De Chinese Millennials (generation Y-ers) are coming. Ze zijn hyper connected, mobiel georiënteerd als het om communicatie gaat en veranderen radicaal de manier waarop er in China met elkaar wordt gecommuniceerd. Wat kunnen wij als toeristische organisaties leren van hoe Chinese jongeren social media gebruiken? Welke trends kunnen we hier in het Westen verwachten? En wat verwachten Chinezen die hier Nederland op reis zijn?

Op 10 juni ontmoette ik Alice Hu, social en digital specialist van MSLGroup in Shanghai. We praatten over het Chinese digital en social medialandschap in relatie tot toerisme. Dit is wat er komen gaat:

A closer look: de millennials in China

Van de Chinese bevolking is ruim 28% een millennial; 382 miljoen om precies te zijn. De verwachting is dat in 2019, 62% van de Chinese reizigers millennials zijn. Dit komt neer op (zo blijkt uit dit artikel van Bloomberg) een percentage van 32% van reizigers tussen de 25 en 34 jaar oud en 27% van de reizigers is tussen de 15 en 24 jaar oud. Daar moeten we dus op voorbereid zijn. Hoe kun je daar nu al op inspelen? Laten we dieper kijken naar het profiel en de behoeften van Chinese millennials.

Het millennial traveler profiel

Deze reizigers zijn de eerste generatie in de geschiedenis van China, opgegroeid in relatieve welvaart en sociale stabiliteit. Ze zijn ‘big spenders’ als het gaat om internationaal reizen. Onderzoek van MSL toont aan dat zij gemiddeld 4 trips buiten China per jaar maken, dit is twee keer zoveel als hun Aziatische peers. Populaire bestemmingen bij Chinezen zijn de UK, Australië en de USA, maar ook Europese bestemmingen als Amsterdam, Parijs en steden in Italië staan steeds hoger op de bucketlists. Experience, zoals ook in onderstaand profiel te zien is, heeft een hoge prioriteit als het om reizen gaat. Echter besteden de Chinese millennials liever geld aan lekker eten en activiteiten, dan aan het reizen naar tropische bestemmingen en well-known toeristische locaties. Het delen van hun ervaringen via social media is een fundamenteel component van het reizen.

millennial traveler profiel

Enkele belangrijke statistieken

Welke social media gebruiken ze?

WeChat, Line en KakaoTalk vervangen veel van de applicaties die we in Europa dagelijks gebruiken in aparte apps. Deze Aziatische applicaties hebben alles in een. Het zijn de platforms waar mensen naartoe gaan om rekeningen te betalen, taxi’s te boeken, vluchten te boeken, te chatten met vrienden, content (foto en video creëren), spullen kopen en nog veel meer. Dit alles zonder de app te verlaten.

mobile messengers china

Celebrities worden ingezet om deze Aziatische Messenger diensten een boost van internationale gebruikers te geven. Zo is Wechat in juli 2013 samen gaan werken met Lionel Messi om meer internationale gebruikers te creëren. Real Madrid en Barcelona zijn actief op Line om te communiceren met fans, real-time nieuws te verspreiden en stickers uit te delen. En in KakaoTalk zijn ruim 400 merken, bedrijven en celebrities actief. WeChat is veruit het meest populaire en meest gebruikte platform in China en dit zou dan ook het eerste platform zijn waar toeristische organisaties in Nederland een stap in zouden kunnen maken.

Wat kun je met WeChat doen vanuit Nederland?

De mogelijkheden zijn uiteindelijk onbeperkt. Schoenenmerk Clarks heeft er een customer service in gebouwd, DHL heeft in WeChat een officieel account waarin je al je pakketten kunt volgen, prijzen kunt opvragen en vragen kunt stellen en Johnsson gebruikt WeChat om mediaberichten en event uitnodigingen te sturen.

australia tourism board wechat

Australian Tourism Board op WeChat

Maar ook toeristische organisaties hebben hun intrede op WeChat gemaakt. Het inmiddels geroemde Australian Tourism Board dat in meerdere opzichten het schoolvoorbeeld voor destinatiemarketing is, heeft een WeChat account. Ze heten hun Aziatische volgers welkom in Australië en hebben er bijvoorbeeld een ABC in opgenomen met video’s en foto’s van toeristische attracties. Niet geheel verwonderlijk dus, dat Chinese Millennials een grote voorkeur voor reizen naar Australië hebben ontwikkeld. Zit jij met jouw stad al op WeChat?

De eerste belangrijke stappen op Chinese Social Media/Messenger platformen
  • Stap 1: WeChat

Alice geeft aan dat voor toeristische organisaties in Nederland, de eerste stap om de applicatie te downloaden de grootste en meest belangrijke stap is. Zie het als dat je Facebook moet uitleggen aan je oma. Zij zal er weinig tot niets van snappen totdat ze het zelf heeft gezien. Zo werkt dat ook met WeChat. Binnen WeChat bestaan er 2 belangrijke doelen:

1. De Chinese potentiële millennials aanspreken die naar Nederland af willen reizen

2. De Chinese millennials aanspreken die reeds in Nederland zijn en door Europa reizen

Voor deze laatste is het gebruik van QR codes in Nederlandse atrracties ontzettend van belang;

  • Stap 2: QR codes

De WeChat app bevat dezelfde basis applicaties (omdat het een mobile based app is) als bijvoorbeeld Instagram. Het is een basic feed en wat je ziet binnen de app is een sociale stream van mensen die je volgt. Maar wil je dat Chinese toeristen gaan delen wat jij doet binnen jouw hotel, attractie, of museum, maak dan gebruik van QR codes. In WeChat zit een QR scanner en Chinese toeristen gebruiken het maar al te graag. De beredenering: als er een QR hangt in een winkel, in het park of in een andere ruimte dan kan me dat iets opleveren. Bijvoorbeeld korting. Hoewel dit in Europa nog nooit tot een groot succes heeft geleid, zijn QR codes essentieel om relevante traffic naar je website van Chinese toeristen te meten. Wat doen ze ermee?

Er zijn binnen de toepassing van QR codes 2 belangrijke fases vertelt Alice: 1. wordt de code gescand? 2. wat wordt er met de additionele informatie gedaan? Je kunt bij de tweede stap vragen of ze een foto posten, om gemakkelijk te meten wat het scannen van de code voor jouw toeristische product heeft gedaan.

Zijn er reeds toeristische bedrijven die hiermee gestart zijn? Wie gebruikt er (nog) QR codes? En wie is zich voorzichtig aan het oriënteren binnen de WeChat applicatie? Laat je reactie achter in de comments, zodat we hier vervolgonderzoek naar kunnen doen.

Credits headerafbeelding: Cheong Fong Liew (CC)