De laatste uren van een succesvol, mooi en verfrissend jaar zijn ingegaan. Voor sommigen nog een aantal uren werken maar dat mag de pret niet drukken. De sfeer en het gevoel van een oudjaarsdag maken alles goed! We wensen je voor straks alvast een ontzettend gelukkig nieuwjaar toe met veel prachtige kansen om te reizen.

We kunnen niet wachten om verder te gaan met 2015. Maar voordat dat zo ver is, de volle aandacht voor de top 14 van 2014. In een overzicht: de meest gelezen blogs van afgelopen jaar. Cheers!

1. Destinatiemarketing Oostende: City of soul dankzij Marvin Gaye

Door: Pieter Hens | Op: 24 juli 2014

Pieter Hens schreef zijn eerste blog over de Soullegende Marvin Gaye die in de jaren 80 gedurende een periode van 20 maanden in Oostende verbleef. Het is tijdens die periode dat Marvin zijn monsterhit Sexual Healing schreef. Marvin belandde in Oostende dankzij Freddie Cousaert, een Oostendse concertpromoter. Lees meer…

2. Interactie op Google Plus pagina’s nog niet overtuigend

Door: Bas Wanrooij | Op: 3 april 2014

Een succesvolle Nederlandse Google+ pagina in de reisbranche zul je niet zo snel vinden. Er zijn een aantal reismerken die een groot aantal volgers hebben, maar die komen niet uit Nederland. Een goed voorbeeld van een buitenlandse pagina die wel succesvol is, is de Google Plus Pagina van Visit Greece. Lees meer…

3. Het WK voetbal in de online reiswereld

Door: Bas Wanrooij  | Op: 13 juni 2014

Dit jaar was het WK voetbal in Brazilië een groot online topic. Wat hebben reisorganisaties en E-zines online gedaan met het WK voetbal of het Nederlands Elftal. Kortom wat kon je online winnen en doen om in de juiste WK sfeer te komen? Lees meer…

4. Tumblr challenges in onze branche

Door: Lobke Elbers | Op: 18 april 2014

Een korte zoektocht op Google naar ‘Nederlandse hotels op Tumblr’ leverde de vraag op of hotelketens nog wel Tumblr gebruiken? Nee. Grote hotelketens zitten voornamelijk op Pinterest, Tumblr blijft achter. Hoort Tumblr voor onze branche eigenlijk wel in het (zo vaak) opgesomde rijtje van Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram en Pinterest? Lees meer…

5. Pinterest Mini Cursus voor de reiswereld: een strategie bepalen

Door: Nienke Krook | Op: 8 augustus 2014

Met de groeiende populariteit van social media, kan het voor bedrijven soms moeilijk zijn om te beslissen waar ze het beste hun tijd aan kunnen besteden. In een online Pinterest Mini Cursus gaf Nienke Krook antwoord op diverse vraagstukken en cases rondom een strategie op Pinterest. Lees meer…

6. De nieuwe reisretail: een offline en online strategie bij D-reizen

Door: Lobke Elbers| Op: 12 juni 2014

De stenen winkel blijft. Misschien anders en kleiner, maar Robbert Jan Meerpoel van D-reizen gaf dit jaar aan te geloven in de kracht van total retail; retail als koploper in de digitale trends en de technische mogelijkheden. Twee dagen voor Emerce Etravel namen we de generale voor zijn presentatie door. Lees meer…

7. De contentkalender how-to die helpt om je Social Media in te richten

Door: Lobke Elbers | Op: 21 mei 2014

Zodra je op meerdere platformen zit als reismerk heb je te maken met verschillende communities. Het begint met de juiste contentkeuze. De beste mix bestaat volgens Antal de Waij uit: statische, dynamische, domein dominerende en engagement verhogende content. Een verslag van zijn presentatie op Emerce Etravel. Lees meer…

8. TessaTravel.nl: een zelfstandig merk van Hoteldeal en publisher

Door: Redactie TravelNext | Op: 29 april 2014

Audax Publishing heeft dit jaar samen met Hoteldeal Nederland de site (en zelfstandig reismerk) Tessatravel.nl gelanceerd. Het marketingbereik van de uitgever is gekoppeld aan het aanbod van Hoteldeal. Tripjes zoals te zien in de magazines staan nu ook online. Lees meer…

9. Manage je online reputatie: praktische tips en de C2C marketingmix

Door: Sanne Bakker  | Op: 26 mei 2014

Het draait ineens allemaal om C2C (Customer 2 Customer) communicatie waarbij ook nog eens een enorme menigte meeluistert/-leest. Waar we voorheen met onze B2B- en B2C communicatie de kleine C2C conversaties konden ondermijnen hebben we nu als reisorganisatie geen controle meer. Tips om je reputatie toch te managen. Lees meer…

10. De reiswinkel van de toekomst: de de-standaardisatie van standaardisatie

Door: Tamara Rutjes | Op: 21 maart 2014

De OTA’s en branchevreemde bedrijven die reizen gaan verkopen, schieten als paddenstoelen uit de grond. De grote vraag is dan ook wat de reisretailer moet doen om de strijd tegen de online markt niet te verliezen. Om deze vraag te kunnen beantwoorden moest echter eerst duidelijk worden wat de reisretailer fout doet. Lees meer…

11. Hoe optimaliseer je als reismerk jouw Facebook posts voor het nieuwe algoritme?

Door: Sanne van der Laan | Op: 13 mei 2014

Ook Facebook veranderde dit jaar opnieuw. In het voorjaar bracht het platform een belangrijke verandering door voor het algoritme en Sanne gaf er een masterclass over: hoe optimaliseer je posts voor dit nieuwe algoritme. Lees meer…

12. Hoe vang je de vis? Een ontzettend goed reisproduct, Google en coole travelbloggers die het snappen!

Door: Anna-Maria Giannattasio | Op: 20 juli 2014

Op een van de heetste dagen van het jaar bezocht Anna-Maria de Internet Advantage Travel Bloggers Clinic. Ze zette alles op een rij. Travelbloggers zijn de nieuwe popsterren. Wat maakt een travelblogger cool? En hoe profiteer je als bedrijf van de ‘coolness’ en de linkjes van een tavelblogger? Lees meer…

13. Sociale media in de reisbranche maar waar begin je?

Door: Annelies Hulshof | Op: 20 januari 2014

Social media marketing stond centraal in de 2014 marketingplannen van veel reisorganisaties. TTG Asia geeft marketeers uit de reisbranche enkele handvatten waarmee ze kunnen beginnen met het op zetten van een strategie. Lees meer…

14. Als reisorganisatie via Google gevonden en gelezen worden door je publiek

Door: Marenna van Reijsen | Op: 21 maart 2014

Google is misschien wel je belangrijkste lezer geworden. Met als gevolg dat bloggen, destinatiemarketing en contentmarketing een grote vlucht nemen. In dit artikel formuleerde Marenna voor elke aanbieder zes stappen op weg naar hoogwaardige content. Lees meer…

Credits headerafbeelding: Sarah_Ackermann (CC)