• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Klaar voor reizen 3.0?

30 juni 2011 door Martin van Kranenburg

Door: Frank Oostdam, directeur ANVR.

Innovatie, creativiteit en inspiratie; deze drie kernbegrippen staan centraal gedurende het ANVR congres dat van 6 tot en met 9 oktober in Budapest plaats zal vinden. Prachtig onderwerp voor mooie bespiegelingen en intensieve discussies. Het onderwerp interesseert mijzelf mateloos. Wat drijft innovatie ?, wat maakt een bedrijf innoverend? Hoe boor je een “onuitputtelijke” bron van innovatie en creativiteit aan? Heb je daar voornamelijk veel geld voor nodig of is het meer een kwestie van slim randvoorwaarden creëren en voorwaardenscheppend bezig te zijn? Ik denk dat laatste en dat biedt volgens mij ook veel kansen voor reisorganisaties. De vraag die hieruit voortvloeit: hoe zit het met de innovativiteit, de creativiteit en met de inspiratie in de reissector?

Als je je enigszins verdiept in het onderwerp galmt de retoriek je om de oren. Sla een willekeurige corporate bedrijfssite open en je leest de meest prachtige volzinnen over het belang van innovatie. De realiteit is toch vaak anders. Ik las recentelijk een artikel over een onderzoek waarin medewerkers van bedrijven vragen moesten beantwoorden over innovatief vermogen. 98% van de ondervraagden vond innovatie belangrijk voor het bedrijf. Op de vraag “vind je je zelf innovatief” antwoordde 45% positief. Slechts 2% van de ondervraagden liet weten dat zij door hun bedrijf werden gestimuleerd om hun eigen innoverend vermogen aan te spreken.

Trainen op innovatie
Vreemd is dat toch. Wij trainen mensen op het gebied van kwaliteit, scholen ze op het gebied van veiligheid en klantentevredenheid en allerlei andere dingen . Prima natuurlijk. Maar een training om het innovatief vermogen van onze medewerkers aan te boren en te onderhouden, wordt zelden aangeboden. Terwijl innovatie een diepgewortelde capaciteit binnen het bedrijf zou moeten zijn. Volgens mij bereik je dit doel veel beter door een goede interne organisatie, door het inbedden van het innovatieproces binnen je bedrijf en het betrekken van zoveel mogelijk medewerkers dan dat het betekent dat er flink geïnvesteerd zou moeten worden in een, meestal hele dure R&D afdeling.

Slim organiseren en medewerkers betrekken.
Ik denk namelijk dat innovatie niet zozeer voortkomt uit “eureka” momenten. Natuurlijk heb je de afdeling R&D, de wizzkids en de nerds die plotseling een heilige inval krijgen waaruit innovaties ontstaan. In de meeste gevallen ontstaan innovaties geheel anders.Ik geloof meer in de situatie dat innovaties “gewoon” ontstaan indien innovatief vermogen wordt ingericht als bedrijfsproces en medewerkers worden gestimuleerd om innoverend te denken. Volgens mij kan je dat trainen.

Vervolgens zijn twee zaken belangrijk nl:
De kunst verstaan om vanuit een ander perspectief (“met een frisse blik”) naar je bestaande activiteiten kijken. Waarbij het stellen van doodsimpele vragen volstaat zoals:” kan het ook anders?” Of “wat is er verkeerd aan mijn product of dienstverlening?” Daarnaast is het belangrijk steeds te zoeken naar nieuwe combinaties van bestaande zaken. (“connecting old stuff” zoals Steve Jobs dat ooit heeft gezegd). De succesvolle voorbeelden zijn talrijk. (nescaffe cups, pringles, staande ketchup fles,disney musicals etc etc)

Als het zo is, en ik denk dat het zo is dat een ingebed innovatieproces belangrijker is dan het hebben van een R&D afdeling, dan liggen er voor reisondernemingen op het gebied van innovatie en creativiteit nog veel kansen. Al was het maar omdat ik niet veel bedrijven in de reissector ken met een eigen R&D afdeling. Slim organiseren, medewerkers betrekken, verbindingen realiseren, combinaties maken; dat zijn belangrijke competenties en zijn dat trouwens ook niet de belangrijkste kerncompetenties van succesvolle reisorganisaties?

Gerelateerde Berichten

  • Is de reisbranche klaar voor Reizen 3.0?

    Deze vraag staat centraal op het komende reiscongres dat plaatsvindt in Boedapest van 6 t/m…

  • Klaar voor reizen 3.0: Strijd om de vakantieganger

    Ook tijdens het ANVR congres in Boedapest  haalden sprekers weer duidelijk naar voren dat je…

  • Inspiratiesessie: Ben jij klaar om de toekomst van je bedrijf opnieuw uit te vinden?

    TravelNext kijkt graag om zich heen naar relevante inspiratie om ieder bedrijf in onze business…

Categorie: Travel Events Tags: ANVRcongres 2011, ANVRcongres budapest, Frank Oostdam, Innovatie en de reisbranche

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Patrick Mulder zegt

    4 juli 2011 om 15:24

    Ik heb het event ook geplaatst op http://onlinemarketingevents.nl/anvr-congres-2011-06-10-2011-budapest/

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel destinatiemarketing KLM travel Expedia Social Media Booking.com hotels instagram NHTV Facebook TripAdvisor reizen technologie Google Airbnb TUI Vakantiebeurs reviews onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext