• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Hoe zetten bedrijven in de reiswereld ’the next step’ in mobiel en digitaal?

22 augustus 2012 door Emile Goedegebure

‘Mobiel en digitaal’, dat zijn toch wel de megatrends van de afgelopen jaren. Trends waar bedrijven in mee moeten gaan, willen zij ook in de toekomst nog serieus genomen worden. Desondanks krijg ik tot mijn verbazing anno 2012 nog antwoorden vanuit het reisbureau als: “Sorry meneer, maar ik kan uw vraag niet beantwoorden omdat de brochure waar dit in staat momenteel niet meer op voorraad is…” en “U wilt deze week al vertrekken? Dan kan ik u helaas niet helpen, want de reis is ‘op aanvraag’ en dit kan 3 tot 5 werkdagen duren…”. Er moet duidelijk iets gebeuren!

Kernfuncties onder druk

Voor mij was dit een bevestiging op één van mijn eerdere bevindingen uit het rapport Uitgaand Toerisme 2020, namelijk dat de drie traditionele kernfuncties van de reiswereld (adviseren, bemiddelen en het verschaffen van zekerheid) als gevolg van technologische ontwikkelingen in toenemende mate onder druk komen te staan. Terwijl innovatie binnen de reiswereld noodzakelijk is om het verlies aan toegevoegde waarde te compenseren, gaan de technologische ontwikkelingen in de rest van de wereld onverminderd door.

Nieuwe technieken reflecteren zich in innovatieve projecten waaronder die van Google (Google Glass) en Apple (Black Hole), die mits de toepasbaarheid en functionaliteit kunnen worden waargemaakt, de potentie hebben om de nabije toekomst te domineren. Kortom, mobiel en digitaal zullen de komende jaren alleen maar verder intensiveren en voor de reisbranche is het dan ook 2 voor twaalf, of harder gesteld: ‘innoveren of capituleren’.

Reden tot paniek? Nee, maar wel tot actie

Het is belangrijk dat de reisbranche een nieuwe manier vindt om de toegevoegde waarde te herstellen om zo het tij te keren. En ik ben er van overtuigd dat de eerder genoemde trends een uitgeschreven kans voor de reiswereld vormen omdat reizen per definitie gerelateerd is aan mobiliteit. Daarnaast kan digitalisering enerzijds leiden tot kostenbesparing en anderzijds de serviceverlening verbeteren.

Combineer digitaal en mobiel, en de volgende stap die voor de hand ligt is het faciliteren van reizigers met een techniek waarmee zowel voor, tijdens als na de vakantie gebruik kan worden gemaakt van de drie kerndiensten waaraan reisorganisaties vanuit de traditie hun toegevoegde waarde ontlenen. Deze techniek kan worden gefaciliteerd in de vorm van een mobiele applicatie zoals ‘conTgo’, waarmee een multifunctioneel communicatieplatform tot stand wordt gebracht tussen de reiziger en reisorganisatie.

Tips: De potentie van het ‘stretchen’ van het vakantieproduct

Dankzij een structureel communicatieplatform is het bezoeken van een host(es) tijdens de reis niet langer nodig, evenals het raadplegen van de reismappen met ‘actuele’ vertrek/excursie-informatie. Dit levert naast financiële besparingen ook tijdwinst op voor de reizigers. Een ander voordeel is dat alle informatie persoonlijk kan worden afgestemd en afhankelijk van de situatie direct kan worden toegestuurd. Enkele andere functionele toepassingen waaraan gedacht kan worden zijn:

  • Overzichtelijk alle vouchers en check in codes digitaal bundelen (TripIt);
  • Actuele informatie m.b.t. de reis (vertragingen etc.) communiceren;
  • Weerbericht en bestemmingsinformatie aanbieden (activiteiten en festivals);
  • Persoonlijk afgestemde kortingen en aanbiedingen van (last-minute) excursies (afgestemd op bijv. weersomstandigheden/bezetting);
  • 24 uur directe communicatiemogelijkheden met personeel voor hulp en noodgevallen;
  • Vliegvakanties: automatisch bericht geld terug bij vertraging vliegen;
  • Autovakanties: advies over waar goedkoop getankt kan worden.

De voordelen van het ‘stretchen’ van het businessmodel van de georganiseerde reiswereld zijn veelzijdig. Uit de ING sectorvisie 2020 is gebleken dat tijdens de vakantie de prijsgevoeligheid een minder prominente rol speelt dan voorafgaand aan de vakantie. Dit betekent dat de inkomsten van reisbedrijven fors kunnen stijgen zodra zij een inspirerende en regisserende rol weten te vervullen gedurende de vakantie. Ook niet onbelangrijk is dat het aantal contactmomenten met de consument fors wordt uitgebreid, waardoor de merkbekendheid en na goede ervaring ook de loyaliteit kan toenemen.

Tot slot kan in een gevorderde status een groot marketingvoordeel worden behaald. Enerzijds beschikt de reisorganisatie namelijk over nieuwe gedetailleerde klantenkennis en anderzijds kan een ‘flip the funnel’ principe optreden, waardoor het inkopen van ‘paid media’ via billboards en TV commercials niet langer noodzakelijk is.

Wie verdient er geld aan?

Wie aan dit concept geld verdiend hangt af van hoe de consument aan de benodigde informatie/software komt en hoe de betalingen/commissiestromen lopen. Want dat de informatie in de nabije toekomst steeds vaker digitaal geconsumeerd zal worden ligt voor de hand, de vraag is echter: “Hoe komt men tijdens de vakantie aan de gewenste informatie en wie verzorgd de data hierachter?”

Bronnen: Digitaltrends, ConTgo, ING, Hubspot, Uitgaand Toerisme 2020

Gerelateerde Berichten

  • Vaker mobiel, tijdens de inspiratie- én boekingsfase

    Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via…

  • FIT for future in de travelindustrie: 4 webinars om in je agenda te zetten

    Hoe fit ben jij eigenlijk? Over 1 maand introduceert Reiswerk dat zich bezighoudt met het…

  • Redenen om te reizen bezien vanuit diverse doelgroepen en technieken - recap PhocusWrightEurope

    Tijdens de eerste editie van het Phocuswright congres in Nederland, Amsterdam spraken ota's, startups en…

Categorie: E-commerce

Over Emile Goedegebure

Emile Goedegebure is onlangs afgestudeerd aan de NHTV voor de opleiding Management Toerisme en heeft zijn afstudeerscriptie “Uitgaand toerisme 2020” voor het ING Economisch Bureau geschreven. Emile kijkt kritisch naar trends, ontwikkelingen en innovaties waarmee de reissector vanuit de externe omgeving wordt geconfronteerd en vertaalt dit naar kansen, bedreigingen en strategieën voor de toeristische sector in brede zin. Met name de rol van techniek bepaalt de urgentie waarmee de reisbranche moet innoveren en biedt naast uitdagingen tegelijkertijd ook prachtige kansen voor de sector. Bloggen voor TravelNext geeft Emile de mogelijkheid om zijn ideeën, visies en vraagstukken m.b.t. de toeristische sector te delen met de buitenwereld.

Lees Interacties

Reacties

  1. Marian zegt

    22 augustus 2012 om 14:46

    Interessant artikel. Het stretchen biedt vele mogelijkheden. Marian

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Facebook onderzoek technologie hotels Booking.com instagram Vakantiebeurs NHTV Airbnb Social Media Expedia KLM reviews reizen TUI Google destinatiemarketing mobiel travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring