‘Mobiel en digitaal’, dat zijn toch wel de megatrends van de afgelopen jaren. Trends waar bedrijven in mee moeten gaan, willen zij ook in de toekomst nog serieus genomen worden. Desondanks krijg ik tot mijn verbazing anno 2012 nog antwoorden vanuit het reisbureau als: “Sorry meneer, maar ik kan uw vraag niet beantwoorden omdat de brochure waar dit in staat momenteel niet meer op voorraad is…” en “U wilt deze week al vertrekken? Dan kan ik u helaas niet helpen, want de reis is ‘op aanvraag’ en dit kan 3 tot 5 werkdagen duren…”. Er moet duidelijk iets gebeuren!

Kernfuncties onder druk

Voor mij was dit een bevestiging op één van mijn eerdere bevindingen uit het rapport Uitgaand Toerisme 2020, namelijk dat de drie traditionele kernfuncties van de reiswereld (adviseren, bemiddelen en het verschaffen van zekerheid) als gevolg van technologische ontwikkelingen in toenemende mate onder druk komen te staan. Terwijl innovatie binnen de reiswereld noodzakelijk is om het verlies aan toegevoegde waarde te compenseren, gaan de technologische ontwikkelingen in de rest van de wereld onverminderd door.

Nieuwe technieken reflecteren zich in innovatieve projecten waaronder die van Google (Google Glass) en Apple (Black Hole), die mits de toepasbaarheid en functionaliteit kunnen worden waargemaakt, de potentie hebben om de nabije toekomst te domineren. Kortom, mobiel en digitaal zullen de komende jaren alleen maar verder intensiveren en voor de reisbranche is het dan ook 2 voor twaalf, of harder gesteld: ‘innoveren of capituleren’.

Reden tot paniek? Nee, maar wel tot actie

Het is belangrijk dat de reisbranche een nieuwe manier vindt om de toegevoegde waarde te herstellen om zo het tij te keren. En ik ben er van overtuigd dat de eerder genoemde trends een uitgeschreven kans voor de reiswereld vormen omdat reizen per definitie gerelateerd is aan mobiliteit. Daarnaast kan digitalisering enerzijds leiden tot kostenbesparing en anderzijds de serviceverlening verbeteren.

Combineer digitaal en mobiel, en de volgende stap die voor de hand ligt is het faciliteren van reizigers met een techniek waarmee zowel voor, tijdens als na de vakantie gebruik kan worden gemaakt van de drie kerndiensten waaraan reisorganisaties vanuit de traditie hun toegevoegde waarde ontlenen. Deze techniek kan worden gefaciliteerd in de vorm van een mobiele applicatie zoals ‘conTgo’, waarmee een multifunctioneel communicatieplatform tot stand wordt gebracht tussen de reiziger en reisorganisatie.

Tips: De potentie van het ‘stretchen’ van het vakantieproduct

Dankzij een structureel communicatieplatform is het bezoeken van een host(es) tijdens de reis niet langer nodig, evenals het raadplegen van de reismappen met ‘actuele’ vertrek/excursie-informatie. Dit levert naast financiële besparingen ook tijdwinst op voor de reizigers. Een ander voordeel is dat alle informatie persoonlijk kan worden afgestemd en afhankelijk van de situatie direct kan worden toegestuurd. Enkele andere functionele toepassingen waaraan gedacht kan worden zijn:

  • Overzichtelijk alle vouchers en check in codes digitaal bundelen (TripIt);
  • Actuele informatie m.b.t. de reis (vertragingen etc.) communiceren;
  • Weerbericht en bestemmingsinformatie aanbieden (activiteiten en festivals);
  • Persoonlijk afgestemde kortingen en aanbiedingen van (last-minute) excursies (afgestemd op bijv. weersomstandigheden/bezetting);
  • 24 uur directe communicatiemogelijkheden met personeel voor hulp en noodgevallen;
  • Vliegvakanties: automatisch bericht geld terug bij vertraging vliegen;
  • Autovakanties: advies over waar goedkoop getankt kan worden.

De voordelen van het ‘stretchen’ van het businessmodel van de georganiseerde reiswereld zijn veelzijdig. Uit de ING sectorvisie 2020 is gebleken dat tijdens de vakantie de prijsgevoeligheid een minder prominente rol speelt dan voorafgaand aan de vakantie. Dit betekent dat de inkomsten van reisbedrijven fors kunnen stijgen zodra zij een inspirerende en regisserende rol weten te vervullen gedurende de vakantie. Ook niet onbelangrijk is dat het aantal contactmomenten met de consument fors wordt uitgebreid, waardoor de merkbekendheid en na goede ervaring ook de loyaliteit kan toenemen.

Tot slot kan in een gevorderde status een groot marketingvoordeel worden behaald. Enerzijds beschikt de reisorganisatie namelijk over nieuwe gedetailleerde klantenkennis en anderzijds kan een ‘flip the funnel’ principe optreden, waardoor het inkopen van ‘paid media’ via billboards en TV commercials niet langer noodzakelijk is.

Wie verdient er geld aan?

Wie aan dit concept geld verdiend hangt af van hoe de consument aan de benodigde informatie/software komt en hoe de betalingen/commissiestromen lopen. Want dat de informatie in de nabije toekomst steeds vaker digitaal geconsumeerd zal worden ligt voor de hand, de vraag is echter: “Hoe komt men tijdens de vakantie aan de gewenste informatie en wie verzorgd de data hierachter?”

Bronnen: Digitaltrends, ConTgo, ING, Hubspot, Uitgaand Toerisme 2020