je kiezen om te betalen via crypto of creditcard. We gaan nog niet met een eigen token aan de slag. Nog niet, het is wel iets dat in de toekomst waarschijnlijk gaat gebeuren. Een eigen token heeft heel veel voordelen maar ook heel veel nadelen. Als we dat gaan inzetten, dan moet het echt heel veel toegevoegde waarde hebben. We zitten er al wel aan te denken om bij een x-aantal boekingen bepaalde crypto te geven die ze kunnen gebruiken bij een volgende reis die ze via ons boeken.”

“EEN EIGEN TOKEN HEEFT HEEL VEEL VOORDELEN, MAAR OOK HEEL VEEL NADELEN”

TOEKOMST CRYPTO EN BLOCKCHAIN

Er lijkt nu nog heel weinig te gebeuren als het gaat om crypto en blockchain, maar volgens Michael staat er in de nabije toekomst veel te gebeuren. “Ik denk dat je er binnen twee jaar niet meer omheen kunt. Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld wanneer je je er niet zoveel mee bezighoudt, maar het is niet meer dan een account dat je aanmaakt met de veiligste manier van inloggen die er is. De manier waarop we dat nu doen, met zoveel verschillende manieren van inloggen, gebruikersnamen en wachtwoorden, is eigenlijk van de zotte. Via blockchain in de reisindustrie zul je zien dat meer en meer bedrijven hun krachten gaan bundelen en gegevens (veilig) gaan delen waardoor innovatie wordt bevorderd en waarde wordt gecreëerd voor zowel reisbedrijven als de consument. Door de principes van Web3 te omarmen en het potentieel ervan te benutten, hebben we de kans om de reisindustrie te herdefiniëren en een nieuw tijdperk in te luiden.”

Lees ook: Martin van Kranenburg over de impact van AI op de reisbranche.