Dit artikel is geschreven door Niels Welten van Kras.nl. Niels ongelooflijk bedankt voor de inhoudelijk sterk verslag en de vele nieuwe inzichten.
Facebook commerce
Als enige op de agenda voor dag 2 om 9 uur stond een debat dat voorafgegaan werd door presentaties van de vier panel-leden. Als eerste aan de beurt was David Parfect van Facebook. Met 29 miljoen actieve gebruikers in UK positioneert hij Facebook vooral als een platformonafhankelijke communicatie-tool. Online aankopen doen is daarbij slechts 1 van de zaken die gereorganiseerd wordt rondom voorkeuren en netwerken van gebruikers. Door koppeling met Facebook kan een website zoals Amazon je aanbod presenteren voor de aanstaande verjaardagen van vrienden uit je netwerk of voorstellen doen voor producten op basis van de interesses in jouw Facebook-profiel. Kansen voor bedrijven op Facebook volgens Parfect: creëer word-of-mouth effect door jouw content (via Like-button) te laten publiceren aan het netwerk van jouw bezoekers. Dus niet het aantal fans is het meest belangrijk voor bedrijven, maar de invloed die jouw fans weer op hun persoonlijke netwerken kunnen uitoefenen.
Goede voorbeelden van FB-bedrijfspagina’s in de ogen van Parfect: KLM en AirAsia. Door de toename van reisorganisaties die boekingsmodules in Facebook-pagina’s integreren, kan ook echt geld verdiend worden met dit medium. Voor het gemak noemt Parfect deze ontwikkeling maar even F-commerce! Via een nieuwe dienst (Check-in Deals) kunnen bedrijven ook aanbiedingen koppelen aan fysieke locaties van bedrijven voor mobiele internetgebruikers. Maar hier blijft het niet bij. Facebook heeft nog maar 1 procent bereikt van wat ze van plan zijn om te doen (the Facebook journey). Het werktempo ligt hoog en nieuwe updates zijn altijd op komst.
Weinig nieuws van Google.
Daniel Robb van Google UK brengt helaas weinig nieuws met zijn presentatie. Hij start met grafieken over ontwikkelingen in zoekgedrag, waarvan aantal zoekopdrachten in de Britse markt nog altijd toeneemt. Deels komt dat door toegenomen adoptie van de zoekmachine door (nieuwe) internetgebruikers maar vooral door de stijging in zoekopdrachten op mobiel internet van 4 procent vorig jaar naar 15 procent nu. Robb verwacht dat een van hun klanten dit jaar zelfs voor het eerst 1 miljoen dollar zal investeren in zoekmachine advertenties voor mobiel internet.
eBay en LinkedIn
Rob Bassett van eBay geeft eerlijk aan dat zijn platform niet het meest geschikt is voor grote reisorganisaties, maar dat individuele hotels wel succesvolle experimenten hebben uitgevoerd. Vanuit de visie van de gemiddelde eBay-gebruiker (die koste wat kost de goedkoopste deal wil hebben) stipt hij vervolgens aan wat de website Travelodge goed doet voor dit type gebruiker en wat Lastminute.com beter kan doen.
Laurie Kirschner van LinkedIn plaatst social media in een professionele context door 5 elementen centraal te stellen in haar verhaal: ontdekken, delen, discussieren, debatteren en aanbevelen. Ze voegt enkele voorbeelden toe van:
– de TripIt applicatie die je aan je LinkedIn profiel kunt toevoegen
– discussies die de beheerder van Mariott group op LinkedIn is gestart.
– sidebar die Jetloose aan hun bedrijfspagina heeft toegevoegd.
– targeting door Hilton die Personal Assistants en Event planners wilde bereiken met hun aanbod over congres-arrangementen.
Group Buying in Travel
In de middag bezocht ik de sessie met de spannende titel: Group Buying is Taking Hold but Does it Work for Travel?
Dan Riley van Groupon UK startte met indrukwekkende groeicijfers en enkele weetjes (zoals: 77 procent van hun e-mail nieuwsbrief abonnees is vrouw). Ook geeft hij redenen aan waarom group buying succesvol is. Voor reisaanbieders kan het goed werken omdat hoge volumes kunnen worden verkocht van producten met voorraad die slecht verkoopt of waarvan de houdbaarheid verloopt.
Doug Miller van LivingSocial legt de nadruk op social sharing (in plaats van group buying) doordat zij vrienden van gebruikers mee laten profiteren van de aanbiedingen. Via het voorbeeld ‘Salsa Dancing and Mojito Making class’ geeft hij aan dat LivingSocial de brug vormt tussen social media en e-commerce maar ook tussen online en offline.
Spraakwaterval Heather Leisman van het voor mij nog geheel onbekende Jetsetter legt de nadruk op dagelijkse deals in het luxe segment. Daarbij zijn hun abonnees betrokken doordat ze zichzelf aanmelden omdat zij nieuwe ervaringen willen ontdekken en graag geholpen worden bij het maken van een keuze. Voor reisorganisaties beweert Leisman toegevoegde waarde te kunnen bieden door voornamelijk nieuwe klanten aan te brengen en vraag te kunnen sturen waar men die wil vervullen. Opvallend zijn de overeenkomsten die de 3 sprekers allen zelf letterlijk benoemden:
– differentiatie van reisaanbieders met veel aanbod door content veel meer als ervaring en een verhaal met beleving te presenteren (storytelling).
– acquisitie van kopers door word-of-mouth, referrals en vooral e-mail marketing.
– verleiden van abonnees (en hun persoonlijke netwerk) met beleving en emotie die niet noodzakelijkerwijs van plan waren om een aankoop te doen op dat moment.