holland hospitality outlook

Vorige week donderdag vond de befaamde Holland Hospitality Outlook plaats in de Amsterdam RAI. De #HHO2013 is hét jaarlijkse moment om eens te kijken waar we in de reis- en gastvrijheidsbranche staan, waar we naartoe gaan en wat er moet gebeuren om die toekomst er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Samenwerking leek key te zijn deze dag, maar het hoe en wie, dat blijft nog even de vraag.

Sector- en grensoverschrijdende samenwerkingen

Volgens Jos Vranken (NBTC) moeten we zeker ook in deze periode positief zijn. Het inkomend toerisme is gestegen met 4% en het aantal bedden kent een stijging van 1%. Een kleine stijging, maar nog steeds een stijging. Dat betekent dat het volume groeit, maar toeristen blijven korter en verblijven goedkoper. De bezetting staat daarom behoorlijk onder druk.

Nederlanders gaan zelf vaker op vakantie, maar vaker naar het buitenland dan in eigen land. Daarom is de sector volgens Jos gebaat bij grens- en sectoroverschrijdende samenwerkingen, die nodig zullen zijn om de potentiële groei aan te kunnen pakken.

Latente behoeften vertalen naar services en diensten

Jacques Hoendervangers (Schiphol) vertelt dat ze er op Schiphol alles aan doen om, nog voordat de reiziger zelf weet waar de behoeften liggen, te voldoen aan die behoeften. Ze gaan door middel van diensten als het Airport Park op zoek naar het snijvlak van zingeving en beleving. En ze proberen het de reizigers van alle landen zo gemakkelijk mogelijk te maken om zich door de luchthaven te navigeren. Zo kunnen Chinese reizigers een app downloaden waarmee alle borden op de luchthaven worden vertaald in het Chinees.

Jacques zou zich focussen op customer centricity, waarbij managers in het totale bedrijfsleven keuzes maken die voor je klanten van belang zijn. Daarnaast is het ook van belang om beslissingen te nemen die op de korte termijn wat meer geld kosten maar die op de lange termijn voor de klant ten gunste komen. Schiphol doet dit zelf ook en reserveert 10% van hun commerciele ruimte voor services die niet direct iets opleveren.

Samenwerken, samenwerken, samenwerken

De economische omstandigheden zijn niet gunstig, dat weten we nou wel. Maar er zijn volgens Lieke Vogels (KHN) ook trends die een positieve vibe teweeg brengen in onze branche. Zo zien we nieuwe concepten opduiken waarbij retail en horeca wordt gecombineerd. Je kunt er als klant winkelen en na het winkelen een drankje doen.

Behoeftegericht ondernemen is sleutel tot de toekomst voor de horeca, daarvoor moeten verschillende partijen volgens Lieke samenwerken met alle betrokkenen binnen de branche. We moeten van een beleving naar het aanbieden van een betekenisvolle beleving: een waardevolle herinnering voor de klant.

Sarel Tempelman (VVV) vindt dat we ons moeten beseffen dat de uitgangspositie in onze branche goed is, alles voor succes is aanwezig. We moeten ons daarom veel meer realiseren dat de beleving van de consument één verhaal is en dat we moeten gaan samenwerken om deze beleving zo optimaal mogelijk te maken. Advies van Sarel: Kijk naar je buren en zorg dat je samen orde op zaken hebt.

Eenheid

Ons land mist eenheid, dat kwam tijdens het debat naar voren waarbij Michael Levie (CitizenM) en Peter Verveen (Vedis) het voortouw namen.

Nederlanders hebben volgens hen veel goedkope alternatieven voor een dagje in het buitenland. Het is namelijk bijna net zo goedkoop om het vliegtuig naar Barcelona te pakken, of naar Sophia. De successen die wel die eenheid in ons land creëren hebben we te weinig, het is niet schouder aan schouder, maar ieder voor zich. We hebben simpelweg de energie niet.

Je kunt als onderneming niet voor alle culturen tegelijk iets willen zijn, maar je moet jezelf durven zijn en je eigen authenticiteit naar buiten durven laten komen.

Retail en toerisme onderschatten elkaar

Volgens de bezoekers van HHO2013 onderschatten retail en de toeristische branche elkaars waarde. Er komen geluiden als: Retail mist hospitality, en hospitality moet het hebben van upselling en die missen dat weer. Ondernemers zijn volgens een deelnemer enkel met hun eigen product bezig, ze willen wel graag de samenwerking met anderen aangaan maar we kijken niet goed genoeg naar hoe we de beleving zo krachtig mogelijk kunnen maken. Deze verbindingen moeten gefaciliteerd worden, daarvoor moeten bepaalde partijen op gaan staan in de nabije toekomst.

Ook wordt aangegeven dat de branches elkaar niet onderschatten, maar dat er niets mee wordt gedaan. Je kunt er namelijk niet omheen als je kijkt naar de toekomstige consument. Een tip die we mee krijgen: verdiep je eens in alle narigheid die je over je klant uitstort en wees een keer je eigen klant. Die praktijk is ontzettend leerzaam.

Opereren vooral vanuit eigenbelang

Mensen kijken niet verder dan hun eigen winkeltje, ze moeten er volgens de deelnemers dan ook mee opgevoed worden dat ze dat wel gaan doen. Samen moeten we voor onze potentiële bezoekers een beeld neerzetten dat buiten de Nederlandse klompen en de tulpen gaat over fashion en design. Het NBTC probeert dan ook per land te kijken hoe Nederland gepositioneerd moet worden in dat land om de bezoekers naar ons land te trekken.

Echter is het ook aan de ondernemers zelf om deze positionering neer te zetten bij hun potentiële bezoekers. Graag zouden veel aanwezige partijen dit samen willen doen, maar lijkt het nog even de vraag hoe. Het is belangrijk dat er een partij op staat die alle ondernemers bij elkaar brengt en eenheid aanbrengt in de branches.

Samenwerken volgens de #HHO2013

Vandaag lijkt er op #HHO2013 dan ook een weg geplaveid te zijn waar op voortgeborduurd gaat worden door de deelnemers. Samenwerken, samenwerken, samenwerken. Samen kun je meer!

Afbeelding credits: Arnold van West