• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Failliet en social media – de bijzondere aanpak van Spanair

14 februari 2012 door Sabine de Witte

Wat doe je met je social media bij faillissement?
Hopelijk is het iets waar je (nog) niet over na hoeft te denken, maar wat doe je met je social media accounts als je bedrijf failliet gaat? Veel tijd en geld is er in geïnvesteerd, zodat er een goede online reputatie staat, klanten online geholpen kunnen worden en het merk of bedrijf goed vindbaar is. Door de economische crisis, die helaas al een tijd de reisbranche raakt, ga je failliet. Wat is verstandig? Moet je direct de online accounts opdoeken? Of heeft het nog zin om deze aan te houden? Zijn ze nog inzetbaar ten behoeve van klanten, die tot op het laatste moment toch genoeg vertrouwen hadden om te boeken?

Offline halen van social media een bewuste keuze?
Spanair ging eind januari failliet, een overname door Qatar Airlines ging op het laatste moment niet door. Het doek viel officieel op zaterdag 30 januari 2012. Ruim 2500 medewerkers in Barcelona staan op straat en 212 vluchten werden gecancelled. Dit veroorzaakte een hoop onwetendheid bij ongeruste Spanair reizigers. Wat gebeurde er met hun ticket? Konden ze nog (terug)vliegen? Een moment waarop social media zich uitstekend had kunnen bewijzen.

Muuby uit Barcelona, voerde voor Spanair de social media strategie uit. Alle social media activiteiten werden succesvol uitbesteed aan deze social media start-up. Dat blijkt o.a. uit de 10.230 volgers op het Twitter account van Spanair, dat nog bestaat. De Facebook pagina is verdwenen.

Tijdens het faillissement stonden ze hun opdrachtgever direct bij met hun kennis en ervaring. Er werd een plan gemaakt voor de ondersteuning aan en communicatie naar reizigers, maar Spanair koos voor het andere uiterste. Alle social media accounts werden opgeheven. Er mochten geen berichten meer worden geplaatst; de online aanwezigheid werd uitwist. Wat doe je dan als social media bureau? Er zat voor Muuby niets anders op dan akkoord te gaan, hoewel ze er zelf voor kozen een laatste bericht te plaatsen met meer informatie voor gedupeerde reizigers.

Klant in de steek laten
Waar voor Spanair een enorme kans lag, om gedupeerde reizigers te helpen in plaats van in de steek te laten, kozen ze voor deze rigoureuze oplossing. Reizigers konden alleen telefonisch met vragen terecht via veelal overbelaste lijnen. Waar twitteraars eerder via Twitter informatie konden verkrijgen, bleef het nu stil.

Hoe pak je dit als organisatie beter aan?
KLM is Nederlands’ trots als het gaat om customer care via social media. KLM heeft een team dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week binnen 1 uur reageert op vragen van reizigers. Het gaat om transparantie, feedback en interactie met reizigers. Ik ben benieuwd of KLM wel een exit-strategie heeft mocht het ooit voorkomen dat zij failliet gaan, wat ik uiteraard niet hoop. Het is in ieder geval geen overbodige luxe om over na te denken!

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • KLM best practice Social Media

    Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: Social media Tags: failliet, gebruik social media bij crisis, Social Media, Spanair

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sabine zegt

    14 februari 2012 om 15:40

    Voor een concreet voorbeeld van “dat had anders gekund” in de Nederlandse markt, kijk eens naar de laatste 20 tweets van @cheqqer.

  2. Patrick Mulder zegt

    20 februari 2012 om 15:57

    Ik wist niet eens meer dat Cheqqer gestopt was!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI NHTV mobiel Vakantiebeurs Airbnb destinatiemarketing technologie Booking.com Facebook TripAdvisor hotels KLM reviews onderzoek instagram reizen Expedia travel Social Media Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext