Welkom in de wondere wereld van marketingstrategie. Technologie heeft marketing en toerisme getransformeerd naar een meer kwantitatieve wereld. Maar wat nooit vergeten mag worden is dat alle kwantitatieve data en clicks, een individuele consument vertegenwoordigen. We kijken naar het einde van het simplistische marketing tijdperk zonder technologie en de implicaties voor nu, met Niki van Wijk (iProspect) tijdens het ANVRCongres.

Niki heeft haar sporen verdiend bij o.a. Transavia en KLM. Bij Transavia was zij verantwoordelijk voor e-commerce en alle marketingactiviteiten. Daarvoor was zij jarenlang werkzaam bij KLM en stond hier mede aan de basis van de introductie van online booking bij KLM.

Drie eenheid marketing, technologie en strategie

Kortweg zijn er volgens Niki twee belangrijke punten in deze digitaliseringsslag: marketing strategie begint bij de customer journey en marketing technologie helpt om het verhaal over alle contactmomenten heen te vertellen. We focussen in dit blog op de key learnings om technologie snel eigen te maken en waarvoor we als reisorganisaties ook moeten oppassen.

Wat ieder bedrijf tijdens deze transitie naar een digitale wereld zich moet realiseren, is dat het zorgvuldig uitkiezen van de juiste technologische tools de basis is voor succesvolle technische marketing. Er moet ten alle tijden voorkomen worden dat je als bedrijf eindigt met ‘een doos vol digitale tools’; oftewel een gereedschapskist vol met spulletjes waarvan je uiteindelijk de helft maar in gebruik neemt om effectief marketing te voeren.

Zo is er ook geen handleiding voor de reiswereld met bijvoorbeeld 5 tools die je perse moet gebruiken en waarmee je als organisatie succes zult hebben. Wie je bent, oftewel, het karakter van de reisorganisatie of het karakter van je merk bepaalt welke keuze je binnen de mystiek en complexiteit van technologische aanbieders maakt. Technologie is zoals we al vaker horen, echt een middel en geen opzichzelfstaand doel. Maar er hoort wel een heldere visie aan de basis te staan. Gemiddeld genomen heeft een (reis)retailer 3 stuks technologie werkend binnen de organisatie. Maar buiten het aanbod van betaalde technologische tools, is er een enorme schil van variërende technische integraties die gratis je business naar een hoger informatie level kunnen tillen. Het feit dat Google een groot deel van deze tools gratis aanbiedt, is hier een voorbeeld van en de status en ontwikkeling van technologie wordt dan ook bepaald door dit soort bedrijven.

De infrastructuur van het bedrijf uitgelegd in technologie

Een duidelijke infrastructuur van het bedrijf, beredeneerd vanuit bijvoorbeeld de customer  journey of vanuit leidende platforms, helpt om technologie toe te passen in de reisorganisatie. Vaak worden de keuzes die over technologische implementaties gemaakt of getekend moeten worden, weggelegd bij de IT-ers, die er vanuit hun vakgebied op natuurlijke wijze mee bezig zijn. Maar de senior managers, marketeers en strategen zouden zich er net zo intensief mee moeten bemoeien. Daarna kan uiteindelijk de keuze gemaakt worden of de technologische aanpassingen en optimalisatie van processen kunnen plaatsvinden met het huidige team, of dat deze nu juist met partners vormgegeven kan worden.

Een andere kijk op technologie

Zonder technologie kunnen we straks geen reizen meer verkopen zegt Niki. Reizen worden online geboekt en we weten allemaal dat de sterke verwachting van mobiele boekingen alleen nog maar doorzet. Dat maakt reizen ineens het level playing field van heel veel aanbieders, zoals Google Flights, die klanten (reizigers) helpt om goede keuzes voor vliegtickets te maken.

Technologie vervangt deels de mens, maar kun je tevens inzetten om je eigen mensen te equiperen om op de juiste momenten, in contact te komen met de consument en het authentieke verhaal van jouw bedrijf te vertellen.

De keuzes die we als reisorganisatie in onze software maken, hebben effect op hoe onze klanten onze producten en services ervaren.

Strategie, marketing en technologie zijn verbonden

Digitale marketing is complex en het is een blijvende discussie tussen marketing, technologie, IT, strategie en processen.  Marketing technologie gaat niet over bestaande processen efficient maken, maar over hoe marketing de digitale wereld raakt.

Marketing, Technology, and Strategy
Bron: http://chiefmartec.com/2014/01/strategy-marketing-technology-intertwined/

Het belangrijkste voor marketing en IT in travel is om marketing-technologische specialisten te omarmen; de mensen die specialist zijn en kennis en ervaring hebben in zowel marketing als technologie en dit vloeiend met elkaar in verband kunnen brengen.