• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De Holy Grail; de ROI van Social Media in toerisme met een ‘nieuwe’ formule

15 juni 2015 door Marian van der Ent

Kenmerkend voor social media is de interactie, het engagement. Bij het meten van de ROI (return on investment) op social media gaat het dus niet om het aantal volgers, maar om wat ze doen in relatie tot een merk/destinatie. Frank Cuypers liet in zijn presentatie op #SoMeT15EU  zien dat de Holy Grail ‘engagement’ niet eenduidig te definiëren is. En ontwikkelde een nieuw idee voor een nieuwe formule.

Social Equivalent Advertising Value (SEAV)

Vermeldingen op social media zijn moeilijk in harde cijfers uit te drukken. Bij het ontbreken van een standaard om de waarde van de interactie met de fans te meten, heeft Tourism Ireland als eerste een meetinstrument ontwikkeld: de Social Equivalent Advertising Value (SEAV). Met de SEAV kan op een eenvoudige en praktische manier de ROI worden bepaald van verschillende activiteiten op een social media platform. Dit gebeurt door een vergelijking te maken van de mogelijkheden op andere (niet social) mediakanalen, zoals het versturen van een webmagazine (e-zine) per email.

User engagement

User engagement oftewel, gebruikers interactie bestaat uit erg veel verschillende vormen (pagina likes, post likes, shares etc.) die van verschillende ‘diepgang’ zijn. Om de diepgang en de waarde te kunnen meten zijn al deze verschillende vormen teruggebracht tot vier activiteiten (door: Brian Solis ‘Engage’ ) met een oplopend niveau van engagement:

Post views:                        viewing a brand post in a social medium.

Page views:                       viewing a brand owner’s social platform.

Personal Actions:            consuming brand content such as photos, videos or links.

Public Actions:                 sharing brand content with their network.

Om bij de SEAV (=1 t/m 4) de tegenwaarde te berekenen, gebruiken ze bij Tourism Ireland de volgende e-commerce equivalents (oftewel de andere alternatieven die niet social media gerelateerd zijn), die zijn verkregen vanuit hun eigen praktijkervaring; e-magazines en adverteren via Google.

  1. Post views  1/nth cost to open e-zine              = 0,007 euro (n=5 items)
  2. Page views 1 cost open e-zine                           = 0,033 euro (1 open page)
  3. Personal Actions Google paid search click     = 0,20 euro
  4. Public Actions Google paid search click          = 0,20 euro

De verkregen equivalents (0,007 euro etc.) kunnen vervolgens weer worden toegepast op de gegevens vanuit de social media statistieken, zoals uit bijvoorbeeld Facebook Insights. Wat levert meer op?

De nieuwe formule Conversation Value; CV = (AV + IV) * NR

Frank Cuypers heeft de SEAV omgevormd tot de formule Conversation Value = (Advertorial Value + Impact Values) * number of readers. De formule luidt als volgt: CV= (AV + IV) * NR, waarbij het niet om het gemiddeld aantal lezers gaat, maar om het werkelijke aantal. Hij heeft de formule gebruikt om voor de campagne ‘Vlaanderen is een festival’, de ROI te berekenen. Een uitwerking van de formule op deze campagne is terug te lezen in deze PDF.

De potentiële economische impact van inspireren op social

Aan Destination Think is de vraag gesteld om te kijken of er ook een formule denkbaar is die uitspraken doet over de potentiële economische return (ROI) van sociale acties. Naast de bovenstaande formules (SEAV en CV), die net als de Ad Value Equivalency (AVE) de PR-waarde van een marketingcampagne uitdrukken, is het belangrijk om aan te geven wat actieve social media kanalen kunnen betekenen voor bijvoorbeeld een toename van de uitgaven van toeristen.

Samen met 6 toerisme organisaties: British Colombia, Norway, Qeensland, Visit England, Illinois en Vlaanderen, wordt geprobeerd om in een open systeem een methodiek te ontwikkelen om de potentiële economische impact van social media te meten. De ontwikkeling wordt graag gedeeld met andere organisaties om gezamenlijk te komen tot een kwalitatief goede en geaccepteerde standaard ofwel Maya = Most advanced Yet acceptable.

De opbrengst van acties op social media wordt veelal aangegeven met het behaalde bereik en de engagement, maar volgens Frank Cuypers is het niet mogelijk om voor alle social media kanalen het bereik en engagement eenduidig te definiëren, zoals dat tot nu toe gedaan werd. Een click is niet altijd een click. Een ‘like’ op platform A is niet hetzelfde als op platform B. Zo is een ‘like’ op Instagram duidelijk iets anders dan een ‘like’ op Facebook. Omdat het bereik van volgers exponentieel groeit op bijvoorbeeld Instagram, is het ook lastig om dit mee te nemen in een meetinstrument.

En dus leven er nog verschillende ideeën over de invulling van de Consumer Value formule:

Consumer Value * Channel Impact * Maximal Qualifier = CV*CI*MQ

CV  = Consumer value, average spenditure, market specific

CI   = Channel impact, average impact, channel specific

MQ = Maximal Qualifier, engagement score, channel specific.

Men hoopt/verwacht resultaten te krijgen voor elke fase in de customer journey. Wil je meedenken of bijdragen? Dan ben je van harte welkom!

Vorige week liet Arke op #eTravel15 nog zien hoe zij succesvol de SEAV formule inzetten bij het meten van hun engagement en interactie op Facebook.

Credits headerafbeelding: Mike Linksvayer (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: ROI, SEAV

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb TripAdvisor Expedia reizen destinatiemarketing NHTV Facebook onderzoek KLM technologie hotels travel mobiel Booking.com TUI Social Media Google Vakantiebeurs reviews instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring